Vilket lyse ska jag köpa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ATIX
    • September 2006
    • 96

    Vilket lyse ska jag köpa?

    Just nu sitter jag och funderar på vilket akvarium jag ska köpa och skulle behöva hjälp med vilket lyse jag ska köpa till det för bästa resultat typ.

    Mina funderingar just nu är att ha rätt mycket växter, men jag har inte funderat på vilka växter ännu. Även om akvariumet kanske ska anpassas efter vilka växter och vilken fisk man ska satsa på så känns det lite som att det mer har betydelse om man ska köpa ett litet akvarium, eller har jag helt fel här?

    Så ska man välja ett aluminiumakvarium eller ett glasakvarum, och vilken är skillnaden egentligen? Verkar som glasakvariumen är något billigare, men finns det någon skillnad förutom den rent estetiska?

    Jag hade tänkt att ha en del mal - vad jag tror nu - i mitt kommande akvarium och därför är mina tankar just nu på ett 720-liters med måtten 160x75x60. Har fått en del input att det är lite svårt att komma åt i botten bak i akvariumet men det får man kanske ta. Finns det några nackdelar med att välja denna storlek jämfört med ett på 200x60x60 rent miljömässigt för växter och fiskar? Jag känner det lite som att det blir ju mer bottenyta för växter och malar, även om den faktiska ytan inte är större än i ett 200x60. Men snälla kom med för- och nackdelar här mellan dessa. Om man går ner till runt 540 liter vilket mått ska man då satsa på?

    Jag funderar som sagt också på att ha ett bra lyse till mina kommande växter men det är ju en hel del att välja mellan. Det jag kommit fram till genom att ha läst är att metallhalogen är det bästa men det finns ju en del att välja mellan och priset varierar ju en del också. Dessa är egentligen för saltvatten men även till växtakvarium. Nu vill jag veta vad ni tycker här? Hur stor och stark lampa behöver man till ovan nämnda - alt era - mått? Kan det löna sig med vanliga lysrör istället eller vad ska man satsa på?

    När vi ändå diskuterar storlek och lyse så kan vi lika bra försöka ta upp det här med pump/filter eller vad det heter! Det enda jag har förstått är att man ska ha ett utvändigt om akvariumet men vilken storlek behövs och vilka håller bra kvalité här?

    Jag ska ju skaffa ett akvarium men det känns som det är en hel djungel det här och jag tänker inte köpa några elefanter och därför vill jag inte ha en hel djungel utan ett väl fungerande akvarium till ett överkomligt pris. Priset bör inte ligga över 15 000 men då är inte fisk och växter inräknade så nu vill jag gärna få lite konkreta förslag tack. Vad bör jag satsa på?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har mycket växter i mitt 960 som är 200*80*60. Lite problem upp till armhålan har jag när jag ska plantera längst in, men ett kar med det djupet är mäktigt, så det får man ta. Har MH + T5 rör som belysning, och det förenklar när inte det är någon ramp på karet vid plantering.
    Akvarierna blir billigare om du kör med standardmått, ett 540 har ju 150*60*60 och det vanligaste på 720 är 200*60*60.
    Prismässigt skiljer det inte så mycket mellan ramakvarium och helglas, annat att ju större kar, desto tjockare glas och då springer det snabbt i väg på både vikt och pris.
    Jag tycker att du ska satsa på det karet som du vill ha storleksmässigt, då jag själv ville ha ett 720 minst, men köpte ett 540, varpå jag bytte ut det efter 6 månader för att bli nöjd.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Du gör helt rätt i att planera och fråga ordentligt först. Angående aluminiumram eller helglas tycker jag personligen att även om aluminiumram kan se fräscht ut i sig är helglas överlägset ur estetisk synvinkel, ur praktisk synvinkel gör det liten skillnad, den extra hållbarhet aluminiumramen ger brukar tillverkarna dra in på glastjockleken i stället, iaf var det så förut. Man får anpassa underlaget efter vilken typ av akvarium man väljer.

      Om bottenytan och höjden är bestämd är långa akvarier att föredra om du vill få in så många revir som möjligt, men avstånd mellan front och bakruta är att föredra om man vill göra ett snyggt akvarium, själv har jag ett som är en meter mellan front och bakruta, det är besvärligt att jobba längst in, men det är möjligt.

      Belysningsvalet är ju alltid knepigt, särskilt som det finns flera alternativ som är relativt likvärdiga, alla har fördelar och nackdelar. Det finns som bekant många som tycker att det blir besvärligt om man har för starkt ljus, man får ansa mer då och tänka i lite vidare termer i övrigt. Har du bara tillräckligt med ljus och näring inklusive Co2 kan du välja växtarter ganska fritt, och i princip alla växter blir snyggare i starkt ljus, för de som inte gillar starkt ljus kommer du att ha gott om skuggiga platser för.

      Angående filter, ytterfilter är mycket bra, ju större filtervolym desto bättre, generellt sett brukar Eheim hålla mycket hög kvalitet och vara tysta, det kanske finns andra märken som är bra, Eheim är lite dyra. Eftersom jag får intrycket att du tänker satsa på växter så är filtervolym första prioritet när du väljer filter, pumpkapacitet (hur många liter per timme) är av klart underordnad betydelse så det mest är till för att skapa cirkulation som för in mer syre i vattnet och för ut Co2, vilket du knappast kommer att ha nytta av om du inte även packar akvariet fullt med fisk. Självklart behövs det cirkulation, även för växternas skull, men det filtervolymen du ska titta på i första hand, man kan inte få för mycket filtervolym, bara kostnad och utrymme sätter gräns, om du inte ska ha mycket fisk men gott om växter räcker det med ett ytterfilter som faller inom filtertillverkarnas rekommendationer.

