Filtreringsalternativ

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axolotl
    • June 2005
    • 54

    Filtreringsalternativ

    Jag har ett problem. Mitt ytterfilter (Fluval 404) väsnas mer än vad jag tycker är OK.

    Frågan är bara vad jag ska göra åt det. Akvariet i fråga är på 325l. Invånarna är 2st ancistrus, 1st L200, 1st L191 ett gäng glastetror och ett par Laetacara
    dorsiger samt ett okänt antal amanoräkor.

    I dagsläget har jag utöver Fluvalfiltret ett innerfilter och ett pumphuvud som drar runt 1200l/h.

    Alternativ som jag funderat över:
    1. Köpa ett nytt ytterfilter. Enklast men löser det problemet? Finns det ngt lämpligt ytterfilter som går riktigt tyst?

    2. Skippa ytterfiltret och köra med två innerfilter (eller kan det vara en idé att köpa ett Juwel innerfilter till deras 400l model?)

    3. Skaffa en bakgrund och filtrera bakom den. Detta kan jag inget om. är det en bra lösning? Nackdelen är att jag måste tömma akavriet...

    4. Något annat smart förslag från någon Zoopet medlem.

    Det ska vara tyst men jag vill inte tumma på effektiviteten.
  • joni
    • November 2003
    • 147

    #2
    Alt. 5
    Om du är nöjd med filtret i övrigt frånsett ljudninvån kan du kanske ljudisolera filtret på något sätt. Tex med isoleringsmattor från Biltema.

    Själv skulle jag aldrig byta bort ett ytterfilter mot innerfilter....

    /Johan
    /Johan
    http://joniaquascape.blogspot.com
    Min blogg

    Kommentar

    • zeke66
      • November 2005
      • 257

      #3
      Köpa ett eheim ytterfilter..Mitt 2028 är helt knäpp tyst hör det inte =)
      Stercus accidit

      450L med Tropheus Ilangi
      350L Växt och mal akvarium

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        Om man inte vill ha en hel bakgrund kan man ju köpa filtermodul och slänga i filtermatta och cirkulationspump i den, snyggt och det fungerar som ett stort innerfilter.
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • axolotl
          • June 2005
          • 54

          #5
          Joni: Har försökt. Iofs lite halvhjärtat men det gick sådär. Det jämrnas filtret har en frekvens som gör att det blir resonans i rummet :/

          Opus: Hur stor behöver man göra filtermodulen?

          Är lite sugen på att köpa ett Eheim 2028, isolera lådan ännu bättre OCH fixa en filtermodul. Royal Plecon är en riktig gris. Det vore dock väldans tråkigt att slänga ut en massa pengar på ett filter som visar sig bullra det med.

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Ursprungligen postat av axolotl
            Joni: Har försökt. Iofs lite halvhjärtat men det gick sådär. Det jämrnas filtret har en frekvens som gör att det blir resonans i rummet :/

            Opus: Hur stor behöver man göra filtermodulen?

            Är lite sugen på att köpa ett Eheim 2028, isolera lådan ännu bättre OCH fixa en filtermodul. Royal Plecon är en riktig gris. Det vore dock väldans tråkigt att slänga ut en massa pengar på ett filter som visar sig bullra det med.
            Det låter så rätt, det du tänker.

            Ju större modul desto mer filter får du plats med.

            Kommentar

            • tetra 1
              • July 2005
              • 1225

              #7
              En liten fråga om filter bakom bakrunden hur gör man rent det?

              Kommentar

              • Opus
                • January 2006
                • 1014

                #8
                Ursprungligen postat av axolotl
                Opus: Hur stor behöver man göra filtermodulen?
                Bra fråga, jag vet inte helt hur stort det blir, av olika orsaker har jag fortfarande inte köpt eller monterat den modul jag länge har sagt att jag skall köpa. Men jag tror nog att en BTN hörnmodul B skall räcka långt, utan att jag vet volymen. Jag kommer att få kapa av B modulen för att den skall passa.

                Här har du en länk till Aquanord som har gjort det jag funderar på att göra



                Kolla under 'artiklar' och 'montering av BTN moduler'
                Vescere bracis meis!

                Kommentar

                Arbetssätt...