Bygga akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qweqwe
    • September 2006
    • 33

Bygga akvarium

Hej akvarievänner.

Jag har funderingar på att bygga ett akvarium själv i måtten L200*H25*D40 cm. Och nu behöver jag lite länkar till bra illustrationer och beskrivningar på nätet om hur man gör i detalj. Samt tabeller för tjockleken till rutorna. Det är tänkt att bli ett helglas kar med plats för inbyggt filter och ett väl tilltaget CO2 system för odling av växter. Tipps, bilder och ideér välkommnas.

H.
  • Matsvin
    • April 2006
    • 254

Har du byggt akvarium själv innan? Kan vara en god idé att testa att bygga några mindre innan man bygger ett så stort. Min kompis har byggt flera akvarier till mig :-)

/Matsvin.

Ursprungligen postat av qweqwe
    Hej akvarievänner.

Jag har funderingar på att bygga ett akvarium själv i måtten L200*H25*D40 cm. Och nu behöver jag lite länkar till bra illustrationer och beskrivningar på nätet om hur man gör i detalj. Samt tabeller för tjockleken till rutorna. Det är tänkt att bli ett helglas kar med plats för inbyggt filter och ett väl tilltaget CO2 system för odling av växter. Tipps, bilder och ideér välkommnas.

H.
    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

Kommentar

• qweqwe
      • September 2006
      • 33

Har du byggt akvarium själv innan?

Nej, jag har aldrig behövt det tidigare. Nu är det så att dessa mått passar in perfekt där karet skall ställas. och träna på ett litet känns inte aktuellt nu.

H.

Kommentar

• Redbullen
        • April 2005
        • 1129

// Peter

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

när jag limmat kar så använder jag inte tändstickor i mellan glasen och tejpar ihop det... och sen siliconar. för att få snygg fog så lägger jag bara en sträng på glaset och trycker fast den så fogen putar ut lagom mycket när jag placerat den och sätter först gaveln och bakrutan och tejpar sen fast dem, fortsätter sen med andra gaveln o framrutan... klart snyggast blir det med svart silicon
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• qweqwe
            • September 2006
            • 33

Ursprungligen postat av åheim
            när jag limmat kar så använder jag inte tändstickor i mellan glasen och tejpar ihop det... och sen siliconar. för att få snygg fog så lägger jag bara en sträng på glaset och trycker fast den så fogen putar ut lagom mycket när jag placerat den och sätter först gaveln och bakrutan och tejpar sen fast dem, fortsätter sen med andra gaveln o framrutan... klart snyggast blir det med svart silicon

åheim
            Skulle du rekommendera att göra så på ett kar som är 200cm långt? Blir inte fogen ganska platt om glas skivan väger mycket.

H.

Kommentar

• Karon
              • January 2002
              • 3170

"när jag limmat kar så använder jag inte tändstickor i mellan glasen"
              Nu vet vi vad du inte använder åheim, men du kanske avänder något annat ?
              En distans mellan glasen är dock bra av mer än en anledning. Tändstickor är vanliga att folk använder, eller cocktailpinnar (som runda tandpetare som är spetsiga i bägge ändar.
              Ett annat råd man skulle kunna ge är att inte vänta för länge med att stryka ut fogen i innerhörnen. Hinner silikonet skinna sig blir den lätt skrynklig i ytan.
              Fukta fingertoppen (om det nu är den du använder för att stryka ut fogen med) med saliv eller äggvita. Såpvatten går också att använda till att fukta fingret, men då måste man göra rent akvariet innan man drar igång det.
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• qweqwe
                • September 2006
                • 33

När man tittar i tabellen på glastjocklek så ser man att bottenglaset skall vara tjockare. Det verkar onödigt i ett helglasakv. utan ramar, där hela ytan på glaset ligger platt mot tex. frigolit. Den skulle i princip kunna vara lika tjock, för trycket av vattnet är ju lika stort mot botten som mot sido rutan( längst ner vill säga). Sidorutan tar visserligen inte emot trycket av grus och övrig inredning.

H.
                Senast redigerad av qweqwe; 29 September 2006, 19:10.

Kommentar

• eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

Du får inte glömma att kolla med just ditt försäkringsbolag vad dom säger om hemmabyggda akvarium. Brukar kräva åtminstone att dom är fackmannamässigt byggda. Har du aldrig limmat akvarium känns det lite synd att börja med ett såpass stort.
                  Köra med tändstickor eller liknande mellan rutorna är ju upp till var och en men behövs inte i mina ögon. det här är ett 1300L , limmas utan tändstickor mm sopig skärpa på bilden men det syns ju iaf
                  Senast redigerad av eriahl; 29 September 2006, 17:27.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• qweqwe
                    • September 2006
                    • 33

Försäkringsbolaget har nog inget att säga till om hemmabyggda akvarium. Om dem kräver att den har varit fackmannamässigt byggd är dem ute och cycklar, en skada har ju skett och det är deras sak att rätta till skadan.

Nu kommer mitt kar i o f s att stå i pannrummet i källaren där det finns ett avlopp dit allt vatten kan rinna till utan att ställa till med vattenskada.

Men vad är tanken med att ha tändstickor som distans mellan glasen. Kommer hållfastheten på limningen att öka eller minska om den är 2 mm eller 0,2mm?

H.

Kommentar

• eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

Om ett klart dåligt byggt akvarium stått i tex vardagsrummet så har dom säkerligen synpunkter.... Nu ska ju ditt ev akvarium som tur är inte stå på ett vanligt ställe
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• qweqwe
                        • September 2006
                        • 33

Men vad är tanken med att ha tändstickor som distans mellan glasen?

H.

Kommentar

• roysan
                          • July 2006
                          • 202

Ursprungligen postat av qweqwe
                          Men vad är tanken med att ha tändstickor som distans mellan glasen?

H.
                          troligen, vet inte men min gissning är att man sätter ihop delarna med tändstickor och tejp sen pressar man in siliconet mellan glasen innifrån, tändstickorna är alltså där för att skapa en spalt så man kan få in silicon mellan glasen, borde funka lika bra med en sträng på glaset sen pressa dit det andra glaset men risken då är ju att det blir snett.

Kommentar

• [xstream]
                            • March 2006
                            • 520

Själv har jag funderingar på att bygga akvarium med metall överallt förutom fram, det blir dyrt dock, eller att gjuta ett i betong förutom fram. Å andra sidan så tänkte jag mig 3-4kubik och inte 500L så i det här fallet skulle jag nog säga att glas är en bättre idé.

Det enda jag kan säga som inte tagits upp tidigare är att jag använder en fogskrapa när jag gör innerfogar. Gjorde det med diskmedel en gång och det gick åt pepparn och blev ojämnt och klabbigt. Maskeringstejp i ytterkant där man vill att silikonet ska fästa och sedan tar man en fogskrapa av lämplig storlek (jag köpte en trepack på Jula för 19:- och sedan fick jag ta den största och platta till lite med en zippo och en plattång) och dra. En två meter lång fog tar bara 20 sekunder att dra och när man är färdig så drar man bort maskeringstejpen så har man en spikrak snygg och jämn silikonfog. En skrapa med rejält tryck på tycker jag också borde pressa in silikonet bättre i själva hörnet men det är nog bara som det känns.

Cheers
                            720L Malawi-biotop

Kommentar

• darkdark
                              • February 2006
                              • 6

jag har byggt liknande kar till jobbet.använde mig av 6mm glas,funkar finfint.
                              rampen och ramen är byggda i massiv ek.
                              Lycka till

Kommentar

Arbetssätt...