Mittstag i rostfritt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nordic
    • May 2006
    • 42

    Mittstag i rostfritt

    Kan man ta och göra ett mittstag av 3-4 mm rostfritt?

    Eller kan man köpa det löst?
    var isåfall.

    Karet är ett zooline 375 liters
  • Johnsol
    • August 2006
    • 51

    #2
    Borde inte vara nåt problem.
    Kolla med nån plåttverkstad.

    Vad har hänt med det som sitter/satt där?

    Kommentar

    • nordic
      • May 2006
      • 42

      #3
      rostfritt kan jag fixa på jobbet.
      Var där för jag undrade om det kan gå.

      Mittstaget som ska sitta där togs bort när dom satte bakgrund i karet och
      och nu har det försvunnit.
      Vågar då inte fylla det utan stag.

      Kommentar

      • amazonfarmen
        • June 2006
        • 508

        #4
        Ursprungligen postat av nordic
        Kan man ta och göra ett mittstag av 3-4 mm rostfritt?

        Eller kan man köpa det löst?
        var isåfall.

        Karet är ett zooline 375 liters
        Vet inte hur Rostfritt reagerar mot Aluminium.
        Skulle välja syrafast rostfri, 2-2,5mm räcker.

        Du kan lägga silicon emellan för att minsta ev oxidation Alu/rostfritt.

        Jag skulle även göra en profil av lpåten du sätter dit, du får den stabilare då, det räcker att bocka den 90grader ca 5mm Som ett L asså.

        //Calle
        www.goc.se

        Kommentar

        • Nikke84
          • August 2005
          • 180

          #5
          Fast mittstaget ska väl bara ta upp drag- o tryckspänningar var på en L-profil borde vara meningslös.

          3-4 mm tror jag är lite overkill då den borde bli ganska tung... jag skulle valt en som är 2 mm tjock och ca 10 mm bred och givetvis lika lång som karet är brett om nån undrar...


          Tillägg:
          Nu skrev du visserligen att du kunde få tag på rostfritt, men man brukar kunna få tag på aluminium på samma ställa som det rostfria. Det är ju en enorm skillnad rent viktmässigt på dessa två... så jag hade nog försökt att få tag på alu. men om du inte kan det så hade jag valt rostfritt med ovanstående mått.

          MVH
          Niklas
          Senast redigerad av Nikke84; 30 August 2006, 20:43.

          Kommentar

          • amazonfarmen
            • June 2006
            • 508

            #6
            Ursprungligen postat av Nikke84
            Fast mittstaget ska väl bara ta upp drag- o tryckspänningar var på en L-profil borde vara meningslös.

            3-4 mm tror jag är lite overkill då den borde bli ganska tung... jag skulle valt en som är 2 mm tjock och ca 10 mm bred och givetvis lika lång som karet är brett om nån undrar...


            Tillägg:
            Nu skrev du visserligen att du kunde få tag på rostfritt, men man brukar kunna få tag på aluminium på samma ställa som det rostfria. Det är ju en enorm skillnad rent viktmässigt på dessa två... så jag hade nog försökt att få tag på alu. men om du inte kan det så hade jag valt rostfritt med ovanstående mått.

            MVH
            Niklas
            Ja det primära är att hålla ihop fram/baksida, MEN har man täckglas så ligger ju dem på något och en vanlig platt profil sviktar mycket, vilket kan ge extra påfrestningar på akvariet.
            Tyvärr så har de flesta tillverkarna bara en platt profil, men Åleds har ett upp å nervänt T som mittstag, vilket blir mycket stabilare.

            Att välja alu framför rostfritt beroende på vikten som i detta fallet är försumbar, då skulle jag helt klart välja RF med tanke på hållfastigheten.
            Att fåtag i eloxerad Alu är inte det lättaste och är svindyr, så jag gjorde en egen specialare.

            Det enklaste är att göra en L-profil i RF med måtten 20x5x2-3mm.


            //Calle
            www.goc.se

            Kommentar

            Arbetssätt...