Bygga akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qweqwe
    • September 2006
    • 33

    #16
    Ursprungligen postat av darkdark
    jag har byggt liknande kar till jobbet.använde mig av 6mm glas,funkar finfint.
    rampen och ramen är byggda i massiv ek.
    Lycka till

    http://photos1.blogger.com/blogger/3...00/vanster.jpg

    Otroooooooooooligt häftigt!!!

    vilket jobb är det? Zooaffären? riktigt proffsigt, kanon fräscht!!!

    vad är det för mått på karet? och hur många lysrör har du använt? och använder du co2?

    Kommentar

    • darkdark
      • February 2006
      • 6

      #17
      Kul att du gillade bilderna,finns på naturhistoriska endast det längsta finns kvar det andra är sålt.
      Måtten på dom är 205x25x25 (ca 130l) resp 155x25x25 (ca 95l). Det sitter fyra philips aquarelle rör i varje ramp.
      Körs med co2 anläggning som funkar kanon, växer så det knakar.Sitter en reaktor i varje inkapslat i filterdelen.Man ser bara några hål i insuget.

      Från början va tanken att jag och en kompis sulle göra varsitt långt,lågt och snyggt akvarium för montering på vägg.
      Vi ville inte att karet skulle sticka ut för mycket från väggen så dom fick bli 25 cm djupa, detta räcker gott och väl enligt mig.

      Du är välkommen att komma och titta närmre, om du inte har möjlighet kan jag skicka mera och utförligare bilder till dig.

      Mvh: Adam

      Kommentar

      • ppalm
        • September 2006
        • 47

        #18
        Ursprungligen postat av qweqwe
        Försäkringsbolaget har nog inget att säga till om hemmabyggda akvarium. Om dem kräver att den har varit fackmannamässigt byggd är dem ute och cycklar, en skada har ju skett och det är deras sak att rätta till skadan.
        H.
        Så du menar att dom inte bryr sig om varför skadan uppkomm. Även om du har det på videofilm att fiskarna grävde så att en sten ramlade ned på bottenglaset så kommer dom absolut titta efter hur karet är byggt speciellt om det är hemmabygt.
        "Deras sak är ju att rätta till skadan" I min mening är ett FB ett vinstdrivande företag och håller imot så mycket dom kan, och har du varit oaktsam så kommer det kosta dig mer än om du inte varit det.
        Tycker du skall läsa här.

        Kommentar

        • qweqwe
          • September 2006
          • 33

          #19
          "Det sitter fyra philips aquarelle rör i varje ramp."
          har du två ramper då i varje kar?

          jag kommer gärna och tittar på karet när jag kommer till naturhitoriska, det är dock 40mil dit, så det får bli i samband med ett familjärt besök till STO längre fram i tiden. Men jag tar gärna all info om akvarierna då jag är jätte intresserad av just att driva växter i ett sådant akvarium. Flera bilder Tack!!!

          vart har du gömmt filtret och co2 anläggningen? jag skulle vara intresserad av en ritning på det då jag själv har en idé

          Kommentar

          • qweqwe
            • September 2006
            • 33

            #20
            Ursprungligen postat av ppalm
            Så du menar att dom inte bryr sig om varför skadan uppkomm. Även om du har det på videofilm att fiskarna grävde så att en sten ramlade ned på bottenglaset så kommer dom absolut titta efter hur karet är byggt speciellt om det är hemmabygt.
            "Deras sak är ju att rätta till skadan" I min mening är ett FB ett vinstdrivande företag och håller imot så mycket dom kan, och har du varit oaktsam så kommer det kosta dig mer än om du inte varit det.
            Tycker du skall läsa här.

            Den här tråden passar egentligen inte här då jag är ute efter att bygga ett kar, dessutom i ett rum med avlopp, men den är dock högintressant och jag vill inte ignorera den.

            Jag har kontaktat mitt FB långt tidigare ang ev skada av ett akvarium, och det kan inte ha ngn betydelse om jag har byggt den själv, eller om den byggdes av en professionell akvariebyggare. Det vore så enkellt att juga till FB och säga att den har jag köpt begagnad av ett proffs. Eller om skadan uppstår och jag tar ut det trasiga innan besiktningen, vad kan FB då göra?

            H

            Kommentar

            • qweqwe
              • September 2006
              • 33

              #21
              Några frågor till åt darkdark:

              hur har du limmat akvariet? du har bara 6mm glas, det måste innebära att karet är limmat på ett sätt som förstärker långsidorna.

              Det skulle vara intressant att se hur du löste det med ljusrampsbygget.

              H.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Sån där inställning som får mig att undra: varför bry sig?
                Att jag tog upp försäkringsbolagssyn på hemmagjorda var ju bara ett sätt att hjälpa dig så du inte missar en viktig sak. Om någon gör sig av med ett akvarium som läckt och dom vill se det blir dom säkert inte fundersamma på limningen.... Men som sagt varför bry sig....
                Lite spydigt inlägg av mig men kunde inte hålla mig
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • darkdark
                  • February 2006
                  • 6

                  #23
                  naturhistoriska i gbg,så det kanske inte är 40 mil? har två limmade glas stag och ett vinkeljärn/aluminium stag i mitten. jag ska ta några bilder på rampen och skicka till dig/lägga upp..

                  Kommentar

                  • qweqwe
                    • September 2006
                    • 33

                    #24
                    OJ! Nä det blev nästan det dubbla om det finns ett naturhistoriskt i gtb också. jag tror att bilder blir bäst i detta fall, tack.

                    H.

                    Kommentar

                    • qweqwe
                      • September 2006
                      • 33

                      #25
                      visst hade du lite när bilder på karet?

                      H.

                      Kommentar

                      • qweqwe
                        • September 2006
                        • 33

                        #26
                        en liten undran på hur man limmar frontgaset, skall den limmas ovanpå botten eller limmar man frontglaset i framkant framför bottenskivan? hoppas ni förstod.

                        Vilket är att föredra, skulle vilja höra lite olika aspekter på detta, hållfastheten framförallt.

                        H.

                        Kommentar

                        • roysan
                          • July 2006
                          • 202

                          #27
                          limma frontglaset i framkant så det är bara det som syns rakt framifrån = snyggast

                          Kommentar

                          • qweqwe
                            • September 2006
                            • 33

                            #28
                            jag tror också att det blir snyggast, men är det också lika hållbart också?

                            H.

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #29
                              Nu minns jag inte var, men det fanns snygga informativa länkar om exakt hur, och varför. I alla fall, kortsidor och botten ska vara mellan framsidorna, och kortsidorna ska även de gå ner runt botten. Konceptet var någonting i stil med att silicon är starkare när belastningen är rak. Rak, som rakt ut från sidorna, eftersom det är dit vattnet vill flytta glasskivorna.

                              B!

                              Kommentar

                              • qweqwe
                                • September 2006
                                • 33

                                #30
                                Intressant tänk! jag har sökt bilder på detta ämne på nätet men det är svårt, minst sagt. jag vore tacksam Mr B om du kunde hitta länkarna.

                                Jag skall söka lite på google på andra språk o se om det kommer fram ngt.
                                H.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...