Benställning som "gungar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke Lilltroll
    • February 2004
    • 730

    Benställning som "gungar"

    Jag har ett 720 liters rakakvarium från Zooline. Det står på en aluställning som inte är helt 100% i monteringen. Det är lite småspringor i hörnorna och han som hade monterat den hade slagit ihop delarna så plasten hade liksom skalats lite när de slogs samman med alubitarna.

    När jag skrapar rutorna med magneten så gungar hela akvariet lite. Kan det rasa? Är det akut i så fall så jag borde smälla ihop en ny ställning och helst gjort det redan igår?

    En annan fråga som rör det där med frigolit etc. Jag har för mig att jag har hört av någon att man bör ha en tunn frigolitskiva under gruset för att minimera risken för skador på glasbottnen från stenar och grus. Jag har lagt dit ett liggunderlag men det ser för jä...t ut eftersom mina malawis gräver ner sig till underlaget direkt. Ska jag skippa det eller behålla? Gör det ingen nytta så åker det.
    720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
    54 liter Paletter

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977
  • Daniel_N
    • April 2006
    • 573

    #2
    Jag har med springor i plastbitarna i hörnen samt skalad plast, vore intressant att höra hur illa det är. Har dock bara ett 150l så det kanske går ändå.

    Kommentar

    • Tricella
      • October 2002
      • 1052

      #3
      Ursprungligen postat av Nicke Lilltroll
      Jag har ett 720 liters rakakvarium från Zooline. Det står på en aluställning som inte är helt 100% i monteringen. Det är lite småspringor i hörnorna och han som hade monterat den hade slagit ihop delarna så plasten hade liksom skalats lite när de slogs samman med alubitarna.

      När jag skrapar rutorna med magneten så gungar hela akvariet lite. Kan det rasa? Är det akut i så fall så jag borde smälla ihop en ny ställning och helst gjort det redan igår?

      En annan fråga som rör det där med frigolit etc. Jag har för mig att jag har hört av någon att man bör ha en tunn frigolitskiva under gruset för att minimera risken för skador på glasbottnen från stenar och grus. Jag har lagt dit ett liggunderlag men det ser för jä...t ut eftersom mina malawis gräver ner sig till underlaget direkt. Ska jag skippa det eller behålla? Gör det ingen nytta så åker det.
      Jag skulle föreslå dig att skaffa en annan akvariebänk. Jag hade liknande gungningar med min aluminiumställning och jag vågade verkligen inte chansa. Nu har jag lecablock och det fungerar mycket bra.

      Visst kan du skippa liggunderlaget, men personligen så använder jag frigolit för att känna mig säker. Om du har tid att fixa till akvariet så råder jag dig att silikona fast en tunn frigolitskiva i botten samt silikonisera ovandelen på skivan och strö över en mängd sand. När fiskarna sedan gräver ned till frigolitskivan så kommer de inte längre än sanden som sitter fast i frigolitskivan.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag vill påstå att alla Alu-ställningar gungar.
        Anledningen?, ja det är inga krysstag på dom.
        Kan nog nästan lova att det inte spelar någon roll hur bra man än sätter ihop ställningen. Den kommer gunga ändå.
        Ju större kar ju mer märks det pga att mer vikt kommer i rörelse.
        Om man ändå är orolig så kan man ju borra och skruva fast kryssstag.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Skruva på vinklar på ställningen som sen du sätter på väggen det gjorde ja till mitt, mitt gungade bara man gick in i rummet men så är min ställning över en meter hög sen därefter kommer karet det funkade för mig
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Nicke Lilltroll
            • February 2004
            • 730

            #6
            Jag behöver alltså inte vara rädd för att skiten ska kollapsa?
            720 liter Sällskap (Skalarer, Kongotetra, Svärdbärare, Corydoras, Ancistrus mm)
            54 liter Paletter

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156977

            Kommentar

            Arbetssätt...