Högljutt innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeraphia
    • July 2006
    • 142

    Högljutt innerfilter

    Har ett litet innerfilter i mitt 50-liters som låter något rysligt. Det har aldrig varit tyst men jag tycker det har blivit värre de senaste dagarna. Det är ett litet aquael, men närmre än så vet jag inte. Det ser ut som om det är luft i den lilla plastblåsan på toppen (pumphuvudet?) och det kanske är det som låter? Jag har försökt att vinkla den så att den vattenfylls, men det hjälper inte heller (jag vet ju inte heller om det är det som är problemet).

    Hoppas att någon har en tanke om vad som går att göra, kanske jag helt enkelt ska köpa ett nytt?

    Hälsningar, Emma
    ________________________________________________
    Man slutar inte leka för att man blir gammal -
    man blir gammal för att man slutar leka!


    www.villemo.com

    50 liter SA (sonens miniakvarium)
    205 liter Asien
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kolla om du inte kan plocka isär det, då det kanske är en massa klägg på impellern som gör att det är obalans, och det gör oljudet. Om du ska få ut luften, så stäng av pumpen så brukar det vara lättare att få bort det.
    Kolla även så inte sladden liggr i kläm och även att pumpen inte ligger an mot rutan.
    Hjälper inte detta och du störs av pumpen, så kanske det är dags att investera!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Har du pumphuvudet över vatten ytan eller utblåset strax ovanför vatten ytan??om du har det så sänk det precis under vattenytan testa om det låter mindre då
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Ja aquael fan1, 2 ,3 måste vara helt nersänkta! och det ska inte vara luftbubblor i plastkupolen högst upp...då är nåt galet!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Zeraphia
          • July 2006
          • 142

          #5
          Tack för era svar! Den är helt nedsänkt men det ser ut som om det är lite luft plastkupolen som du säger åheim. Jag ska ge mig på att pilla på den idag, i värsta fall får jag väl köpa en ny, men det vill jag helst inte. Ska nämligen betala mitt nya 240liters i morgon och det har kostat tillräckligt mycket ur "akvariefonden"
          ________________________________________________
          Man slutar inte leka för att man blir gammal -
          man blir gammal för att man slutar leka!


          www.villemo.com

          50 liter SA (sonens miniakvarium)
          205 liter Asien

          Kommentar

          Arbetssätt...