Modifiera Fluval 4+ innerfilter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tbni
    • November 2005
    • 83

    Modifiera Fluval 4+ innerfilter.

    Halloj.

    Tänkte att jag skulle öka filtermassan i mitt Fluval 4+ så mitt kar kan hantera guldfiskar lite bättre. Vet att jag läst för längesedan om folk här på zoopet som har gjort samma sak? Frågan är vad jag skall ha för mått på filtermattan som ska in i filtret?`

    Tacksam för svar.
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    jag har läst att en del har tagit ur "kassetten" som sitter inuti och fyllt hela filtret med filtermatta... men det tror jag inte är smart alls eftersom vattnet ändå inte kommer passera genom hela filtermaterialet. själv föredrar jag klassiska filter så som aquael fan 1, 2 och 3 där man använder rör och trär på filterpatroner. har skippat behållaren och tillverkat ett lååångt rör av elektrikerrör med massa borrade hål och täppt till i ena änden, trätt på 3 filterpatroner (eheims 2252) funkar superbt!!!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Visst kan man göra så (trä upp filterpatroner till 2252 på ett rör), men ett billigare och minst lika bra filter får man om man tar en bit filtermatta, 10 ppi t.ex., 10x10 cm och så lång man önskar. Tänk bara på att inte borra hålen i röret längre upp än 5 cm från överkanten och att röret inte ska gå längre ner än 5 cm från nederkanten.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Hur mycket filtermaterial som går åt vid modifiering av 4+?
        Ja, lika mycket som "behållaren" är stor. En bit 10x10cm lika lång som behållaren är ett hett tips.
        Att vattnet inte skulle passera hela filtermaterialet är inte sant, det gör det det kan jag lova. Den som inte tror mig kan få komma och titta vart skiten ligger nu när jag ska rensa lite i mitt filter i helgen, jag lovar det är skit i hela fitermaterialet.
        Behållaren har ju bara en öppning neråt och lite "slitsar" på två sidor längst ner så visst passerar vattnet hela materialet.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #5
          Ursprungligen postat av Karon
          Visst kan man göra så (trä upp filterpatroner till 2252 på ett rör), men ett billigare och minst lika bra filter får man om man tar en bit filtermatta, 10 ppi t.ex., 10x10 cm och så lång man önskar. Tänk bara på att inte borra hålen i röret längre upp än 5 cm från överkanten och att röret inte ska gå längre ner än 5 cm från nederkanten.
          Har kört med blå 10 ppi men var inte nöjd med filtreringen, massa partiklar i vattnet! tycker eheims har lagom stora porer och är väldigt porösa och sätter inte igen fort!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            Provat ppi 20 då, den är ju lite mer finporig.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13132

              #7
              Ursprungligen postat av Karon
              Provat ppi 20 då, den är ju lite mer finporig.
              min lokala handlare säljer bara 10 ppi och ska jag köpa på nätet så blir det fraktkostnad så då lägger jag det på eheims lite dyrare matta
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...