Flytta akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Flytta akvariet

    Jag har ett akvarie på 250 Liter
    ca 20tal fiskar guppy, svärdbärare, en mal, tigerål, neon, praktbotia och tigerbarber.

    det är lite ur balans efter att botiorna ätit upp en hel del växter.
    ska försöka sätta in lite fler växter nu när jag flyttat, men grejjen är att jag ska flytta akvariet i morgon senast söndag.
    I alla fall har inte djuraffären öppet nu i helgen så kan inte göra om, så ska använda de gamla växterna (halv öppätna) och den gamla gruset, ska byta till sand sedan.

    undrar nu hur jag ska göra, jag har vallisneria de är den som klarat sig bäst funderar på att ha den flytande tills jag köpt de nya grejjerna, sen har jag en annan växt också kan man ha den flytande med tro det handlar om typ max 3-4 dagar. Måste de sitta i gruset ?

    sen undrar ja med över vattnet
    Jag har möjlighhet att spara lite över 80 liter är detta tillräckligt ?
    plus det vatten som fiskarna får vara i, de kommer vara i kanske 4-5, 5 liters påsar (kommer väl inte fylla dem helt).

    Hur ska jag göra med matning och gödningsmedel, brukar lägga i gödningsmedel på fredagar ska jag göra det idag.
    sen mat ska ja mata dem idag, jag gjorde ett vatten byte i samband med filter rengäring i början av veckan vilket kanske inte var så där smart, men ja smart att vara efterklok

    Undrar även hur länge fiskarna kommer att klara sig i påsarna, bara så att man vet, räcker det med att ha 4-5 påsar, typ 4-5fiskar i varje eller ska ja ha mindre.
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Det kommer att gå bra med flytten.
    Avstå gärna från matning tills flyttandet är klart och mata återhållsamt i början när det står på plats efter flytten.
    Gödandet gör du som du vill med, växterna likaså, de klarar det.
    Jag skulle nog ha botiorna och barberna i separata påsar (artvis alltså).
    Koppa in dem bara som när man köper nya fiskar så har du gjort vad du kunnat.
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Hihi okej tack så mycket, de blir nog att vi flyttar det i morgon, så matar inget idag, de borde de klara väl.-

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        1-2 veckor utan mat är inget större problem, fler fiskar dör av övermatning än svält !
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        Arbetssätt...