Hur mäts längden på lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Hur mäts längden på lysrör?

    Hur mäts längden på lysrör?

    Konstig fråga kanske, men jag har ett kar med lysrör märkta;

    NARVA LT25W / 760 - 01030 daylight

    Enda sättet som jag kan få ihop det till 760 mm, om jag skall tolka 760 så, är om jag mäter inklusive kontaktpiggarna.

    Så långt OKEY, men går jag ut och tittar vilken längd som webbakvariebutiker annonserar med, så står det gärna 74 cm och 75 cm.
    Nu börjar tveksamheten infinna sig, vilka passar.....vilka passar inte?

    Visserligen skall jag införskaffa reflektorer, men jag tror att rören måste bytas också för att jag skall bli nöjd.
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    #2
    Jag tror dina lysrör är 742mm.Om man ska tro Juwels produkt katalog.Så är 742mm rör på 25w.Kan nog stämma.T,ex så är 30w rören 895mm långa och 38/40w 1047mm lång.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      Ursprungligen postat av HazelCR
      Hur mäts längden på lysrör?

      Konstig fråga kanske, men jag har ett kar med lysrör märkta;

      NARVA LT25W / 760 - 01030 daylight

      Enda sättet som jag kan få ihop det till 760 mm, om jag skall tolka 760 så, är om jag mäter inklusive kontaktpiggarna.

      Så långt OKEY, men går jag ut och tittar vilken längd som webbakvariebutiker annonserar med, så står det gärna 74 cm och 75 cm.
      Nu börjar tveksamheten infinna sig, vilka passar.....vilka passar inte?

      Visserligen skall jag införskaffa reflektorer, men jag tror att rören måste bytas också för att jag skall bli nöjd.
      25w finns bara i en längd! men att beställa på internet tror jag inte är så smart, för det är skrymmande och svårt att skicka på post så därför blir det en väldigt dyr frakt! kolla upp det först tycker jag...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Dessutom räknas det som "farligt gods", så det blir ännu dyrare pga det.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Ursprungligen postat av rent vatten
          Jag tror dina lysrör är 742mm.Om man ska tro Juwels produkt katalog.Så är 742mm rör på 25w.Kan nog stämma.T,ex så är 30w rören 895mm långa och 38/40w 1047mm lång.
          De reflektorerna passar förståss.

          74 eller 75 cm frågan återstår, vad gäller lysrören.

          Var jag köper dem, är en senare fråga.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            74 och 75cm är "samma" sak. Man brukar säga 75cm men egentligen är dom som sagt 742mm eller liknade, varför vissa säger 74cm.
            Rören finns ju inte på löpmeter så det finns bara fasta längder vilka överenstämmer med effekten på röret tex 25W (kan säkert va 23 elle 27W hos någon tillverkare).
            Vet inte hur längderna ser ut på T5 rör iofs, kanske är i närheten av T8 fast med olika längd, men T5 eller T8 kollar du lätt. T5=5/12 tum i diameter och T8=8/12 tum i diameter.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              T5 rör
              --------------
              56 cm / 24 W
              86 cm / 39 W
              116 cm / 54 W
              146 cm / 80 W

              T8 rör
              --------------
              45 cm / 15 W
              60 cm / 18 W
              75 cm / 25 W
              90 cm / 30 W
              105 cm / 38 W
              120 cm / 36 W
              150 cm / 58 W

              ev. 2-4W mer tex 60 cm / 20 W beroende på tillverkare
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • HazelCR

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                74 och 75cm är "samma" sak. Man brukar säga 75cm men egentligen är dom som sagt 742mm eller liknade, varför vissa säger 74cm.
                Rören finns ju inte på löpmeter så det finns bara fasta längder vilka överenstämmer med effekten på röret tex 25W (kan säkert va 23 elle 27W hos någon tillverkare).
                Vet inte hur längderna ser ut på T5 rör iofs, kanske är i närheten av T8 fast med olika längd, men T5 eller T8 kollar du lätt. T5=5/12 tum i diameter och T8=8/12 tum i diameter.
                Det är alltså inget att fundera över, annat än at köpa 74 eller 75 cm. Ja, men då så, då var det inte något problem längre.

                Tack för svaren.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Precis, bara att shoppa loss. 760 föresten är nog tillverkarens nummer för färg/typ av rör bara, inget med längden att göra what so ever.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • gorthon
                    • July 2006
                    • 61

                    #10
                    TIPS ta med det gammla till butiken och jämför

                    Kommentar

                    Arbetssätt...