Jämförelse av ytterfilter till 300-400L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johnsol
    • August 2006
    • 51

    Jämförelse av ytterfilter till 300-400L

    Tänker starta upp en 375 litersburk men saknar ännu ett bra ytterfilter.
    Har tittat på några alternativ men har svårt att välja.

    Vill gärna höra era erfarenheter av filtren. -Tillbehör, -vattentryck, ljudnivå, -"filtereffekt", för- och/eller nackdelar, etc.

    Mina "kandidater" är:
    Tetratec Ex1200, "alla" tillbehör, verkar bra av det jag sett på forumet.

    AquaEl UNI Max 500. "alla" tillb. bra att det går att sätta in UVC lampa.

    Eheim 2217, pålitlig kvalitet, strömsnål, tillbehör ??

    Eheim 2028 Pro 2 tillbehör ?? dyr.

    Fluval 404/405
  • zeke66
    • November 2005
    • 257

    #2
    Ja man får ju vad man betalar för därför köper jag alltid eheim då dom håller i all evighet..Har en 2028 och ett 2224 till mina burkar och dom är helt knäpp tysta vilket jag i alla fall tycker är viktigt
    Stercus accidit

    450L med Tropheus Ilangi
    350L Växt och mal akvarium

    Kommentar

    • mrlejon
      • October 2005
      • 46

      #3
      Den enda jag kan utala mig om är Tetratecen, har en EX700. Lite klenare än 1200an men ändå.
      Jag är väldigt nöjd med det, jätte lätt att ha och göra med, rengörning, igångkörning etc.
      Är helt knäpptyst. Måste lägga örat emot för att höra att det är igång.
      Enda nackdelen som jag ser det är att det är dålig flås i det, men det är ju mindre än det du skall ha.
      Jag har det till ett Rio 240.

      Kan verkligen rekomendera det.
      -|Juwel Rio 400 [Malawi] |-
      -|Min Zoon|-

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av zeke66
        Ja man får ju vad man betalar för därför köper jag alltid eheim då dom håller i all evighet..Har en 2028 och ett 2224 till mina burkar och dom är helt knäpp tysta vilket jag i alla fall tycker är viktigt
        Jag har ett 2224 och ett 2226. Mitt 2224 är också knäpptyst, men det är inte 2226...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Har nyss köpt Tetratecen efter att ha läst mycket positivt om den. Tycker den låter lite för mycket hittills, men den har bara vara igång i 5 dagar så det kanske blir bättre (?). Det är dock bra fart på den (blir lite väl strömt för mina diskusar, så jag har fått borra upp fler hål i strilrören ).
          /Mattias

          Kommentar

          • johannesnk
            • January 2006
            • 182

            #6
            405 bra val billig peng runt 1 tkr, tyst bra och enkel kons.
            (jag komp med 2 st botten filter, new jet 1200)

            Kommentar

            • Johnsol
              • August 2006
              • 51

              #7
              Har uppdaterat mina "kanditater lite
              Valet står nu nog främst mellan:

              1. JBL CristalProfi 500. 12L filtervolym, 3 korgar, 1200l/h, 4-års garanti.
              2. Tetratec EX 1200. 12L filter, 4 korgar, 1200l/h, 3-års garanti.

              Känns bra med rejäla filtervolymer.

              Ska "forska" lite till, kom gärna med fler omdömmen
              Senast redigerad av Johnsol; 15 August 2006, 00:04.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Eheim 2217 är inte helt fel. Alla tycker olika förstås.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Johnsol
                  • August 2006
                  • 51

                  #9
                  Eheim är inte alls fel, har tidigare goda erfarenheter av dom.

                  Fastnade mest för den stora filtervolymen på jbl:en och tetran.
                  Är lite osäker bara på den "övriga" (faktiska) funktionen och kvaliteten.

                  Kommentar

                  • Kalle B
                    • August 2005
                    • 7

                    #10
                    Jag stod i valet mellan Eheim & Jbl, valet var ganska enkelt eftersom det köptes från en utav Sveriges största akvarie uthyrare med mer än 500 akvarier.

                    Dom använder sedan tidigare Eheim, när det blir dax för byte blir det Jbl för dom.

