Eheim Pro 2227

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M.W
    • November 2002
    • 393

    Eheim Pro 2227

    Är det nåt att ha, en sån där wet/dry pump? Såg att dom hade såna på Aquaristic.net och den kostar knappt 100 kr mer än Eheim Pro 2 2026. Vilken är bäst av dom två?

    M.W
    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

    Min blog
    PlantSwap
  • spyke
    • February 2003
    • 25

    #2
    Jag har inga egna erfarenheter av intervallfilter.
    Men när jag köpte min 2028 (av handlare i sverige).
    Så hade han även ett intervallfilter. Priset skilde inte så mycket, så jag stälde samma fråga som du.
    Han svarade då att han hade fått reklamera många fler intervallfilter, och han rekomenderade pII-serien. Och så sa han att Eheim inte gör några intervallfilter i nya serien.. varför ? Men han tillade att det är en väldigt bra tanke bakom intervallfiltren, men det krånglar mer än de vanliga.
    Men jag vet ju inte , han kanske bara känar mer på ett 2028 än ett 2229.

    // Spyke

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Jag har en 2227 och är nöjd med den. Funktionen är lite mer komplicerad än hos en vanlig pump. Och visst är där mer saker som kan gå sönder. Det vanligaste problemet är att hålet i botten in till intervallstyrenheten slammar igen. Då kommer pumpens intervallfunktion sluta att fungera då funkar den som ett vanlig filter. Det ända man behöver göra är att göra styrenheten ren typ en gång varannan månad. Fördelarna är att filterytan är mycket stor och att den biologiska reningen är mycket effektiv. Om det sista är pga stor filtervolym,ehfisubstratet eller intervallfunktionen kan jag inte säga. Jag lämnade mitt välbefolkade diskuskar med 2227 i under 18 dagar. När jag kom hem var nitritvärdena lägre än när jag lämnade och nitraten var 0,20 mg/liter. Min slutsats är att 2227 är ett bra köp om man orkar med att rengöra styrenheten någon gång då och då.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • ray
        • January 2002
        • 954

        #4
        Har haft 2229 i mer än två år och är mycket nöjd,jag rengör den en gång per år och den fungerar bra,men det är som Magnus säger att mer saker som kan gå sönder.
        Magnus: vad menar med styrenheten?
        ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

        Kommentar

        • tetra 1
          • July 2005
          • 1225

          #5
          Saken som styr intervallen skulle jag tro...

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            Har en 2229 som jag kör ihop med en 2028.
            Än så länge är jag helnöjd med 2229:an förutom att man får suga igång den.
            Ptvi!
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            Arbetssätt...