Påbyggnadssats Juwelramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ovsor
    • November 2004
    • 104

    Påbyggnadssats Juwelramp

    Ända sen jag köpte mitt Juwel Rio 400 tyckte jag att belysningen var lite i
    sämsta laget. 2 rör på 400 liter. Så nu i fredags slog jag till o köpte en påbyggnadssats som består av lysrörsbalken och en ny lucksats. Dessutom köpte jag 2 st Philips Aquarelle som enl personalen är dom bästa rören. Det finns säkert dom som tycker annorlunda, det är inte därför jag skriver detta, vill bara säga att det blev en ENORM SKILLNAD. Det blev knall-ljust helt enkelt.
    Nu har jag 2 Aquarelle i bakersta rampen o 1 Powerglo+1 Aquaglo i främre.
    Förut såg karet lite mörk ut, speciellt på dagtid. Nu är det kanonljust o fint.
    Ett tips till er med Rio kar som tycker ljuset e för dåligt.
  • fabiaRS
    • November 2005
    • 193

    #2
    vad kostade kalaset?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Till ett Rio 240 går rampen på ca 500:- medans du kan skära till luckorna så de passar till det nya. Skulle inte tro att det skiljer så himla mycket.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • fabiaRS
        • November 2005
        • 193

        #4
        jag har ett helglas kar med en ramp som ser ut som juwel rio.dock är det det på 240L och 120cm långt..finns det nån ramp som kan passa till den " http://www.juwel-aquarium.de/de/218.htm?cat=147 " sådär ser min ramp ut.men frågan är ju om den där är 120 lång eller om det är för 120cm rör

        EDIT: http://www.juwel-aquarium.de/en/multilux33.htm sådär ser min ramp ut å med dom där måtten 120*40
        Senast redigerad av fabiaRS; 10 September 2006, 17:36.

        Kommentar

        • ovsor
          • November 2004
          • 104

          #5
          Ja, billigt kan jag inte påstå att det var. Ca 1100 på Herkules Zoo Gbg. Dom sålde bara i "sats", ej lösa delar. Hade också tänkt att skära till befintliga luckor, men resultatet hade inte blivit det samma. Främre o bakre lucka är 11cm, mellanluckan är 12,5cm på den nya lucksatsen. Org är 21cm. Hur man än knåpar o trixar bli det inte lika bra. Sen kan man ju glömma "gångjärnen" också. Nu kan jag fälla upp alla luckor som vanligt om jag skall pilla med nåt.
          Det är iof rätt trångt nu, men man lyfter av främre rampen i en handvändning.
          Jag är ändå väldigt nöjd, trots priset.

          Kommentar

          • ovsor
            • November 2004
            • 104

            #6
            fabiaRS! Är det en sån ramp du har så klicka på Multilux-Light Unit 120cm till höger på den senaste länken du bifogade. Där är själva ljusbalken, som går att köpa separat, dock ej där jag köpte min, men du kanske behöver luckorna också?

            Kommentar

            • fabiaRS
              • November 2005
              • 193

              #7
              Ursprungligen postat av ovsor
              fabiaRS! Är det en sån ramp du har så klicka på Multilux-Light Unit 120cm till höger på den senaste länken du bifogade. Där är själva ljusbalken, som går att köpa separat, dock ej där jag köpte min, men du kanske behöver luckorna också?

              ahh... tack så mycket det såg jag inte. trodde dock att 90cm rör bara fanns i 30W. men jag är inte så haj på det här

              Kommentar

              • fabiaRS
                • November 2005
                • 193

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Till ett Rio 240 går rampen på ca 500:- medans du kan skära till luckorna så de passar till det nya. Skulle inte tro att det skiljer så himla mycket.
                500 det var billigt..det billigaste jag har hittat är 1050kr på guldfisken.se

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jag köpte ett nytt Juwel 240 och beställde samtidigt en extra ramp. Om det var för det eller om han såg fel i prislistan vet jag inte, men det var inget pris som jag prutade på . Samtidigt är priserna bättre här på västkusten, och ofta även om man jämför på nätet.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...