Isolerat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Isolerat akvarium?

    Nu när vi går mot mörkare tider igen så återkommer det faktum att vi har 7 – 8 grader högre temperatur i akvariet än i vår bostadsmiljö, i alla fall om man bor i eget hus.

    Jag har funderat på hur mycket energi man kan spara genom att isolera ett större akvarium.

    Om man tänker sig ett 540 liters som står på en frigolitskiva, samt har frigolit, eller annat lämpligt material, fastsatt på tre av fyra glasrutor. Detta borde innebära både lägre energikostnad och jämnare temperatur i vattnet. Om man dessutom har en heltäckande armatur som är ”isolerad” på ovansidan så skulle ju värmen från belysningen hjälpa till. Här gäller det väl dock att vara försiktig så att det inte blir för varmt och tätt.

    Om man skulle jämföra ovanstående akvarium med en burk stående på en aluminium ställning utan något skydd och med en armatur liggande på täckglas så borde det vara en avsevärd skillnad.

    Är det någon som har testat med isolering?

    Är det någon som har mätt hur mycket energi det går åt att hålla en 500 liters burk varm?
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • scorpion
    • October 2005
    • 14

    #2
    Akvariet värmer ju rummet som det står i så värmen går ju inte helt förlorad.
    För du värmer ju rummet på nått sätt ändå.

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #3
      Har försökt att köra den varianten till min fru när jag vill ha flera akvarien, hon köper inte det ruktigt. Sen blir det inte så mycket värme av det.
      Rummet är mycket större än där akvariet står, doppvärmarna får gå varma, tyvärr.
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      Arbetssätt...