filter till 700liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

    filter till 700liters

    har kollat på filter till 700liters akvarium, kan det verkligen vara så hemskt att jag måste köpa mig ett eheim för 3papp? ://///
  • Deje-Nicke
    • January 2006
    • 344

    #2
    Fx5 Har ja i mitt 720 1895kr
    220L 375L 450L 720L

    Kommentar

    • Sauce
      • April 2006
      • 142

      #3
      Ursprungligen postat av Deje-Nicke
      Fx5 Har ja i mitt 720 1895kr

      det låter ju ungefär sååååhäääär mycket bättre pris, nöjd med filtret själv? vart hittar du det för 1895kr? hittar det bara för 2155 jag :/
      Senast redigerad av Sauce; 04 September 2006, 20:23.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        annars kan man alltid bygga ett biofilter! silicona fast en glasskiva i karet som man sätter en stor filtermatta bakom och en pump... Tar en del plats i karet men väldigt effektivt och BILLIGT!!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • loomis
          • December 2004
          • 151

          #5
          håller med dig DEJE-nicke fluval fx-5....har inte hört ett ont ord om de filtret.
          VÄRLDSMETROPOLEN "JÄRPEN"

          Kommentar

          • matzen
            • February 2004
            • 608

            #6
            Om jag vore som du skulle jag satsa på ett Am top filter det finns ett för din akvariestorlek med 7,5 liters filterutrymme och som pumpar 1200 liter i timmen. Komplett med snabbkopplingar och det kostar bara 800 kr. Har själv ett och är helnöjd med både kvalite och tysthet. Det finns hos pwss.se
            To be or not to be a cichlidlover that´s no question

            Kommentar

            • loomis
              • December 2004
              • 151

              #7
              nej nej nej köp inget am-top håll dig till märkes filter. lyssna på mig för jag är ägare till ett sådant. jag tycker det är tragiskt dom får ta in sånna grejor till sverige....
              VÄRLDSMETROPOLEN "JÄRPEN"

              Kommentar

              • Sauce
                • April 2006
                • 142

                #8
                Tack för alla bra svar, det lutar mot ett fx5 då det mer än räcker till flödesmässigt och ligger helt okey till i pris, sen verkar ju alla vara nöjda som har ett

                Kommentar

                • lennart wiklund
                  • April 2005
                  • 292

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sauce
                  Tack för alla bra svar, det lutar mot ett fx5 då det mer än räcker till flödesmässigt och ligger helt okey till i pris, sen verkar ju alla vara nöjda som har ett
                  JA...
                  Vad du än gör köp för guds skull inte ett AM-Topp.
                  Vilken jäv-a dynga..
                  Sämsta skit som någonsin tillverkats.Håller med loomis.Sådant skit skulle inte få importeras till Gamla Svedala.
                  Pisskvalitet som heter duga.Har själv haft det största.Började läcka som ett såll lite här o där!

                  Nesse

                  Kommentar

                  • Intercepter
                    • January 2006
                    • 962

                    #10
                    kör på ett fx5 har själv ett till mitt 720 liters funkar kanon

                    Kommentar

                    • Deje-Nicke
                      • January 2006
                      • 344

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sauce
                      det låter ju ungefär sååååhäääär mycket bättre pris, nöjd med filtret själv? vart hittar du det för 1895kr? hittar det bara för 2155 jag :/
                      220L 375L 450L 720L

                      Kommentar

                      • Lacustris
                        • June 2005
                        • 62

                        #12
                        En sak med Fluval FX-5, de kan börja låta en hel del då översta lagret (filtervadden) blir lite igensatt. Det bildas/kommer mycket luft i filtret och det sorlar, bubblar och skramlar. Trots att jag inte har växter får jag rengöra filtret ungefär varannan månad och det tycker jag är ofta för ett ytterfilter.
                        Problemet är säket känt hos tillverkaren då de lagt in ett automatiskt stopp (=avluftning) en gång per dygn.
                        Du kan läsa mer om problemet på NCS forum (ciklid.se): http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ghlight=fluval

                        Ehheim har ingen automatisk avluftning men förblir tysta hela tiden.
                        Fluvalfilter gör sitt jobb men kvatiteten på Ehems produkter är högre.

                        En fördel med Fluvalen är den extra kopplingen som medföljer. Köp en bit slang och sätt på utloppet, då går tömningen vid vattenbytet på nolltid. Inget jox med hävert och sådant, låt pumpen trycka ut vattnet bara!
                        Det är aldrig för sent att ge upp!

                        Kommentar

                        • Deje-Nicke
                          • January 2006
                          • 344

                          #13
                          Varannan månad??? Gjorde rent mitt häromdagen och då hade det gått sen i februari,jag har mycke växter och en riktig fisksoppa ....Och det har varit kanontyst hela tidenOch varför ha filtervadd i ett ytterfilter som ska funka som ett biologiskt filter.
                          Skulle nog satsa på fin filtermatta istället
                          Senast redigerad av Deje-Nicke; 08 September 2006, 17:36.
                          220L 375L 450L 720L

                          Kommentar

                          • Lacustris
                            • June 2005
                            • 62

                            #14
                            Fin filtermatta eller filtervadd tycker jag funktionsmässigt kan gå på ett ut. Filtervadd är dessutom billigare. Har samma konfiguration i Eheimfilterna utan problem.

                            Hur snabbt filterna geggar igen beror ju mycket på vad och hur mycket mat som ges i karen.
                            I karen som går med ytterfilter matar jag ungefär lika mycket per liter vatten och filterkapaciteten är också avvägd till vattenvolymen. Jag ger hyfsat mycket räkmix (vuxna ciklider) så det blir helt naturligt en del avfall.

                            Jämförelsevis får dock Fluvalen servas minst tre gånger oftare än Eheimfilterna.
                            Det är aldrig för sent att ge upp!

                            Kommentar

                            • johel
                              • July 2006
                              • 35

                              #15
                              Har en Eheim 2260 över knappt använd köpte det för cirka ett årsen på djurmagasinet för 3500kr. Orginalkartong samt bruksanvisning har jag kvar. Ett ricktigt bra pump med högsta kvalitet och inget krångel!
                              Ge mej ett bud så kan det bli ditt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...