juwel 260liters....nitratsvamp?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    juwel 260liters....nitratsvamp?????

    Fick mitt juwel 260liters i fredags och i filtersystemet ingick en nitrat avlägsnar svamp.....hur fungerar en sådan? ....hur länge varar den?.....jag antar att jag inte behöver att tillsätta nitrivec, eller??? Någon som vet?
    / dtoppen /
  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    Ursprungligen postat av rödtoppen
    Fick mitt juwel 260liters i fredags och i filtersystemet ingick en nitrat avlägsnar svamp.....hur fungerar en sådan? ....hur länge varar den?.....jag antar att jag inte behöver att tillsätta nitrivec, eller??? Någon som vet?
    Nitratsvamp? Nitrivec är till för att fixa bakterier i akvariet så att Nitrit omvandlas till Nitrat! Nitrat är inte giftigt för fiskarna men det är Nitrit! Nitrat är godis för växterna i lämplig koncentration! Nitrit i akvariet kan oftast döda fiskarna vid s.k. Nitritspik d.v.s. en koncentration över 0.8! Så jag rekommenderar att du hjälper bakterierna med Nitrivec! Lycka till
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • annehult
      • January 2006
      • 149

      #3
      Kul med ett nytt akvarium!

      Mitt tips betr. Juwelfiltren är följande:
      Släng den gröna och svarta svampen, ersätt med grova blå.
      Lägg vanlig filtervadd överst som du byter varje vecka.
      Det blir mycket billigare och funkar bättre, kör på detta vis i mina tre Juwelkar.

      Lycka till!

      Peter

      Kommentar

      • ovsor
        • November 2004
        • 104

        #4
        Nja, Annehult, varför slänga bort svamparna. Den gröna svampen är behandlad med ngt slags "nitrivecmedel" och användes som vanligt när det är förbrukat. Alltså släng den inte, använd den. Den svarta sätts enl mig inte i från början men kan vara bra att sätta i kortvarigt efter medicinering då aktivt kol effektivt renar vattnet från resterna. 1-2 veckor räcker, sen SKALL den slängas, kan inte användas igen. Förvara den oanvända i en tät påse, annars "renar" den luft istället. Efter ung 3 veckor i karet börjar den svarta kolsvampen isället att avge gifterna till vattnet igen pga mättnad. Så mitt tips, använd den gröna som om det vore en blå och den svarta när det behövs.

        Kommentar

        • amazonfarmen
          • June 2006
          • 508

          #5
          Som någon innan skrev så är den gröna preparerar med bakterier, vilket är bra vid nystart, men personligen så skulle jag tillsätta någon extra bakteriekultur för att få en snabbare start av filterna.
          Men har man den så klart att den ska sättas i.


          Den har ett ett c:a pris på 109.50:-, vilket är väl dyrt

          Läser man här:


          Så står det "Hållbara i 6veckor. ", vilket verkar konstigt, det känns som de vill att man ska köpa en ny efter 6 veckor!!, är deras filter så dåliga att det behövs "fylla på" med nya bakterier

          Den svarta är ett kolfilter, som bara ska användas efter att man har medicinerat (vissa preparat), eller om man har ett riktigt dåligt vatten.


          Den har ett ett c:a pris på 165:-


          EDIT!!
          Ja nu måtte man vara trött, det står ju NITRAT, inte NITRIT, så det gröna filtret har ingen som helst med bakteriekultur att göra (tror jag), så för att starta upp ett kar bör man antingen vrida ur ett gamalt filter i karet, eller filterstart för att snabbare få igång karet.
          Sorry att jag inte har kollat vad som verkligen skrevs


          //Calle
          Senast redigerad av amazonfarmen; 03 September 2006, 20:30.
          www.goc.se

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            då får jag "gräva" upp den svarta då....men vad ska jag ha i stället för en svart ? - ingenting? eller?
            / dtoppen /

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #7
              Precis, ingenting!
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • ovsor
                • November 2004
                • 104

                #8
                Att den gröna är "hållbar" i 6 veckor betyder att den hjälper till att motverka nitrit ung den tiden. Det behövs vid nystart av akvarium men sen är filtret förhoppningvis etablerat och fullt av fungerande nitrifikationsbakterier, så ngn ny behövs inte köpas utan den får sitta kvar. Fungerar då som en blå grov. Mina har suttit i 1 år nu, rengjort 1 gång. Pumhuset kan behöva rengöras oftare om pumpen har svårt för att starta efter ett stopp. Slemmet som bildas på magneten och pumphusets insida försämrar "elektromagnetflödet".

                Vidare Rödtoppen, istället för den svarta, ingenting, lägg medföljande filtervadd ovanpå, eller som Annehult skrev, vanlig filtervadd=billigt men lika bra.

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  ok, tack för goda råd =)
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • annehult
                    • January 2006
                    • 149

                    #10
                    Nu blir jag nyfiken, menar ni att det finns levande bakterier som kan hjälpa till vid uppstart av akvarier i den gröna filtersvampen?
                    Det får ni övertyga mig om, den har ju kanske legat inplastad i månader eller år, under transporter i kanske minusgrader och sedan skall det finns liv kvar i den?
                    Jag är skeptisk ;-)

                    Kommentar

                    • rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

                      #11
                      Ursprungligen postat av annehult
                      Nu blir jag nyfiken, menar ni att det finns levande bakterier som kan hjälpa till vid uppstart av akvarier i den gröna filtersvampen?
                      Det får ni övertyga mig om, den har ju kanske legat inplastad i månader eller år, under transporter i kanske minusgrader och sedan skall det finns liv kvar i den?
                      Jag är skeptisk ;-)
                      jag fick med svampen till filtert till mitt nya kar....filtersvampen kallas för nitratavlägsnarsvamp
                      / dtoppen /

                      Kommentar

                      • laerni
                        • October 2005
                        • 1046

                        #12
                        Nitrat skall inte förväxlas med nitrit! Svampen gör inget för att få bukt med nitrit som ev. blir vid nystart!
                        Lasse

                        Min Zoon

                        Bilder på Diskusyngel mm:
                        http://www.laerni.dk/rubin.htm
                        Nytaget på Diskusfröna
                        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                        De senaste
                        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                        Kommentar

                        • peter_m_jonsson
                          • April 2006
                          • 451

                          #13
                          Mitt tips är att tillsätt nitrivec och låt den gröna svampen sitta i. den tar bort NITRAT i 6 veckor sen funkar den bara som vanligt biologiskt filter. Jag har själv kört med juwels filter innan, och jag brydde mig aldrig om att byta det gröna filtret. Egentligen är det onödigt, men eftersom det följer med så använd det för all del. Om man har så mycket NITRAT att man måste filtrera bort det är det billigare att köpa någon snabbväxade flytväxt. Funkar bättre och man slipper köpa nya var 6:e vecka

                          Kommentar

                          Arbetssätt...