syresätta filtermatrialet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JaXxS
    • December 2003
    • 251

    syresätta filtermatrialet

    tjenare

    jag sitter och funderar på om man ska sätta in en luftpump som trycker in luft i filtermatrialet. ska bygga en sump med biobollar keramikrör grov och fin filtermatta..


    är de bra elle dåligt att sätta in luft i filtret?
    Du e n00b
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Bakterierna som bryter ned nitrit/ammoniak till nitrat behöver syre, så det är väl inte helt fel att ha en pump i början av sumpen, ett alternativ är ju att använda ett droppfilter som ingång till sumpen. Jag kollade en del på detta innan jag fegade ur och köpte ytterfilter istället. Googla på DIY trickle filter så lär du hitta en hel del. Droppfiltret maxar funktionen för biobollar + att vattnet syresätts. En finess kunde ju vara att du kan använda en del av sumpen till växter typ hornsärv som smaskar i sig en del av nitraten, men då behöver du en lampa för att det ska funka. Bonus är ju att du får ett extra utrymme att stoppa yngel eller mobbade fiskar i.
    Kombinationen droppfilter och växter har jag sett användas på både dammar och akvarier med lysande resultat.
    Lyck till
    Peter

    Kommentar

    • JaXxS
      • December 2003
      • 251

      #3
      man tackar för svaret.. men droppfilter finns de tyvär inte plats till.
      vart köper man rören till att göra ytavrining o sump?
      Du e n00b

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Jag hade kollat på en byggmarknad. Det verkar som de flesta använder vita pvc rör. Hade du tänkt borra i akvariet? Annars finns det en hel del ritningar på nätet på varianter där man slipper borra

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Annars kan du skaffa en hydor biflo sätter den på pumpen och den snurrar och syresätter bakterierna, har en sån själv inga problem med nitrit.
          Provade att syresätta filtermatrialet. men det blev till slut så mycket luft uppe i pumphuvet att pumpen bara dånade och pumpa dåligt....

          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            De flesta saltisar som bygger sump och drar rör använder vanliga grå pvc delar. Problemet med de vita rören i bygghandeln är att det inte finns varken kulventiler eller genomförningar och då blir det svårt att bygga ett tyst och säkert system. De grå rören finns hos specialicerade akvariebutiker typ marinakvariet, akvarielagret eller zoogiganten. Rörbutiker med fullsortiment i pvcrör är mycket ovanliga, jag vet en i göteborg. Om man vill komma billigare undan kan man försöka att få någon kompis som har företag att handla på Ahlsells. Jag har lyckats att handla utan att ha firma efter att ha förklarat att det var en akutsituation. Om du har lite tålamod så kan du spara enorma pengar på att beställa från aquaristic.net, en del delar kostar mindre än en tredjedel mot sverige. Aquaristic har fullsortiment i lageralltid och skickar vanligtvis på 3 dagar.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Angående syresättning av filtermaterialet så är det vattnet man syressätter inte materialet. Det spelar egentligen ingen roll var i systemet du syresätter vattnet så länge syret inte förbrukas innan det når filtermaterialet. Jag använder ytavrinning av dursotyp, då syresätts vattnet direkt innan filtermaterialet. Andra fördelar med durso är att den kan svälja mer än vad som cirkuleras vid normalgång utan att för den delen låta för mycket, det ger en bra säkerhetsmarginal när bakteriebeläggningen börjar att växa i rören.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • amazonfarmen
                • June 2006
                • 508

                #8
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Angående syresättning av filtermaterialet så är det vattnet man syressätter inte materialet. Det spelar egentligen ingen roll var i systemet du syresätter vattnet så länge syret inte förbrukas innan det når filtermaterialet. Jag använder ytavrinning av dursotyp, då syresätts vattnet direkt innan filtermaterialet. Andra fördelar med durso är att den kan svälja mer än vad som cirkuleras vid normalgång utan att för den delen låta för mycket, det ger en bra säkerhetsmarginal när bakteriebeläggningen börjar att växa i rören.
                MVH
                Magnus
                Vad är ytavrinning av dursotyp

                //Calle
                www.goc.se

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Det finns lite olika lösningar. Använd googles bildsök, durso standpipe. Principen är att ingen luft kan gå in där vattnet går in så att man genom ett separat luftintag kan styra mängden luft som kommer in i röret. Om man lyckas att få till vatten/luftblandningen exakt så blir det väldigt tyst och fritt från rapningar. Om man vill ha ytavrinning måste durson stängas in i ett ytavrinningsfack annars kan den stå direkt från bottnen till den vattenivå man vill ha.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...