Mordbenägen pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • onlyme

    Mordbenägen pump

    Jag undrar om det är någon annan som har råkat ut för något liknande....
    Jag har en Aquaelpump som jag köpte för ca 1 ½år sedan. Under den tiden har den pumpen dödat ca 5 fiskar.
    Den verkar suga in fiskarna i utblåsröret, massakerar dem och spottar ut fiskslamsorna . Idag hittade jag min corydorasmal hängandes i utblåsröret och den fick jag dra ut för den skulle lossna!
    Pumpen går inte heller på full fart utan normalt.

    Om jag vänder mig till affären där jag köpte karet och pumpen kommer jag få höra att det inte går på garantin och jag inte kan få byta pumpen.
    Vet någon här hur lång tid det är garanti på akvarium och dess tillhörande interiör?

    Tack på förhand
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Jag är lite förvirrad.. Suger den in fiskarna i UTBLÅSRÖRET? Har själv haft AquaEl´s innerpump model https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/s...egory_rn=10586
    ..och jag hade aldrig någon fisk insugd i utblåsröret..

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      Ursprungligen postat av onlyme
      Jag undrar om det är någon annan som har råkat ut för något liknande....
      Jag har en Aquaelpump som jag köpte för ca 1 ½år sedan. Under den tiden har den pumpen dödat ca 5 fiskar.
      Den verkar suga in fiskarna i utblåsröret, massakerar dem och spottar ut fiskslamsorna . Idag hittade jag min corydorasmal hängandes i utblåsröret och den fick jag dra ut för den skulle lossna!
      Pumpen går inte heller på full fart utan normalt.

      Om jag vänder mig till affären där jag köpte karet och pumpen kommer jag få höra att det inte går på garantin och jag inte kan få byta pumpen.
      Vet någon här hur lång tid det är garanti på akvarium och dess tillhörande interiör?

      Tack på förhand
      det är inte så att du menar att fiskarna sugs in i insuget ?? jag lite svårt att tänka mig att den kan suga in fiskar i utblåset

      //kim
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • onlyme

        #4
        Ursprungligen postat av C.Ciklid
        Jag är lite förvirrad.. Suger den in fiskarna i UTBLÅSRÖRET? Har själv haft AquaEl´s innerpump model https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/s...egory_rn=10586
        ..och jag hade aldrig någon fisk insugd i utblåsröret..

        //Camilla
        Det är sådan pump jag har och ovanför texten på pumpen, i röret där vattnet kommer ut, DÄR sugs fiskarna in!

        Jag vet att det låter hur otroligt som helst men nu har det hänt för många gånger att det ska vara en slump att det har skett.
        Jag lovar att med min typiskt vanliga otur så har jag råkat få tag i måndagsexemplaret .

        Jag kan inte tänka mig att fisken kommer in mellan de små ribborna in i filterpatronen, upp till rotorn som börjar låta konstigt och där finfördelas och spottas ut..
        Kanske ska berätta att jag har gyppys i karet och näst sista pansarmalen som fastnade där.

        Kommentar

        • onlyme

          #5
          Ursprungligen postat av neon_kimpan
          det är inte så att du menar att fiskarna sugs in i insuget ?? jag lite svårt att tänka mig att den kan suga in fiskar i utblåset

          //kim
          Kim, jag har alltid varit lite förvirrad när det gäller pumpen. Kan ha gett fel ord..Men där vattnet strömmar ut
          Har inte sysslat med akvarium så länge och anser att orden inte är det viktigaste utan att fiskarna mår bra och trivs

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Det låter ju helt otroligt att de skall sugas in där. Men kan det vara så att det inte är direkt nått flöde så de kan simma in där?

            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #7
              Har hänt mig också, asså att fisken simmat in i utblåset och även det var en aquael pump.
              Det var en endlers honna som fastna, o han väntade yngel

              Men tror det e så att fiskarna gillar o simma mot strömmen och blir det då lite bubblor som skickas ut blir vattentrycket inte lika starkt som normalt och fisken simmar in i utblåset. Sedan fastnar den i propellern som snurar och är därmed fast. Så var det för min hona vf, fick stänga av pumpen för att få ut den för den satt riktigt hårt.

              Det man skulle kunna göra är väll att sätta något slags nät över, typ nylonstrumpa man sätter på insuget för ynglen inte ska sugas in.
              // MVH Tulle
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Men har ni då "riktaren" på utblåset då eller? Guppys trivs i strömtvatten, så det kanske inte är en slump att just de "ploppar" in i utblåset. Men prova annars öka flödet lite.

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • onlyme

                  #9
                  Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha drabbats av detta konstiga fenomen! Förstår din ilska Tulle89, för jag känner likadant.

                  Jag får testa att öka flödet, men tror det inte kan hjälpa då det har trots ökat flöde hänt att en stackare till guppy sugits in.

                  Vilken riktare? När jag köpte denna pump så följde enbart en liten slang med som skulle göra det typ till en syresten/göra bubblor av vattnet som kom ut...

                  Kommentar

                  • TinaW
                    • December 2005
                    • 194

                    #10
                    Ja, du är i alla fall inte ensam om det...
                    Min Aquael har också "mördat" 3-4 av mina svärdbärare! Det har hänt när jag varit lite slarvig med att rensa filtret... så det är väl när det blir mindre "strömt" som dom har lyckats simma in i utblåset, sen gör ju propellern att dom inte har en chans att klara sig!
                    Yngel sugs in i insuget men om man kollar ofta så klara dom sig om man tömmer pumpen!
                    Jag har även en gammal Ehiem i samma akvarium men den har aldrig "mördat" nån fisk, även om det händer att yngel sugs in i den också.
                    Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                    Sov gott min Bina älskling
                    Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #11


                      En sådan fick i alla fall jag med när jag köpte mina filter. Men det är ju kanske runt 5-6år sedan. Jag hade aldrig problem med att fiskar simmade in i utblåset. Hade guppys, svärdbärare m.f vanliga sällskapsfiskar.

                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        #12
                        jag har också två sånna filter. Ett Fan 2 och ett Fan 3 men det är såt drag i dom att fiskarna inte ens kommer i närheten av utblåset. Mina filter blåser 450 och 700 liter i timmen.
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • TinaW
                          • December 2005
                          • 194

                          #13
                          Ursprungligen postat av C.Ciklid
                          En sån fick jag också med... kanske ska sätta dit den igen?
                          Min pump är en Aquael typ FAN -3...
                          Hos mig bor katterna Busen, Babsan, Bambi, Simon, Maja och hunden Kompis!
                          Sov gott min Bina älskling
                          Mitt 200 liters har lite för många hyresgäster...

                          Kommentar

                          • onlyme

                            #14
                            Hmmm.. Kanske jag fick med en sådan jag med när jag tänker efter. Men vart den är i dagsläget.. Det vet jag inte*s*.
                            Trist att även du TinaW har råkat ut för detta öde.

                            Tack snälla ni för att ha svarat på min tråd och gjort mig lite klokare:-D

                            Kommentar

                            Arbetssätt...