köpte en ny filter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • habob
    • April 2006
    • 119

    köpte en ny filter!

    köpte en ny inne filter flyval4+ o jag undrar om det va bra val till en 300 liter med 4 zebra ciklider?
    hej!
  • Helena_o_Mattias
    • November 2004
    • 378

    #2
    Ursprungligen postat av habob
    köpte en ny inne filter flyval4+ o jag undrar om det va bra val till en 300 liter med 4 zebra ciklider?
    vid 300 liter krävs en pump som pumpar minst 900l/h lite specks på pumpen skulle va bra vad pumpar den osv? men pumpar den runt 900l/h eller högre så ska den räcka fluval pumpar är ju inte de bästa men enligt mig så är de bra använder själv ett ytter filter från fluval, fluval 403 som pumpar 1200l och funkar utmärkt ska snart flytta över det till mitt nya 375l
    Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Jadå, det räcker så gott, de flesta innerfilter inklusive fluval 4+ har relativt lite filtermatrial, men så länge du bara rengör filtret i akvarievatten och sköter dina vattenbyten kommer det att fungera alldeles utmärkt, även om det skulle råka bli lite mer fisk i burken.

      Kommentar

      • habob
        • April 2006
        • 119

        #4
        Ursprungligen postat av Erik...
        Jadå, det räcker så gott, de flesta innerfilter inklusive fluval 4+ har relativt lite filtermatrial, men så länge du bara rengör filtret i akvarievatten och sköter dina vattenbyten kommer det att fungera alldeles utmärkt, även om det skulle råka bli lite mer fisk i burken.
        då det käns bra för att jag verkar köpte rätt pump tackar mycket
        hej!

        Kommentar

        • habob
          • April 2006
          • 119

          #5
          Ursprungligen postat av Helena_o_Mattias
          vid 300 liter krävs en pump som pumpar minst 900l/h lite specks på pumpen skulle va bra vad pumpar den osv? men pumpar den runt 900l/h eller högre så ska den räcka fluval pumpar är ju inte de bästa men enligt mig så är de bra använder själv ett ytter filter från fluval, fluval 403 som pumpar 1200l och funkar utmärkt ska snart flytta över det till mitt nya 375l
          den pumpar 1000liter per timme jag få tacka dig jätte mycket
          hej!

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            jag har själv fluval3 till mitt 160 liter funkar skitbra tycker jag

            mvh macke_fisk
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13132

              #7
              men jag kan rekommendera att man kompletterar med en väl tilltagen "blå" filterkub med pump som kan sitta någonstans för biologisk filtrering (behöver bara rengöras ca1g/år) då får man lite slarv marginal och ett ammonium och nitritfritt akvarium!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                "men jag kan rekommendera att man kompletterar med en väl tilltagen "blå" filterkub med pump som kan sitta någonstans för biologisk filtrering"

                Vad betyder det? Nåt som ska sitta i filtret då?
                Jag har själv ett Fluval 4 innerfiler och undrar.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • Helena_o_Mattias
                  • November 2004
                  • 378

                  #9
                  Ursprungligen postat av habob
                  den pumpar 1000liter per timme jag få tacka dig jätte mycket
                  så lite så alltid kul att hjälpa till. man kan alltid räkna ut om en pump räcker till pumpen ska pumpa 3x karets volym sen ska ju filtret kompensera lite med tex på en 240l kar så ska det pumpa minst 720l/h och ska ha en filtervol på minst 3l och så uppåt
                  Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13132

                    #10
                    Ursprungligen postat av svea
                    "men jag kan rekommendera att man kompletterar med en väl tilltagen "blå" filterkub med pump som kan sitta någonstans för biologisk filtrering"

                    Vad betyder det? Nåt som ska sitta i filtret då?
                    Jag har själv ett Fluval 4 innerfiler och undrar.
                    Ett enkelt men effektivt filter kan man göra genom att man använder en 10x10x45 cm del av en filtermatta (för ett 375-500 liters akvarium) och något mindre för små akvarier samt ett pumphuvud (ju starkare desto bättre, förutsatt att fiskarna i akvariet gillar cirkulation på vattnet). Man borrar (eller sticker med en kniv) sedan ner i svampen från ena gavelns centrum ungefär 35 cm. Ner i "hålet" sticker man sedan ett plaströr (elektrikerrör) i vilket man borrat en massa små hål och tätat rörets ena ände. Med hjälp av en lämplig skarvmuff så anbringar man ett pumphuvud överst och det är bara att köra igång.





