Skjutluckor på aluminiumställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boko57
    • August 2006
    • 20

    Skjutluckor på aluminiumställning

    Jag har ett 540L akvarium som står på en vanlig aluminiumställning med 6 st ben. En nackdel med ställningen är ju att den är öppen dvs man ser allt som samlas under akvariet som filter, håvar, torrfoder etc etc etc. Inte så snyggt faktiskt.

    Jag har sett exempel på att vissa har byggt skjutluckor för att dölja allt bakom/under akvariet. Min undran är helt enkelt hur man gör detta. Finns det några färdiga satser eller måste man åka till byggvaruhuset och köpa något som sedan kan anpassas? Är tacksam för alla tips jag kan få!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kolla in på min zoon och mitt 540 så får du se. Jag köpte alu-lister till skjutglas på ett glasmästeri och sedan plywood i ädelträ, 4 mm tjock som jag lackade ett antal ggr.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • boko57
      • August 2006
      • 20

      #3
      Jag har kollat och det ser jättesnyggt ut. Antar att det var lite pyssel att få ihop det.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det var inte så farligt. Listerna sågade glasmästaren till och plywooden sågade de efter mina mått på bygghandeln. Sedan var det bara att lacka luckorna och limma listerna med kontaktlim. Har även satt detta på sidorna, så man slipper se allt som ligger under karet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Tänk på att dörrarna ska överlappa varandra på längden, så det inte blir en glipa mellan dessa. Glasmästaren förklarar hur du ska göra med listerna, då de är olika höga, och den högsta listen ska sitta överst, så man trär in dörren i den.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • boko57
            • August 2006
            • 20

            #6
            Tack för tipsen! Det blir att gå till en glasmästare nästa vecka

            Kommentar

            Arbetssätt...