Eheim 2028 och 2080 till 420L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    Eheim 2028 och 2080 till 420L?

    Tänkte satsa på ett av dessa ytterfilter till ett kommande 420 kar. Räcker 2028 till utan att behöva kompletteras med ett innerfilter? Alternativet är som sagt att satsa på 2080, är det någon som vet om denna modell är tyst? Kanske finns det någon modell från exvis. Fluval som kan passa också men jag har ingen erfarenhet alls av dessa. Ett absolut krav är att pumpen ska vara tyst eftersom den ska stå i sovrummet.

    Jag tänkte ha Tanganyika ciklider, dock ej Troffar i karet. Alla synpunkter mottages tacksamt.
  • Helena_o_Mattias
    • November 2004
    • 378

    #2
    Ursprungligen postat av janne63
    Tänkte satsa på ett av dessa ytterfilter till ett kommande 420 kar. Räcker 2028 till utan att behöva kompletteras med ett innerfilter? Alternativet är som sagt att satsa på 2080, är det någon som vet om denna modell är tyst? Kanske finns det någon modell från exvis. Fluval som kan passa också men jag har ingen erfarenhet alls av dessa. Ett absolut krav är att pumpen ska vara tyst eftersom den ska stå i sovrummet.

    Jag tänkte ha Tanganyika ciklider, dock ej Troffar i karet. Alla synpunkter mottages tacksamt.
    Hur många liter pumpar pumpen? I regel så ska den pumpa 3 gånger karets volym 420L = 1260l/h. De flesta ytterfilter är tyst, det vanligaste problemet med att det låter är att det ligger luft i pumphuset lätt åtgärdat med att blåsa i inloppet så det trycker ut luften se bara till att det är vatten i röret då du blåser annars kommer det bara mer luft. Fluval filter är de billigate och enligt mig bra filter fluval 505 borde hålla för ditt kanske 404 med är inte helt klockren på det men kolla upp.
    Senast redigerad av Helena_o_Mattias; 26 September 2006, 21:52.
    Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      jag har eheim 2028 (funkar bra!) men såg nyligen att motsvarnde AM-top ytterfilter kostar mindre än hälften än eheimfiltret. Tror eheim ligger runt 2000 och AMtop runt 900 (tror am-top har billigaste filtrerna på marknaden)
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • janne63
        • August 2006
        • 294

        #4
        Ursprungligen postat av lenis3
        jag har eheim 2028 (funkar bra!) men såg nyligen att motsvarnde AM-top ytterfilter kostar mindre än hälften än eheimfiltret. Tror eheim ligger runt 2000 och AMtop runt 900 (tror am-top har billigaste filtrerna på marknaden)
        Hur stort kar har du med ditt 2028? Jag antar förresten att typ av fisk och fiskmängd också påverkar valet av filter.

        Apropå prisjämförelser så såg jag att man kan få nästan två st. 2028 för samma pris som ett 2080, två filter med samma kapacitet som ett större har ju vissa fördelar (rengöring i intervall etc.). AM-top verkar prisvärda, frågan är bara hur driftsäkerheten är på dem?

        Kommentar

        • Långås
          • December 2005
          • 1368

          #5
          Har hört både ris och ros om AM-top. Har själv ett innerfilter ifrån AM-top och tycker att kvaliteten är under all kritik på det (slammer och dån plus risig konstruktion).
          Mvh Peter

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            Jag har 450l så filtret är överdimensionerat.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • janne63
              • August 2006
              • 294

              #7
              Ursprungligen postat av lenis3
              Jag har 450l så filtret är överdimensionerat.
              Jag kör också på ett 2028. Behöver jag mer fart på vattnet så köper jag ett ytterfilter till fast jag tvivlar på att det ska behövas.

              Kommentar

              Arbetssätt...