                    Tillverkning av ett innerfilter. Borrning av röret (överst till vänster). Röret med adapter (nederst). Hopmonterat (till höger).
                    De bästa filtermattorna är grovporiga (PPI 10).
                    Skiss på det färdiga resultatet. Fördelen med detta filter är att filtermaterialet är så stort att det bildas ett effektivt biologiskt filter som i ett normalbefolkat akvarium bara behöver göras rent en gång om året. Nackdelen är att det tar större plats i akvariet, men i gengäld är det ju lättare att gömma det bakom stenar, rötter och/eller växter eftersom man bara behöver plocka ut det en gång om året för rengöring istället för en gång i veckan som annars är normalt.
                    Ett par saker bör nämnas i samband med filtermattor.
                    1/ Effektivast är de grovporiga mattorna (PPI 10).
                    2/ Filtermattan behöver rengöras (sköljas) noggrant innan den används första gången. Detta eftersom det kan finnas slaggprodukter från tillverkning kvar inuti materialet.
                    3/ Det finns flera olika sorters filtermattor. Använd enbart de som är tillverkade för bruk som filtermaterial i vatten. En del andra innehåller olika gifter och andra innehåller cellulosa (t.ex. s.k. bäddmadrasser) som löser sig i vatten.
                    4/ Filtermattor kan man idag köpa tillkapade i många välsorterade akvarieaffärer.
                    Golvfilter
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Helena_o_Mattias
                      • November 2004
                      • 378

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Ett enkelt men effektivt filter kan man göra genom att man använder en 10x10x45 cm del av en filtermatta (för ett 375-500 liters akvarium) och något mindre för små akvarier samt ett pumphuvud (ju starkare desto bättre, förutsatt att fiskarna i akvariet gillar cirkulation på vattnet). Man borrar (eller sticker med en kniv) sedan ner i svampen från ena gavelns centrum ungefär 35 cm. Ner i "hålet" sticker man sedan ett plaströr (elektrikerrör) i vilket man borrat en massa små hål och tätat rörets ena ände. Med hjälp av en lämplig skarvmuff så anbringar man ett pumphuvud överst och det är bara att köra igång.





                      Tillverkning av ett innerfilter. Borrning av röret (överst till vänster). Röret med adapter (nederst). Hopmonterat (till höger).
                      De bästa filtermattorna är grovporiga (PPI 10).
                      Skiss på det färdiga resultatet. Fördelen med detta filter är att filtermaterialet är så stort att det bildas ett effektivt biologiskt filter som i ett normalbefolkat akvarium bara behöver göras rent en gång om året. Nackdelen är att det tar större plats i akvariet, men i gengäld är det ju lättare att gömma det bakom stenar, rötter och/eller växter eftersom man bara behöver plocka ut det en gång om året för rengöring istället för en gång i veckan som annars är normalt.
                      Ett par saker bör nämnas i samband med filtermattor.
                      1/ Effektivast är de grovporiga mattorna (PPI 10).
                      2/ Filtermattan behöver rengöras (sköljas) noggrant innan den används första gången. Detta eftersom det kan finnas slaggprodukter från tillverkning kvar inuti materialet.
                      3/ Det finns flera olika sorters filtermattor. Använd enbart de som är tillverkade för bruk som filtermaterial i vatten. En del andra innehåller olika gifter och andra innehåller cellulosa (t.ex. s.k. bäddmadrasser) som löser sig i vatten.
                      4/ Filtermattor kan man idag köpa tillkapade i många välsorterade akvarieaffärer.
                      Golvfilter
                      det kan man göra tycker det är roligt att mecka själv men jag är mer inne på att bygga ett eget ytter filter bara ett problem får det tätt annars problemen med inner filter är att de tar plats i karet som man kan ge fisken
                      Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                      Kommentar

                      • Helena_o_Mattias
                        • November 2004
                        • 378

                        #12
                        tex har haft detta på tanke att bygga med hjälp av en stor glasburk med glaslock och packning borra hål för nödvändiga slangar och siliconera fast dem genom hålen sen montera pumpen i burken bara fylla med filter matrial o köra igång
                        Senast redigerad av Helena_o_Mattias; 02 October 2006, 15:49.
                        Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          ehm vet inte om jag har fattat fel med de där filtrerna man gör själv, för jag måste göra rent mina 1gång/mån. Har en ganska stor bit filtermatta på hyffsade pumpar. Jag satte bara ett rör med många borrade hål på pumpen och stack ner i mattan. Men på skissen ser det ut som det bara ska vara rör i mitten av matt-biten och inget rör uppe och nedanför?
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • habob
                            • April 2006
                            • 119

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            men jag kan rekommendera att man kompletterar med en väl tilltagen "blå" filterkub med pump som kan sitta någonstans för biologisk filtrering (behöver bara rengöras ca1g/år) då får man lite slarv marginal och ett ammonium och nitritfritt akvarium!
                            du menar att jag ska ha en till pump som jag ska fixa själv för jag fattade inte riktig vad du menar o i såfall var ska jag köpa grejerna!?
                            hej!

                            Kommentar

                            • Helena_o_Mattias
                              • November 2004
                              • 378

                              #15
                              nej inte alls sa bara min ide
                              Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...