akuthjälp med fluval 104

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    akuthjälp med fluval 104

    hej!
    jag såg nyss att det i mitt ytterfilter (kört i ca 2 mån) var extremt dålig drag i. Igår var det Ok, idag är det skit. Öppnade och kollade, filtret är absolut inte igenslammat. Satte igång det igen, men nu är det ännu sämre drag! Knappt nåt alls.

    Igår matade jag med 4 skivor zuccini..akvariet är 100l. Zuccinin har en tendens till att lösa upp sig, kan det bero på det?

    Tips någon??
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    kan det vara luft i kanske? har du testat o vända filtret upp o ner ett par gånger o vrida på de lite?

    har du kollat annars så att det inte har fastnat något i insuget?
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      hmm jag bestämde mig för att kolla in slangarna.. och vad hittar jag som täpper till insuget? En kula! Vet inte vad det är, det måste vara nåt som lossnat i filtret och åkt vidare till insuget..känns inte helt 100 att sätta igång filtret när man inte vet vart kulan kommer ifrån.. !
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        den kulan ska sitta längst ut i röret.. det är väl nån backventil av nåt slag.
        tog du bort den?
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          fick ringa akut-samtal till pappsen och han sa som du att det var en backventil. Tog bort den, filtret är igång nu men pumpar inte som det ska. Pumpar lite ryckigt tycker jag. Nåja, huvudsaken är att det funkar över natten, får göra ordentlig undersökning imorrn! ska ta och sätta dit kulan igen.

          Har du nån teori om vad som kan vara fel? enda skillnaden mellan idag och igår är ju zuccinin..Impellern snurrar.

          tack för dina svar
          Lena-Maria
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            ja sätt dit den nej ja vet faktiskt inte.. har du lossat på röret och kollat så att det inte sitter massa grönsaksgegg där i? annars ve ja inte riktigt va de kan va, och luft i filtret är det vä lkanske inte . för den funkade dåligt innan du öppnade filtret eller?

            när du satte igång den igen efter du hade öppnat den, pumpade du ur all luft då som man ska göra när man startar den första gången?
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              jag lyfte upp filtret högt och fick ut all luft. det tog ett tag för filtret att komma igång, det var nog för att filtermatt-bitarna var torra för jag tagit upp dom.

              jag får försöka kolla båda slangarna imorrn.

              nu pumpar filtret helt ok iaf, men inte topp, men det får duga för nu är det sent
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              Arbetssätt...