Avlagring/beläggning från ytterfiltrets utblås

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Avlagring/beläggning från ytterfiltrets utblås

    Såg efter en sökning att det inte är ett ovanligt problem, men jag såg inget som förklarade vad det kan vara? I mitt fall så har jag ett nytt ytterfilter som bara gått sen juli månad. Har aldrig rengjort det.

    Ganska snart efter att jag började använda filtret i det nyinredda akvariet (tidigare gick det i en stor balja där fiskarna temporärt härbärgerade) så uppstod slemaktiga avlagringar i utblåsslangen. Ibland släpper en bit och far ut som flingor i akvariet. Fiskarna gillar det dock, siameserna så pass att de står vid utblåset och väntar.

    Det är förmodligen inte farligt för då hade åtminstone siameserna visat nåt sjukdomstecken vid det här laget, men jag är ändå nyfiken på vad det är. Ska jag göra rent filtret fast det inte gått så lång tid? Filtervolymen är inte jättestor (ca 1.3 liter har jag för mig).

    Nån som vet?
  • roysan
    • July 2006
    • 202

    #2
    kan det inte vara så att lysröret/lampan lyser så pass på slangen att det bildas alger i slangen?

    Kommentar

    • 30liter
      • March 2006
      • 136

      #3
      Ursprungligen postat av roysan
      kan det inte vara så att lysröret/lampan lyser så pass på slangen att det bildas alger i slangen?
      Ingen dum teori men jag tror inte den stämmer. Dels för att utblåsröret inte ligger under ljus, dels för att jag kan se beläggning i slangarna ända nere vid ytterfiltret som står i mörkt skåp under akvariet.

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Förmodligen är det bakterier. Dessa bildar en slemliknande hinna som är helt ofarlig eftersom det är samma bakterier som finns i ditt filter

        Kommentar

        • Skogsfrua
          • November 2005
          • 309

          #5
          Jag drabbas av det samma.. Det blir beiga avlagringar som ibland släpper ifrån röret och går ut i karet. Men precis som dina fiskar gör mina, slåss om att få tugga i sig det//Annie

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Jag har aldrig funderat närmare på det, utan förutsatt att det är partiklar som inte fastnat i filtret som klibbar fast i alg/bakteriebeläggningen och till sist lossnar i sjok. Algerna är knappast skadliga för fiskarna, och bakterierna är samma nedbrytare som finns i hela akvariet så de är nog fiskarna vana vid dem med. Jag brukar få en hel del sådana vid vattenbyte, och även här slåss fiskarna om dem.
            B!

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Detta är intressant, det skulle vara kul att veta vad det är eftersom jag råkade ut för detta i våras.

              Det kom en massa vit/beiga flingor ur utblåset, det såg ut som det snöade i akvariumet och jag blev tvungen att slamsuga upp drivorna när snön lagt sig.

              Det har alldrig hänt mig tidigare så det skulle onekligen vara kul att veta vad det var.
              Mvh Leif

              Kommentar

              Arbetssätt...