      Kommentar

      • ATIX
        • September 2006
        • 96

        #4
        Du gör helt rätt i att planera och fråga ordentligt först. Angående aluminiumram eller helglas tycker jag personligen att även om aluminiumram kan se fräscht ut i sig är helglas överlägset ur estetisk synvinkel, ur praktisk synvinkel gör det liten skillnad, den extra hållbarhet aluminiumramen ger brukar tillverkarna dra in på glastjockleken i stället, iaf var det så förut. Man får anpassa underlaget efter vilken typ av akvarium man väljer.
        Här funderar jag isf på om man satsar på ett i helglas, vad köper man då för ställning till det?


        Om bottenytan och höjden är bestämd är långa akvarier att föredra om du vill få in så många revir som möjligt, men avstånd mellan front och bakruta är att föredra om man vill göra ett snyggt akvarium, själv har jag ett som är en meter mellan front och bakruta, det är besvärligt att jobba längst in, men det är möjligt.
        Om vi antar att jag köper ett 160x75x60, hur många revir kan det finnas i ett sånt isf typ? Kanske inte går att svara på men ungefär. Det beror ju på fiskens storlek också men jag skriver längst ner lite i hur mycket fisk jag just nu tänker mig och i vilken storlek.

        Belysningsvalet är ju alltid knepigt, särskilt som det finns flera alternativ som är relativt likvärdiga, alla har fördelar och nackdelar. Det finns som bekant många som tycker att det blir besvärligt om man har för starkt ljus, man får ansa mer då och tänka i lite vidare termer i övrigt. Har du bara tillräckligt med ljus och näring inklusive Co2 kan du välja växtarter ganska fritt, och i princip alla växter blir snyggare i starkt ljus, för de som inte gillar starkt ljus kommer du att ha gott om skuggiga platser för.
        Skulle det här lyset fungera fint tro? http://www.akvarieudstyr.dk/database...roduktID=15680 Eller skulle du rekommendera något annat? Räcker storleken? Det finns ju dom som är ungefär likadana - enligt mig - men kostar flera gånger så mycket. Jag förstår nästan inget av detta!


        Angående filter, ytterfilter är mycket bra, ju större filtervolym desto bättre, generellt sett brukar Eheim hålla mycket hög kvalitet och vara tysta, det kanske finns andra märken som är bra, Eheim är lite dyra. Eftersom jag får intrycket att du tänker satsa på växter så är filtervolym första prioritet när du väljer filter, pumpkapacitet (hur många liter per timme) är av klart underordnad betydelse så det mest är till för att skapa cirkulation som för in mer syre i vattnet och för ut Co2, vilket du knappast kommer att ha nytta av om du inte även packar akvariet fullt med fisk. Självklart behövs det cirkulation, även för växternas skull, men det filtervolymen du ska titta på i första hand, man kan inte få för mycket filtervolym, bara kostnad och utrymme sätter gräns, om du inte ska ha mycket fisk men gott om växter räcker det med ett ytterfilter som faller inom filtertillverkarnas rekommendationer.
        Har tittat på några här men jag förstår ju inte så mycket. Räcker ett 24 liters filtervolym? Har för mig att det var det jag läste senast på ett som jag tittade på.


        ANG: FISK Jo, som sagt ska jag ju även ha en del fisk i akvariumet och just nu funderar jag en del på mal. Det är väl där ifrån jag vill utgå men mycket kan ju ändras under resans gång. Men är 6 malar för mycket? Som små är det ju inga problem men om dom kan bli upp till 30cm eller så? Låter ju stort som #¤% då. Sen är min tanke att jag ska ha ett stort stim med någon sorts fisk. Kanske upp mot 50 - eller fler (?) - av en sort som inte är större än runt 3-5 cm. Utöver detta är tanken att ha några par av olika ciklider eller några andra trevliga fiskar som verkar vara populära. Jag rör ihop många namn just nu, men tror det är ciklider jag pratar om. En eller två kräftor hade också varit helballt att ha men passar dom in tro? Lite ål är väl också tanken att trycka in bland alla växter. Sen blir det nog en del impulsköp också allt efter vad man finner när man går runt och tittar. Det är ju en lång resa från att planera till att inköpa allt och sen att så smått börja stoppa i fisk där.

        Låter detta som jag skrivit ovan som någon sund planering vad gäller fisk eller är det något jag bör tänka på här? Hur många fiskar kan man ha i ett 720 liters? Ja, beroende av storlek och liknande dvs. Både vad gäller miljö och det rent estetiska när det också kommer vara mycket växter där. Kommer även att ha en del stora stenar och lite rötter, ja speciellt rötter så malarna har lite skoj =)

        Förslag på underlag välkomnas också, ska man satsa på sand eller sten typ? Kan man dela upp det i akvariumet eller det rörs bara runt då? Tips, idéer och annan matnyttigt välkomnas!

        Tackar för svaren hittills men jag behöver massor med mer - av allt!

        Kommentar

        • ATIX
          • September 2006
          • 96

          #5
          *bumpar* Sorry om det inte ær tillåtet men alla mina frågor har råkat vara obesvarade i några dagar =(

          Antingen så finns det inga svar eller så har ni inte sett tråden då den ramlar nedåt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Till ett helglasakvarium så kan man köpa en möbel som tillhör karet, men det förutsätter nästan att det är standardmått på karet.
            Belysningen som du hänvisade till ser bra ut, det finns mängder av tillverkare och även styrkor på MH.

            Angående val av fisk och mängd av dessa, så kolla runt lite först vad du vill ha och ta det lugnt i början så får det växa fram. Då hinner du även se vad du tycker skulle passa in och det blir inte som det ofta blir, en massa fisk som kanske inte passar in riktigt och man ångrar sig.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...