Flytt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mewz
    • July 2006
    • 4

    Flytt!

    Vi startade upp vårt 220 l för 2 månader sedan och då det blev klart att vi kommer flytta har vi endast 10 Sorgmanteltetror samt 1 001-mal i det.
    Hur gör vi smidigast iom flytten? Har en stor oanvänd 40 liters"hink" med lock som jag funderade på att ha fisken i under flytt.. och en del av växterna kanske..

    Ska jag köra tvätt av sanden och byta filtret i pumpen?
    Ska jag göra en "hel" omstart och att fiskarna får bo i den stora hinken under tiden?

    Tips??
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Hur lång flytt gäller det?
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Mewz
      • July 2006
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Tant Nancy
      Hur lång flytt gäller det?
      Vi flyttar 7 mil bort och får ju såklart planera att kanske tömma karet så sent som möjligt och fylla det så snart det är på plats

      Kommentar

      • Piccola
        • September 2006
        • 175

        #4
        Jag överväger en flytt om nästan 30 mil om något år och är därför mycket intresserad av hur man ska hantera fiskarna... Hoppas det går bra för er - berätta gärna hur ni gjorde och hur det gick sen! Mvh, Piccola
        Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
        Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Bästa sättet att transportera fiskarna är i en termosväska. Såna är inte så dyra och då behöver man inte oroa sig över att tempen skulle sjunka för mycket.

          Lämna en del luft i väskan. Det är bra om det ligger lite växter i väskan ja.

          Låt bli att mata fiskarna de 2 sista dagarna innan flytten. Då minskar risken för ammoniak i transportvattnet.

          Beträffande filtret så beror det på hur lång tid flytten kommer att ta. Blir det max ett par timmar har filterbakterierna en stor chans att överleva, vilket skulle göra omstarten mycket lättare för er.

          Om det är ett innerfilter kan li lägga hela filtret i en hink med akvarievatten. Om det rör sig om ett ytterfilter kan ni lägga materialet för den biologiska filtreringen under vatten istället. Då ska ni behålla filtret som det är. Ingen rengöring alltså.

          Skulle resan däremot ta många timmar så kommer filterbakterierna att dö pga syrebrist och då måste man göra rent filtret. Givetvis måste man då börja om från början med bakteriekultur och sparsam matnig under de första 3-4 veckorna.

          Sanden/gruset tycker jag inte ni ska rengöra. Akvariet fungerar bäst med lite skit i sanden. Skulle ni tycka att den ser för smustig ut får ni ta bort det grövsta.

          Spara så mycket av akvarievattnet som möjligt. Akvariet ska vara det sista ni tar hand om innan ni flyttar och det första när ni kommit fram. Filtret ska vara anstängt så kort tid som möjligt i fall ni ska spara på bakterierna.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Mewz
            • July 2006
            • 4

            #6
            så med en timmas väg och säg några timmar för tömning och påfyllning borde det då inte vara några problem? Har ett ytterfilter så då är det väl eg. bara att lägga "insatsen" i nån sorts behållare med vatten.. *tänka*

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Borde det inte gå att bara köra det i en hink gammalt vatten medan du ställer upp akvariet, själva transporten tar ju bara en timme.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av albjohn
                Borde det inte gå att bara köra det i en hink gammalt vatten medan du ställer upp akvariet, själva transporten tar ju bara en timme.
                Yep! Så tycker jag ni ska göra. Minimera tiden som filtret är avstängt genom att köra det i en hink med akvarievatten under tiden ni håller på med akvariet, både innan och efter flytten.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Mewz
                  • July 2006
                  • 4

                  #9
                  Ursprungligen postat av batski
                  Yep! Så tycker jag ni ska göra. Minimera tiden som filtret är avstängt genom att köra det i en hink med akvarievatten under tiden ni håller på med akvariet, både innan och efter flytten.

                  Kalas! Ska göra det

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Lycka till!
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...