                    Valet var ju inte svårt för mig

                    JBL CristalProfi 500 har jag själv till 275 liters malavi.
                    Senast redigerad av Kalle B; 15 August 2006, 06:13.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Jag tycker JBL är ett bra märke så jag antar att deras filter är bra, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Hur är de ljudmässigt och prismässigt?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • laerni
                        • October 2005
                        • 1046

                        #12
                        Jag är rätt bekväm så givetvis hade jag satt två ytterfilter till ett 375L akvarie, beroende av innevånare så hade det blivit 2 st Eheim 2213 eller 2 st Eheim 2215.

                        Varför vill jag ha två ytterfilter? Jo då filtren skall rengöras gör man det växelvis så riskerar man inte att vattenkvaliten blir lidande

                        Varför Eheim då? Jo beroende på erfarenhet av andra ytterfilter vill jag absolut inte rucka på kvaliten! Det kan bli dyrbart att spara på kvalite!
                        Lasse

                        Min Zoon

                        Bilder på Diskusyngel mm:
                        http://www.laerni.dk/rubin.htm
                        Nytaget på Diskusfröna
                        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

                        De senaste
                        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

                        Kommentar

                        • Johnsol
                          • August 2006
                          • 51

                          #13
                          Har varit inne på att köra 2 filter men jag tror att systemet med korgar i filtret gör att man inte behöver göra rent "hela" filtret. Skölj ur "slammet och låt resten vara. CP:n skall också, enl JBL, ha en "förkammare" som fångar upp det mesta slammet, nån som vet hur det är med den saken?
                          Nån som känner till den "faktiska" filtervolymen på Tetratec ex1200? CristalProfi 500 klarar 8,8 liter filtermedia.

                          Kommentar

                          • cgr
                            • March 2005
                            • 296

                            #14
                            har både eheim 2226 och 2028, båda är knäpptysta och jag är helt nöjd.
                            Aktiva akvarium:
                            180L Juwel Rio,
                            Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                            Kommentar

                            • Leonard
                              • January 2006
                              • 2352

                              #15
                              Ursprungligen postat av Johnsol
                              Har uppdaterat mina "kanditater lite
                              Valet står nu nog främst mellan:

                              1. JBL CristalProfi 500. 12L filtervolym, 3 korgar, 1200l/h, 4-års garanti.
                              2. Tetratec EX 1200. 12L filter, 4 korgar, 1200l/h, 3-års garanti.

                              Känns bra med rejäla filtervolymer.
                              Precis dom två jag valde mellan också, jag har köpt en TetraTec EX1200. Dom båda ytterfiltrena ligger i ungfär samma prisklass, vet inte vilken som är best iom att jag bara har testat TetraTecen.

                              Jag tycker att mitt filter låter lite för mycket jag med, så som många andra beskriver det så är dom knäpptysta, men mitt låter som ett surr i hela rummet Jag har haft filtret i ca 3 månader nu så det är nog ingenting som försvinner.

                              Jag tänkte också att det var bra med stor filtervolym, jag har EX1200 till ett 160l växtkar som jag kör CO2 genom, men det funkar inte superbra, det bästa är nog att ha i mer biobollar och/ eller makaroner för att lösa CO2:n.
                              Det står ju att TetraTec EX1200 har 12l filtervolym, men det kan det inte vara.
                              Jag hade för mig att JBLs störta modell (500 ?) också var på 12l, eller?
                              TetraTec och JBLs filter är ju billiga och ändå hyffasde, lätt att starta upp, sätta igång efter rengöring, lätt att rengöra, bra slangfästen. Det känns inte riktigt som att det är 1200l/h och 12l filtervolym, men det är ju ändå bra för att vara till ett 160l flr mig, det ända jag stör mig på är att det är lite, lite för hög ljudvolym.

                              TetraTecen har 4 filterbehållare som var fyllda med makaroner, filtervadd, svart filtermatta, kol och små biobollar. Senare ska jag nog byta ut en hel del där. Jag fick med allt fiiltermaterial när jag köpte det.


                              Jag tror att Eheim känns mer kvalitet än iaf TetraTec, men det duger ju.
                              Eheim är dyrt, men bra och TetraTec är billigt och okej.
                              Senast redigerad av Leonard; 15 August 2006, 11:55.
                              18år. . . . . .<¨,)))--{
                              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...