Eheim Ecco kvalite/omdömen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ppalm
    • September 2006
    • 47

    Eheim Ecco kvalite/omdömen

    Hej
    Skall komplettera min filterlösning filtermatta+pumphuvud (tidigare tråd) med ett ytterfilter och har fastnat för Eheim ecco 2236 pga:
    Pris (ca650:- aquaristic.net), Lagom filtervolym mm.

    Dock så har jag förstått att vissa inte är helt nöjd med sin ecco filter, men efter lite sökningar på Zoopets forum så har jag inte fått en samlad bra bild om vad som e kasst/bristfälligt med detta filter

    Snälla ös på med era Ecco erfarenheter negativa/positiva

    Mvh Ppalm
  • Klintan
    • October 2006
    • 9

    #2
    Kan filtret placeras liggande?

    Jag har precis själv beställt ett Ecco 2234 från aquaristic.net.

    Hade själv lite svårt att få en uppfattning av den negativa kritik som finns att läsa i en del inlägg här på forumet. Jag föll dock för det (förhoppningsvis ) enkla handhavandet och priset på aquaristic.net. Recensionerna på

    hjälpte mig också att fatta beslutet.

    Nu till en fråga som dök upp när jag mätte höjden på min akvariemöbel:
    Kan filtret placeras liggande? Om inte blir det till att ta bort botten
    i möbeln och ställa det på golvet... *suck*

    Jag kan inte hitta ett entydigt svar här på forumet.

    Kommentar

    • ppalm
      • September 2006
      • 47

      #3
      Ursprungligen postat av Klintan
      Nu till en fråga som dök upp när jag mätte höjden på min akvariemöbel:
      Kan filtret placeras liggande? Om inte blir det till att ta bort botten
      i möbeln och ställa det på golvet... *suck*
      Jag kan inte hitta ett entydigt svar här på forumet.
      Hittade detta LÄNK

      tror inte på iden då luft kan bli stående samt att filtermaterialet skulle åka mot nederkant och bilda lättare passage i ovankant och på så sätt så filtreras inte allt vatten.

      Några mer synpunkter på Ecco PLZ??

      Kommentar

      • ppalm
        • September 2006
        • 47

        #4
        Jaha de blir inget ecco iallafall

        Hittade en amerikansk hemmaodlare som hade enbart dessa filter (såg en bild med typ 10st 2236) mejlade han och han svarade:

        The problem with large systems employing many tanks is that you want to keep one filter type so you will have to deal with one type of spare parts, sponges etc. I am not very satisfied with the Ecco 2236 (or any Ecco in that matter). Handles are too fragile, water flow is less than desired (I can’t imagine how on earth you will be able to keep a 300 L tank with this kind of flow.. ) etc. I recently switched to the “classic” series of the Eheim (2213, 2215, 2217) which is far more reliable and with a much better flow rate. The only drawback with the classic series is that you will need to get some valves in order to be able to disconnect the hoses to clean the filter, otherwise you have to take the hoses with you.. The wet-dry filters seem to get stuck every now and then..
        I hope this helped.



        Så det får bli ett annat.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          2217 blir nog lagom med snabbkopplingar på slangarna
          Senast redigerad av eriahl; 03 October 2006, 17:21.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • ppalm
            • September 2006
            • 47

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            2217 blir nog lagom med snabbkopplingar på slangarna http://i93.photobucket.com/albums/l6...dubbelkran.jpg
            Jo men 2217 e väll å ta i. detta skall vara som nr 2 filter nr 1 är en filtermatta 4,5L. måste ju räcka med den 2213 alternativt

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Missade det..... Iofs kan man ju strypa filtret men annars kan man köra på mindre som du säger
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #8
                Varför vara småsnål
                Om ett 2217 skulle vara nödvändigt kan kanske diskuteras, men alldeles för mycket blir det knappast.
                Av olika skäl har jag ett 2217 i ett 160-liters (sällskapsakvarium) och det går bra, och i 540-liters (malawi) har jag ett filtermattefilter med ett 802 powerhead + ett Eheim 2252 kraftpaket + ett Eheim 2028. Förvisso skulle jag kunna ta bort ett av innerfiltren men det funkar såpass bra att jag inte funnit det vara en så prioriterad uppgift så det får rulla på tills vidare
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • ppalm
                  • September 2006
                  • 47

