Ytterfilter till 40L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    Ytterfilter till 40L

    Har ett litet akvarium på 40L som ja tänkte starta upp på nytt.

    Ja tänkte klämma till med ett ytterfilter till denna för att få så god filtereffekt som möjligt.

    Men har aldrig använt ytterfilter förut och har då lite funderingar.

    Akvariet kommer att stå på en byrå som är 80cm hög. själva akvariet är 30cm högt.
    Så filtret måste klara av att trycka vattnet det höjden då jag troligtvis kommer att ha det stående på golvet.

    Det ska stå i mitt sovrum så ljudnivån är väldigt viktig här...

    En annan sak att väga in är priset, som student har man inte alltid så gått om pengar.

    Självklart har ja kollat runt lite själv, har haft fluval och eheim innerfilter förut, så de tänker jag nog hålla mej till nu också.
    Eheim classic och ecco verkar vara ok filter även om ecco fått en hel del dålig kritik här på forumet.


    Hm nu under tiden ja skrev bestämde jag mej för o köra på classic men vilken modell skulle passa mej bäst? vattenflödet går ju alltid att dämpa till viss del. Jag är mest orolig för ljudnivå och pumphöjden.

    Lite tips och förslag på vad ja kan göra för kul me karet uppskattas .


    Blev lite rörigt men fråga på om det är nått.

    Tänkte köra lite räkor till att börja med. Ja lekte växtakvarist innan jag flytta så de tänkte jag väl fortsätta med.
    http://skiren.blogspot.com
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    ta den minsta modellen som du kan hitta, om du inte skall skaffa större kar snart... 2211 kanske?..

    (eller beg. kanske kan vara något)
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #3
      jo har ju ett större hemma hos mina föräldrar, som e på 120L o tanken är väl att det ska transporteras hit nån gång.

      Hur orolig ska man vara att den inte orkar trycka upp vattnet den bit som de faktist är?

      Beg. vore ju de bästa ekonomiskt sett men ja e sån som alltid (nästan) köper nytt.

      Finns det äns en 2211? har inte hittat lägre/mindre än 2213?


      Nån som har ett sånt o kan risa o rosa den?
      Senast redigerad av Skiren; 05 October 2006, 13:40.
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #4
        Beställde ett 2213 iaf får se hur det funkar.

        Nån som vet om det medföljer strilrör eller vad det heter.. alltså som en list med många hål, som man har till utblåset
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • lennart wiklund
          • April 2005
          • 292

          #5
          alla tillbehör följer med,som slang,strilrör sugkoppar,etc etc

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            inget filtermaterial till eheims filter dock, det får du skaffa själv...
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • Skiren
              • December 2005
              • 749

              #7
              "inget filtermaterial till eheims filter dock, det får du skaffa själv...
              "

              Ja de såg jag i sista sekunden... innan jag skickade iväg beställningen.
              Såg också att med 2213 följde en filterkorg vilket de tydligen inte gjorde på de större modellerna??

              Jag har ju alltid kört med mäsk i mina växtakvarier förut med blandat resultat.
              Tänkte börja spara ihop till "brandsläckar" -systemet.
              Men jag tycker inte jag hittat riktigt den info om vad man behöver osv.
              Har läst väldigt mycket här på forumet samt på pny.se.

              Det ja inte riktigt fått kläm på är tuben...

              -Stiga-röret ska bort, men vad är det egentligen??

              -På vanliga brandsläckare finns det ju ingen kran som man kan reglera flödet med, är det nått brandskyddsfirman sätter dit?

              -Ja sen är det ju vad/vilken regulator nålventil och magnetventil som är bäst eller mest prisvärd. (beror iof på vart man köper men ändå)
              http://skiren.blogspot.com

              Kommentar

              • Shilo
                • June 2005
                • 170

                #8
                Ursprungligen postat av Skiren
                "inget filtermaterial till eheims filter dock, det får du skaffa själv...
                "

                Ja de såg jag i sista sekunden... innan jag skickade iväg beställningen.
                Såg också att med 2213 följde en filterkorg vilket de tydligen inte gjorde på de större modellerna??

                Jag har ju alltid kört med mäsk i mina växtakvarier förut med blandat resultat.
                Tänkte börja spara ihop till "brandsläckar" -systemet.
                Men jag tycker inte jag hittat riktigt den info om vad man behöver osv.
                Har läst väldigt mycket här på forumet samt på pny.se.

                Det ja inte riktigt fått kläm på är tuben...

                -Stiga-röret ska bort, men vad är det egentligen??

                -På vanliga brandsläckare finns det ju ingen kran som man kan reglera flödet med, är det nått brandskyddsfirman sätter dit?

                -Ja sen är det ju vad/vilken regulator nålventil och magnetventil som är bäst eller mest prisvärd. (beror iof på vart man köper men ändå)

                Stigarröret är ett rör som går från botten på flaskan till ventilen.
                Eftersom man vid en släckning av eld, gärna vill ha flytande gas ur ventilen (större expansion), så hämtas Co2 vid botten,
                Detta vill man inte i ett akvarium, så därför tar man bort "stigaröret".
                Kaniniska hälsningar

                Shilo

                Kommentar

                • Skiren
                  • December 2005
                  • 749

                  #9
                  Men kranen då?
                  Byter de den också?

                  Vill ju inte stå där o behöva trycka in handtaget för att de ska komma någe...
                  http://skiren.blogspot.com

                  Kommentar

                  • Shilo
                    • June 2005
                    • 170

                    #10
                    Ursprungligen postat av Skiren
                    Men kranen då?
                    Byter de den också?

                    Vill ju inte stå där o behöva trycka in handtaget för att de ska komma någe...
                    Ja, de byter kranen oxå, (gjorde iaf på min)
                    Kaniniska hälsningar

                    Shilo

                    Kommentar

                    • Skiren
                      • December 2005
                      • 749

                      #11
                      gött då!
                      tack för svaren känner mej lite klokare nu 8)

                      Har ni tips på annat som behövs eller man ska tänka på eller så, är jag tacksam för det.
                      http://skiren.blogspot.com

                      Kommentar

                      Arbetssätt...