Eheim ytter Wet/dry

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agly
    • May 2006
    • 7

    Eheim ytter Wet/dry

    Hej

    Har ni några åsikter om Eheim Prof. Wet/dry 2227, skall man använda det rekommenderade Ehfisubstrat pro filling?

    Jag verkar att ha fått in luft i filtret, några tips om detta?

    /Anders
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Det är ju liksom det som är meningen med wet/dry filter att filtermediat ska alterneras mellan luft och vatten, då blir filtret tidvis luftfyllt.

    Ett Eheim wet/dry filter är ganska beroende av flödet genom filtret så om man använder ett för tätt filtermedia och/eller fipplar med insug/utblås så är det stor risk att filtret inte fungerar som det ska.

    Man ska endast ha den typen av filtermedia som ser ut som singel, inget annat, sen vilken typ av detta media spelar inte så stor roll om det är ehfisubstrat, ehfisubstrat pro eller något annat liknande material.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • StefanA
      • March 2006
      • 124

      #3
      Mycket rörliga delar. Inte pålitligt. Rekomenderar classic.

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Det fungerar alldeles utmärkt om man har den nya varianten av flottör (som är den enda extra rörliga delen), har själv haft mitt i 8år.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Jag har haft både den gamla och den nya varianten. De gamla är helkass med massor av bekymmer, men det nya fungerar mycket bra. Ett effektivt och driftsäkert filter. Om du ramlar över den gamla varianten så kan du köpa den nya intervallstyrenheten för ca 400kr för att få rätt på den.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            Jag har 2229:an. Jag fick med substrat när jag köpte mitt.
            Fungerar hur bra som helst. Vad jag är nyfiken på är vaed du menar när du skriver att du fått in luft i filtret?
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            • Agly
              • May 2006
              • 7

              #7
              Ursprungligen postat av Tenkare
              Jag har 2229:an. Jag fick med substrat när jag köpte mitt.
              Fungerar hur bra som helst. Vad jag är nyfiken på är vaed du menar när du skriver att du fått in luft i filtret?
              Jag är inte längre så bekymmrad för luften, det enda är att det låter som om man häller vatten över några stenar (vilket man också gör eller hur? ). Jag var lite skraj för läckage i början där. Jag har akvariet på övervåningen och har ingen större lust att "spilla" 250 liter ner på bottenvåningen.

              Jag har den nya varianten av filtret så jag kanske kan lugna mig helt och hållet.

              Jag fick också med substrat till filtret och har det i nu. Jag bara undrade om nå'n vet något om alternativa fyllnningar till detta filter, i "manualen" så pratar de bara om Eheims egna?

              Tackar så mycket för hjälpen.

              Kommentar

              Arbetssätt...