                  #9
                  Ursprungligen postat av Klintan
                  Jag har precis själv beställt ett Ecco 2234 från aquaristic.net.
                  Hej Klintan

                  Efter att ha pratat med Ehims serviceavdelning så framkom det att det finns något som kallas 2:a generationens Ecco filter (version med barnsjukdomar korrigerade).
                  Enligt vad jag förstod så stod skall själva hinken ändrats pga denna med handtag gick sönder ibland.
                  Kan du inte återkomma med några synpunkter och lite bilder (mejla dom till mig så lägger jag in dom) på hur du upplever vekheten/kvalitén?

                  Kommentar

                  • Klintan
                    • October 2006
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av ppalm
                    Efter att ha pratat med Ehims serviceavdelning så framkom det att det finns något som kallas 2:a generationens Ecco filter (version med barnsjukdomar korrigerade).
                    Jag antar att det är den "uppgraderingen" som skiljer modellerna 2232, 2234 och 2236 mot de äldre 2231, 2233 och 2235. Återkommer med mer info när jag fått igång filtret!

                    Just nu verkar det tyvärr som det kan dröja ett tag. Har bara fått en orderbekräftelse från aquaristic.net. Ingen info om när varorna kommer att skickas. Min förhoppning var att beställningen skulle lämna aquaristic.net
                    nu under veckan så att jag får varorna senast i början av nästa vecka...

                    Kommentar

                    • ppalm
                      • September 2006
                      • 47

                      #11
                      Hej

                      Igen funderat lite på filtrets konstruktion lite:
                      XÄr det så att man bildar vacuumet genom att efter ha anslutit slangarna till tankenfiltret sedan genom att handtaget tvinga upp hela motordelen typ 10mm ur filterburken och själva O ringen som tätar skapar vacuumet (typ omvänd cyckelpump?
                      XPå classic serien går ju tillloppet in i botten och sedan upp men hur står det till här. ser ut som att tillopet sker längs yttersidan på filterkorgarna ned sedan upp i mitten av motordelen. Rätt?

                      Kommentar

                      • ppalm
                        • September 2006
                        • 47

                        #12
                        Ursprungligen postat av Klintan
                        Jag antar att det är den "uppgraderingen" som skiljer modellerna 2232, 2234 och 2236 mot de äldre 2231, 2233 och 2235. Återkommer med mer info när jag fått igång filtret!

                        Just nu verkar det tyvärr som det kan dröja ett tag. Har bara fått en orderbekräftelse från aquaristic.net. Ingen info om när varorna kommer att skickas. Min förhoppning var att beställningen skulle lämna aquaristic.net
                        nu under veckan så att jag får varorna senast i början av nästa vecka...
                        Hur går det med filtret klintan?
                        Funderar på om JBL´s cristal filter e nogot å ha?

                        Kommentar

                        • Klintan
                          • October 2006
                          • 9

                          #13
                          Fungerar bra!

                          Ursprungligen postat av ppalm
                          Hur går det med filtret klintan?
                          Filtret levererades igår, en vecka efter beställningen från aquaristic.net.

                          Jag håller precis på att starta upp akvariet, så någon ytförlig djup analys är svårt att ge.

                          Första intrycket är iaf mycket positivt. Jag har ingen tidigare erfarenhet avytterfilter, men det var mycket lätt att installera det. Filtret pumpar på bra och går väldigt tyst, vilket jag iofs hade förväntat mig. Jag förstår inte kritiken om att det speciella handtaget skulle vara ohållbart och lätt gå sönder...

                          Hör gärna av dig med frågor om du har några speciella funderingar.

                          Kommentar

                          • ppalm
                            • September 2006
                            • 47

                            #14
                            Hej

                            Ja nu vart de slutvelat har beställt ett Eheim Proffs II 2028

                            /PPalm

                            Kommentar

                            Arbetssätt...