rengöring av stingrayfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yogini
    • September 2006
    • 121

    rengöring av stingrayfilter

    Hej!

    Jag har ett (mycket) litet akvarium på 18 l. Med akvariepaketet kom ett innerfilter, Elite stingray. Är det någon som använder denna typ av filter här inne?

    Jag undrar hur ofta man ska rengöra filtrer, vad ni har för erfarenheter av det? Enligt instruktionerna som kom med filtret så ska man regöra filtret en gång i månaden och byta filtermaterial (svampar och små behållare med "carbon zeolite cartridge") var annan månad. Man ska inte byta alla delar samtidigt vilket ju låter vettigt så att man behåller bakteriekulturen. Är det för ofta tycker ni?

    Ser inget skrivet här inne om dessa filter. (dom nämns i två trådar) Är dom inte bra?

    Har bara haft igång akvariet i knapt en månad. Byter ca 25% av vattnet en gång i veckan. Då har jag öppnat filter och kramat ur svamparna en del "smuts" i det gamla akvarievattnet och satt tillbaka dom igen då som sett igenslammade ut.

    Tacksam för några synpunkter på detta filter!
    Bästa hälsningar, Yogini med son
    18 l med guppys
    Startade 20 aug-06

  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    "Jag undrar hur ofta man ska rengöra filtrer, vad ni har för erfarenheter av det?"
    En vanlig rekomendation är "när det inte pumpar på som tidigare"

    "Ser inget skrivet här inne om dessa filter. (dom nämns i två trådar) Är dom inte bra?"
    Kanske ovanliga bland dem som skriver här ?

    "rengöra filtret en gång i månaden och byta filtermaterial (svampar och små behållare med "carbon zeolite cartridge") var annan månad."
    Byt skumplasten när den tappat spänsten. "carbon zeolite cartridge" kan du nog göra som du vill med.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • yogini
      • September 2006
      • 121

      #3
      Tack!

      Det verkar generellt som om man inte behöver rengöra filtrer så ofta som tillverkarna rekommenderar. När man läser här inne, oavsett vilken typ av filter man diskuterar, har jag förståt att det är bättre att låta filtena "leva" i fred, dvs inte störa mikrolivet i onödan. Bara vattnet rör sig tillräckligt.
      Bästa hälsningar, Yogini med son
      18 l med guppys
      Startade 20 aug-06

      Kommentar

      Arbetssätt...