frågor om aluställning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    frågor om aluställning!

    Hej!

    Har precis köpt ett 105-liters akvarium med aluminiumram, samt en medföljande aluställning. Allting är köpt på annons, akvariet är fyllt och testat och läcker ej. Det är dock första gången jag har en aluställning, och vi planerar att använda den, men vi har några frågor...

    EDIT: bilder finns här:


    1.) Aluställningen är lite bredare (ca 2,5 cm) än akvariet, men har samma längd som akvariet. Så om man har akvariet stående på två av aluställningens hörn, vilar akvariets andra två hörn på själva kortside-ribban till aluställningen. Är detta ett problem? (Förstår ni hur jag menar?)

    2.) De svarta små kubformade "hörnen" på aluställningen, är de gjorda av plast? Vad vilar aluställningens ribbor på egentligen, är plasten metallförstärkt inuti? (har att göra med fråga 1...)

    3.) Behövs en hård plan träskiva för att fördela akvariets vikt jämnt på underlaget, just eftersom det inte har sina hörn mot två av aluställningens hörn? Skall i så fall akvariet ställas "mitt i" eller hörn mot hörn mot två av hörnen?

    Vi ska precis starta upp ett akvarium i ett rum som har ett parkettgolv, så vi vill vara helt på den säkra sidan, är jättetacksam för svar! ^____^
    Senast redigerad av toccata; 05 October 2006, 14:58.
    / Ebba
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    var ställningen hopbyggd när du köpte den? eller har du bankat hop den själv?
    å andra sidan har du ett par lite kortare bitar i benen... de som inte sitter vid fötterna... mät på dem om de har samma mått som akvariebottnen med knutar inräknat... har själv lyckats med det konststycket... annars får du såga till det med geringsåg...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      skulle jag ta från dom lodräta delarna skulle det ju bli två stycken med udda längd där nere, där det behövs fyra lodräta.. det låter skumt.

      jag har inte tillgång till någon såg som kan såga, vet inte riktigt var man kan få det gjort.

      men är du säker på att ribban inte klarar att bära akvariets hörn? måste hörn stå mot hörn? (och varför, i så fall?)

      Min akvarievana syster anser att jag kan låta det vara som det är, och han vi köpte det av har haft det stående på den lite för stora ställningen. Men självklart vill man vara på den säkra sidan... skulle mest vilja höra lite argument - har en aluställning någonsin brakat ihop av endast tyngden från ett 105-liters?

      tack ändå för ditt svar!
      / Ebba

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        i varje ände av ställningen finns fyra rör... på kortet såg de lodräta kortare ut... misstänker att de ska vara stagen som akvariet står på... så vrid "fyrkantiga" delen av ställningen 90grader och sätt om knutarna... om måttet är rätt dvs...

        annars kan nog stefan eller mattis på håvmästarna i växjö hjälpa dej kapa till bitarna så det passar...

        nej, vad jag vet har ingen ställning brakat av 105 liter så visst går det ställa som det är... men om det börjar läcka och ett försäkringsbolag ser det så kan det bli dyrt...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Ursprungligen postat av pester
          var ställningen hopbyggd när du köpte den? eller har du bankat hop den själv?
          å andra sidan har du ett par lite kortare bitar i benen... de som inte sitter vid fötterna... mät på dem om de har samma mått som akvariebottnen med knutar inräknat... har själv lyckats med det konststycket... annars får du såga till det med geringsåg...
          Jag tror du har helt rätt, det verkar som om det är felmonterat.
          Jag skulle då inte våga ha det på det viset.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Skulle inte heller våga, inte heller skulle jag våga ha en för liten bänk som en del har. Det är nog viktigta att trycket neråt kommer rätt för att inget ska hända.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Johan_esset
              • May 2006
              • 97

              #7
              jag är helt med pester för det ser ut som han säger mät på den vågräta kortsidan å se hur lång den är sedan kolla om dom lodräta är dom dära cm kortare
              MVH Johan

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                tack för era svar!

