uvc lampa utan filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • seno
    • November 2004
    • 83

    uvc lampa utan filter

    har fått tag på en 20 watts uvc lampa, undrar kan jag skruva den och låta den lysa ovanför vatten, för jag nån effekt? tar fiskarna skada av det?skulle montera den under lysrörsrampen och låte den lysa några timmar varje dag, jag använder inte täckglas
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Tja, eftersom poängen med UV-C är att det dödar svagare livsformer, kan du nog kallt räkna med att det inte är direkt hälsosamt för fiskarna. Jag hade definitivt avstått, om inte syftet var att försöka få fram enbart fiskar med hud (fjäll) cancer.

    Möjligtvis skulle man kunna köra ett uv-c rör i facket för doppvärmare i en del filter, men det får inte komma åt att lysa på filtermassan då den ska bevaras biologiskt levande. Sen kommer då frågan med att köra den nedsänkt i vatten utan "riktig" utrustning.. Nä, sälj lampan, eller köp armatur till den.

    B!

    Kommentar

    • seno
      • November 2004
      • 83

      #3
      läste att om man har vanligt glas mellan vatten och lampan så kommer inte uvc strålar att passera glaset, tänkte ifall man kan bara göra liten håll i glaset där filtrett blåser ut vatten och sätta lampan ovanför utblåset?

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        Vanligt glas fungerar som ett UV-C filter, och absorberar strålningen ja, det är därför man använder kvartsglas i bättre UV-C filter, det absorberar mindre. Exakt hur mycket vet jag faktiskt inte. Det beror klart på den exakta mineralsammansättningen i glaset, tjocklek, osv.

        Det huvudsakliga problemet inbillar jag mig är att du får dålig exponering mot UV-C ljuset så som jag tror du menar. det betyder ingen, eller mindre effekt. Varför inte bara skaffa ett PVC rör, slangnipplar, ändkorkar, och en skvätt silicon och "bygga" ett UV-C filter om du nu inte vill köpa en riktig enhet? Har du inget ytterfilter borde du kunna mecka till ett hemmabygge så att det inte tar för mycket plats i baljan. Ditt UV-C lusrör får du silicona så att det blir vattentätt runt kontakten, men då kan du hoppa över glasröret, eftersom kvartsglasrör antagligen är dyra, och/eller svåra att få tag i. Limma på ett par stöd, så att lysröret höller sig mitt i pvc röret, men så du fortfarande kan ta ut det, för utan glasröret kommer du behöva rengöra lysröret då o då.

        Personligen tycker jag det låter lite omständigt, en billig UV-C lösning kostar inte så mycket, även om en Deltec 20w'are kostar en vacker slant.
        B!

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Jag vill å´det bestämdaste avråda från att som lekman försöka sig på att bygga uv-filter. Dels så pratar vi om en strålning som kan bränna sönder ögonen på mäniskor och dels så snackar vi om en kombination av el och vatten som är ganska så farlig. Jag tror inte att elsäkerhetsverket (eller vad det nu heter) skulle godkänna en hemmagjord instalation, knappast heller en fackmannabyggd eftersom det krävs S.-märkning för att få användas och det är inte billigt att få. Nej, en ny, bra uv anläggning är inte så dyr. Så satsa på riktiga grejor eller skit i det.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...