Aquael Unifilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mmm
    • June 2004
    • 901

    Aquael Unifilter

    Tänkte ev. köpa ett nytt billigt innerfilter till mitt 100 liters kar. Har hittat ett bra pris på ett Aquael Unifilter 750. Är det någon som har erfarenhet av detta filter? Undrar också om det är alldeles för kraftigt för ett 100 liters, eller om det kan fungera? Det är rekommenderat till 200-300 liter, men det verkar vara justerbart utflöde så det kanske kan gå?
    /Mattias
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Jag skulle rekommendera ett aquael fan-2 innerfilter perfekt för ett 100 liters.

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Problemet med de små innerfiltren är deras mycket små filtermatrialvolymer, "aquael fan"-modellerna har väldigt lite filtervolym i förhållande till pumpvolymen, så det är bäst att gå upp i storlek lite om man ska köra innerfilter. Så jag tycker gott du kan köpa det filter du har tänkt, det går ju att rikta utblåset på det om du tycker att cirkulationen blir för kraftig om du riktar den längs med en långsida.

      Kommentar

      • tetra 1
        • July 2005
        • 1225

        #4
        Ja just det ja jag glömde att säga att det var lite fltervolym...

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av mmm
          Tänkte ev. köpa ett nytt billigt innerfilter till mitt 100 liters kar. Har hittat ett bra pris på ett Aquael Unifilter 750. Är det någon som har erfarenhet av detta filter? Undrar också om det är alldeles för kraftigt för ett 100 liters, eller om det kan fungera? Det är rekommenderat till 200-300 liter, men det verkar vara justerbart utflöde så det kanske kan gå?
          Kan du inte ha kvar det gamla och det nya i samma kar så behöver du inte gå upp så mycket i pris kan verkligen rekomendera utvändliga synliga filter patroner med cirkulationspump billigt och bra ett bra komplement till den gamla pumpen.Eller varför inte göra ett själv ännu billigare
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Det gamla fungerar fortfarande, men är lite trasigt. Ibland kan det vara krångligt att få igång pumpen efter vattenbyte. Därför tänkte jag ev. försöka hitta ett nytt. Gärna ett med större filtervolym också... När det gäller priset så kostade det här filtret jag frågade om under 100:- vilket jag tycker verkar billigt...
            Men kanske ska fundera på något annat då. Karet används som lek-/yngelkar så det belastas ju en del, därför vore en större filtervolym bra även om jag byter vatten ganska ofta...
            /Mattias

            Kommentar

            Arbetssätt...