                innan era svar kom bestämde vi oss dock för att ha ställningen som den är nu... detta berodde på att vi märkte att man i djuraffärer har akvarier stående endast på de vågräta stagen, på en liknande ställning. det av akvariets hörn som vilar på "endast" ribban, ligger ju också så pass nära det kubformade hörnet, att jag inte tror det är någon fara.

                men jag förstår nu hur ni menade med att man kan vända ställningen så att dom vågräta stagen blir kortare. det får vi göra så fort vi får tillfälle. vi hoppas nu att ställningen ska hålla för akvariet, trots felmonteringen, fram tills dess.

                vi har nu fyllt akvariet, satt på pumpen (en project sigma plus 2), och planterat 10 växter av olika sorter, samt lagt i en liten rot. det ska få stå så ett tag, vi vill dock ha mycket mer växter senare.

                tack för era råd! och tack för tips om håvmästaren, vi ska åka dit snart och får säkert mer råd där.
                / Ebba

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Nog håller ställningen, det är nog mer frågan om akvariet håller, men det har ju gått för tidigare ägare så det kanske är lungt.

                  Men som sagt var jag skulle inte våga speciellt när det är så enkelt att fixa.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Min min man sa att du kanske kunde ha en spånskiva mellan ställningen och akvariet så trycket blir jämt på hela ställningen. Fast han tror inte det är några problem att ha det som du har nu för akvariet är ganska litet och L-alu.profilen är lika stark i sin konstruktion som benställningen är! Den enda anledningen han inte skulle tillåta mig att ha ett akvarium så är p.g.a. försäkringsbolaget får spel om det händer något!
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      efter att ha läst alla era svar har jag nu tänkt om, jag är alltför paranoid för att kunna ha akvariet som det är nu! så nu har vi tappat ur 2/3 av vattnet för att kunna sova lite lugnare, och ska imorgon bygga om ställningen så att den är exakt lika bred som akvariet.

                      är ställningens alurör lätta att "dra ut" från fästena? jag hoppas att detta går lätt när vi nu gör oss mödan att tömma akvariet... annars får vi åka till håvmästarna och fråga dom om hjälp, dom har tydligen öppet imorgon.

                      som sagt, tack för hjälpen, ni har gjort oss paranoida men det är bara bra, nu ska vi se till att allting blir säkert, dels på grund av rädsla, men också med tanke på plånboken
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • albjohn
                        • March 2006
                        • 1179

                        #12
                        Klokt av er, det är ju så mycket enklare att göra det nu än när akvariet är inkört och klart och att gå med känslan att det inte är helt säkert är inte roligt.

                        Jag har alldrig tagit sönder en sån ställning men jag antar att det bara är att knacka isär den och slå ihop den igen, det ska nog gå bra men hör med "håvmästarna" om det inte verkar gå.

                        Jag är kanske ochså lite övernojig och vill vara säker på att akvarierna står rätt eftersom en massa vatten på golvet är vare sig billigt eller skoj.
                        Mvh Leif

                        Kommentar

                        • jesper_b
                          • June 2006
                          • 1201

                          #13
                          Jag skulle aldrig ställa ett akvarium på en ställning som är för liten...
                          men det är ju bara ta fram sågen och korta ställningen lite...
                          Det som händer är väl att akvariet börjar läcka i bak kanten där den inte har stöd, då den kommer böja sig av trycket och siliconet börjar glipa och dropparna kommer...har själv varit med om det blev till att ta fram sågen och göra ställningen i rätt storlek...
                          Senast redigerad av jesper_b; 06 October 2006, 23:58.
                          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                          Mina Malar:
                          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                          Kommentar

                          • toccata
                            • January 2004
                            • 1238

                            #14
                            nu har vi byggt om ställningen, vi behövde ju inte såga, efter tips från er!

                            akvariet står nu stadigt på hela ställningen.

                            nu ska vi fylla på vatten igen det enda som är trist är att vi måste vänta ännu längre nu innan vi kan ta in fiskar, men det är det ju värt att slippa en spricka i akvariet.

                            tack för hjälpen igen. kort på akvariet kommer nån gång
                            / Ebba

                            Kommentar

                            Arbetssätt...