Eheim 2224

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skraegget
    • February 2002
    • 157

    Eheim 2224

    Är det någon som har lite erfarenhet av eheims 2224 ytterfilter ?
    Är den tystgående? Hyr ofta bör man rengöra ? Eller har du något mer om detta filter så skulle jag vilja veta. För jag ska eventuellt skaffa ett sådant.

  • Mariaa
    • January 2002
    • 591

    #2
    Hej!
    Har en 2224 till mitt 200 liters akvarium. Det är en mycket bra pump som inte låter alls. Brukar göra rent min några gånger per år. Det räcker bra. Men det beror ju på hur mycket fisk du har.

    Mvh Maria

    Kommentar

    • bosse
      • January 2002
      • 16

      #3
      Hela Eheims filterserie 22-- är mycket bra och tillförlitlig och tillika av mycket hög kvalite, jag använder själv 3 av dessa filter och har så gjort i flera år utan bekymmer, något dyra "men man får vad man betalar för".

      Kommentar

      • skraegget
        • February 2002
        • 157

        #4
        Den verkar ju helbra. Finns det inga nackdelar med 2224:an ? Om inte så köper jag nog ett.

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Sedan finns ju iofs också 2213-17 2250 & 60. 2250 och 2260 har ju ruskig filtervolym

          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Magnus Olsson
            • January 2002
            • 99

            #6
            Mitt 2227 intervall filter porlar det i så det låter ganska mycket. kan tänka mig att de som inte är intervall är tystare eftersom det inte är lika mycket luft i dem. Eller så är det jag som har nått fel i mit filter.

            /Magnus
            /Magnus

            Kommentar

            • skraegget
              • February 2002
              • 157

              #7
              Jaja men lite porl,omdetnuinteäralltförhögljött, är väl ett sorts tecken på att det är liv man håller på med? (Hmm undrar om det kom ut rätt?) Anledningen till att ämnet handlar om 2224:an är att det passar bäst till mitt akvaries volym.

              Kommentar

              • bosse
                • January 2002
                • 16

                #8
                Du undrar om det inte finns något negativt med Eheim filter, det finns det kanske, måndagsexemplar förekommer inom all tillverkning.
                Jag köppte mitt första Eheim filter 1969, och detta snurrar fortfarande och har så gjort sedan inköpet, självfallet har det gjorts rent många gånger under åren, detta inlägg gäller som du förstår inte 2224, utan en allmän erfarenhet av Eheim filter.
                Det ända negativa som jag kan se är priset.

                Kommentar

                • skraegget
                  • February 2002
                  • 157

                  #9
                  Wow samma sedan 1969. Har du aldrig ens behövt byta resrvdelar och sånt ? Är det tyst som en mus eller vrålar det som ett lejon om filtret ?
                  PS: Grattis till ett mycket bra köp Bosse !

                  Kommentar

                  • Magnus Olsson
                    • January 2002
                    • 99

                    #10
                    Köpte mitt 2227 från aquaristic.net, halva priset. Tog lite tid innan jag fick det men de bad om ursäkt att det hade tagit lite mer tid äv vanligt. De har samma elsystem samt kontakter så det e bara o plugga in o köra.

                    Det låter på gränsen till "för högt" men jag antar att det är konstruktionen, det är ju iallafall luft där inne och inte bara vatten.

                    /Magnus
                    /Magnus

                    Kommentar

                    • skraegget
                      • February 2002
                      • 157

                      #11
                      Intervallfilter hur funkar det ?

                      Kommentar

                      • bosse
                        • January 2002
                        • 16

                        #12
                        Hej "skraegget"!
                        Jag har undet dessa år aldrig behövt byta någon del av själva filtret,
                        konstuktionen är så enkel så jag vet inte vad som ska normalt ska hända för att det ska sluta fungera. Det är lika tyst idag som när det sattes igång. Det som bytts ut är slangarna dessa hårdnar med åren, men det är en ringa kostnad.

                        Kommentar

                        • skraegget
                          • February 2002
                          • 157

                          #13
                          Häftigt. Det lönar sig alltså i längden att inhandla ett eheim ytterfilter.

                          Kommentar

                          • Magnus Olsson
                            • January 2002
                            • 99

                            #14
                            Ett intervall filter fungerar så att det fyller sig och sedan pumpar ut vattnet. Får på det viset en bättre nerbrytning och en effektivare bakteriekultur. Trevligt filter Bosse, Snacka om kvaliet både till konstruktion och tillverkning.

                            /Magnus
                            /Magnus

                            Kommentar

                            Arbetssätt...