Problem med Eheim 2215

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anders.149
    • May 2006
    • 68

    Problem med Eheim 2215

    Hej!

    Jag har precis köpt ett begagnat ytterfilter (Eheim 2215) och har under eftermiddagen kört igång den.

    Men nu visar det sig att eländet läker lite vatten. Det är inte mycket men det faktum att den läker oroar. Någon som har något bra tips på att lösa problemet?

    Sedan låter filtret förjävligt. Antar att det är luft som ligger i alternativt något jävelskap med impellern. Har provat att vicka på filtret för att få ut luften men har inte lyckats fått ut tillräckligt.

    Sedan har jag börjat fundera på att köpa till snabbkopplingar. Behöver jag sådanna både vid in- och utsug? Vad för koppling ska jag ha till just mitt filter?

    Mvh,
    Anders Jonsson
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Läcker filtret så suger det samtidigt in vatten och då för dem ett jäkla liv!!!du får kanske ta och byta o-ringen....
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • tetra 1
      • July 2005
      • 1225

      #3
      Håller med föregående talare pröva att byta o-ringen...

      Kommentar

      • anders.149
        • May 2006
        • 68

        #4
        Hm.. ja så kan det ju vara. Får beställa en ny då. Lite annat smått och gott som behöver köpas till den (en fot fattas blandannat).

        Antar att jag bör koppla ur den vilket som. Läre leta en hink för fasen vilket tryck vattnet åker ut i. =P Upptäckte det då jag kom fram till att slangarna satt fel och skulle flyttas.. och smart som man är hade man insuget kvar i akvariet. =P

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Koppla bort alla slangarna från akvariet tills du fått filtret tätt bara.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • anders.149
            • May 2006
            • 68

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Koppla bort alla slangarna från akvariet tills du fått filtret tätt bara.
            Hm.. kommer likväl behöva rengöra filtret innan jag startar upp det va? Blir inget dumt att låta vattnet ligga kvar i filtret?

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              prova vaselina oringen först innan du köper någon ny...
              .. jag skickar ett mess....
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • anders.149
                • May 2006
                • 68

                #8
                Vaselin har jag inget men går.. eh.... glidmedel bra? ;P

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Läcker filtret så suger det samtidigt in vatten och då för dem ett jäkla liv!!!du får kanske ta och byta o-ringen....
                  ....suger in luft menade jag
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • anders.149
                    • May 2006
                    • 68

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    ....suger in luft menade jag
                    Såg knepigt ut men jag antog att det var luft du menar. Men jo. Drog den slutsatsen då luften inte ville åka ur samt att vatten började rinna ur filtereländet när jag vickade på den!!

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      #11
                      cerat.
                      försvarets hudsalva.
                      ........
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      • anders.149
                        • May 2006
                        • 68

                        #12
                        Hm, får leta efter något sådant.

                        Kommentar

                        • Karon
                          • January 2002
                          • 3170

                          #13
                          Prova först med att helt enkelt fukta ringen och kontrollera att den sitter som den skall samt att den inte rubbas ur sitt läge när du monterar pumphuvudet på filterburken (lätt gjort).
                          Okulärbesiktiga (titta på) O-ringen om den har några sprickor, då är den uttjänt och skall bytas.
                          Vaselin eller armaturfett är bra, men Cerat och Lypsyl funkar säkert det med om man vill smörja O-ringen. Vatten är dock en enkel ersättare, lättt tillgänglig som den är
                          http://www.aquaristic.net/shop/shop....ease-coupling/ , det här är kopplingarna du söker efter. Kommer inte riktigt ihåg dimentionerna på slangarna, men är de lika grova är det 12/16 på dem.
                          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                          Kommentar

                          • anders.149
                            • May 2006
                            • 68

                            #14
                            Ursprungligen postat av Karon
                            Prova först med att helt enkelt fukta ringen och kontrollera att den sitter som den skall samt att den inte rubbas ur sitt läge när du monterar pumphuvudet på filterburken (lätt gjort).
                            Okulärbesiktiga (titta på) O-ringen om den har några sprickor, då är den uttjänt och skall bytas.
                            Vaselin eller armaturfett är bra, men Cerat och Lypsyl funkar säkert det med om man vill smörja O-ringen. Vatten är dock en enkel ersättare, lättt tillgänglig som den är
                            http://www.aquaristic.net/shop/shop....ease-coupling/ , det här är kopplingarna du söker efter. Kommer inte riktigt ihåg dimentionerna på slangarna, men är de lika grova är det 12/16 på dem.
                            Hej!
                            Tack för tipsen, ska prova den lite imorgon och kolla lite nogrannare vart den läcker. Ska ta mig en nogrannare titt på den där ringen och se om det är något fel. Misstänker att jag satt den fel annars, skulle inte förvåna mig. Fuktade den iallafall innan jag monterade ihop den men ja.. märks imorgon, får återkomma när jag tittat närmare.
                            Lipsyl har jag tillgängligt ska ska prova med det med. =)
                            Har kopplingarna fixade (tackar MagicFingers) så det är löst iallafall.=) Men tack ändå för tipset! =)

                            Och tack alla andra för den snabba hjälpen, uppskattas verkligen! =)

                            Kommentar

                            • anders.149
                              • May 2006
                              • 68

                              #15
                              Vad är det för dimensioner till slangarna på Eheim 2215? Är det 12/16 som gäller? Läre köpa till lite slang samt en rörvinkel: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...ad8c2445ccd993

                              Vilken slang ska jag välja?
                              Denna? http://www.guldfisken.se/beta/catalo...ad8c2445ccd993
                              Eller denna? http://www.guldfisken.se/beta/catalo...ad8c2445ccd993
                              Eller rent av denna? http://www.guldfisken.se/beta/catalo...ad8c2445ccd993

                              Kommentar

                              Arbetssätt...