"Oljig" ny pump. Ska det vara så?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MightyMike
    • January 2004
    • 100

    "Oljig" ny pump. Ska det vara så?

    Hej,

    Jag köpte ett nytt 54l kar komplett med pump och värmare. Jag kollade pumpen nu och det första jag märkte var att jag blev kladdig. Luktar lite olja eller nåt. Genomskinlig gul/brun och lite fet. Ska det vara så? Jag kan tänka mig att det är bra för impellrar och sånt men är det bra för fisken?

    Förhoppningsvis är det något ofarligt för fisken. Men men, vad vet jag... eller ni?

    Det är utanpå pumpen och inuti... även i innerfiltret... känns lite flottigt.

    Lite "data": Akvarieset Neptun, pump är, hmm.. läser inantill: TKG Powerclean 250.

    Säker ingen dyrgrip till pump men ser trevlig och bra ut.

    Tacksam för svar!

    Mvh Micke
  • MightyMike
    • January 2004
    • 100

    #2
    Kan tillägga att det blir en yta i hinken där jag tänkte prova pumpen nu. En sådan där "klassisk" olje hinna som flyter runt.

    Koka filtret kanske är en idé? Det är ju ändå inte startat ännu.

    /Micke

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #3
      Har ingen aning om vad det är för någon olja men... koka inte filtret! det pajar då.

      Pröva att köra pumpen i en hink vatten som du byter vatten i varje dag ungefär.

      Kommentar

      • ovsor
        • November 2004
        • 104

        #4
        Konstigt att den är "oljig". Det finns ingen pump mig veterligen som skall smörjas utan antigen har det läckt fr ngt annat eller är det en slags förvaringsolja. Jag hade diskat den med diskmedel noga, alla delar isärtagna, sen skjöljt av den VÄLDIGT noga.

        Kommentar

        • MightyMike
          • January 2004
          • 100

          #5
          Ursprungligen postat av ovsor
          Konstigt att den är "oljig". Det finns ingen pump mig veterligen som skall smörjas utan antigen har det läckt fr ngt annat eller är det en slags förvaringsolja. Jag hade diskat den med diskmedel noga, alla delar isärtagna, sen skjöljt av den VÄLDIGT noga.
          Det är så typiskt...

          Jaja. Bara att bita ihop. Ska se vad jag kan göra. Ska göra rent så gott det går. Om man en verktygssats med bits... så kladdig känns pumpen och det stinker om filtret. När jag skulle byta munstycke så var det samma sak... "oljigt"... torka torka.

          Jag är tacksam för svar, hade hoppats på något i stil med... haha, ingen fara. Alla pumpar är så då de är nya.

          Jaja... har en lång kväll framför mig. Synkar datorn då och då.. kul om ni har fler kommentarer.

          Och tetra... jag ska inte koka filtret, tack för tipset.
          Mvh Micke

          Kommentar

          • MightyMike
            • January 2004
            • 100

            #6
            Körde pumpen i hinken över natten... ser bättre ut. Men jag åkte in till stan och handla en Eheim aquaball 2208.

            Om man håller dem båda i händerna så ser min powerclean 250 ut som en leksak jämfört med eheim. Mer filtermassa, variabelt munstycke osv.

            Jag får väl behålla den gamla som en reserv eller nåt... eller till ett ev yngelkvar.

            Just ja... jag fick veta av återförsäljaren att det var parafin olja, den behövdes för att inte pumpen skulle skära och gå sönder.

            Jag har inte sett/hört något sådant förr. :P

            /Micke

            Kommentar

            • tetra 1
              • July 2005
              • 1225

              #7
              Inte jag heller faktist.

              Kommentar

              Arbetssätt...