Timellfilter el bygga själv, vad behövs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dr_ljungberg
    • May 2006
    • 7

    Timellfilter el bygga själv, vad behövs?

    bästa akvarister!

    Har plockat fram mitt gamla 100-liters kar. Tänkte nu till min egen o mina barns förväntade förtjusning, starta upp det. Så småningom placera ngra skalarer och neon- el kardinaltetror i.

    Verkar mkt praktiskt o underhållsvänligt med hemambyggt filter enligt modell som finns beskriven på div sidor här.

    Så vad behöver jag för pump? l/h? rör? filtermatta? storlek?

    och var kan jag få fatt i prylarna.
    eller har jag helt fel o bör pröva ngt annat som filter?

    bor i götlaborg


    tacksam för vägledning o konkreta råd/synpunkter/hänvisningar


    /Svante
  • Fred fish
    • July 2004
    • 120

    #2
    Är ingen hejare på filter, så de egentliga frågor du har överlämnar jag till andra, men jag vill bara påpeka att scalarer inte hör hemma i 100-liters akvarium utan kräver högre och större än så!
    240 L Sydamerikamix (jordätare, rödmunstetror, corydoras och ancistrus)
    190 L Sydamerikamix (scalarer, dolkstickstetror, bilbukar, corydoras och ancistrus)

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Jag har byggt innerfilter enl. beskrivning här på zoopet. Fast det var till större kar. Jag köpte cirkulationspump maxi jet, fungerar säkert bra med vilken cirkulationspump som helst. ca 3 gånger akvariets volym i timmen, 10x10 grov filtermatta så många dm som du behöver, 3 kanske? Detta har jag köpt på www.akvarielagunen.se
      Sedan behöver du ett elrör som du borrar många små hål i som du sätter innuti denna grova filtermatta. Glöm ej att sätta igen hålet längst ner. Elrör köper du på byggvaruhus.
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • dr_ljungberg
        • May 2006
        • 7

        #4
        ok, blå el svart filtermatta? yttre/inre/dolt pumphuvud?

        har kikat runt lite
        ser en del akvarieaffärer med hela hörn av svart filtermatta där pump o annat döljs, ganska snyggt. Är det ngn skillnad på blå el svart? el blir de svarta med tiden?

        ibland döljer de ganska snyggt pumphuvud också. Men går det att sätt pumphuvud utanför akvariet el är det inget bra?

        Ang kapaciteten så sänks den ngt då man skall dra vattnet genom dessa filtermattor väl? skall man köpa en pump med överkapacitet? typ 700-800 l/h i så fall? och är det inte bra att ha pump med variabelt flöde? och kan ni ge ngra konkreta tips på sådan, som också är hyggligt lätt att koppla till borrat elrör i filtermatta, och tyst, tyst.

        hmmm
        kanske små frågor för den erfarne men stora för mig...

        /Svante

        Kommentar

        Arbetssätt...