Pool Filter till akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Pool Filter till akvarium

    Kan man inte använda sig av ett pool filter när man renar akvariet det fungerar som ett ytter filter till en pool den fyller ju samma funktion som ett riktigt ytter filter till ett akvarium där är filtersats i två slangar ett inlopp ett utlopp billig att köpa ,med följer med en pool som kostar 250 kr.Inte för att jag ska testa den jag har, är kanske lite riskabel med allt klor men det är ändå roligt att veta någon som har testet det
    Mvh.Patrik
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    #2
    Tja, är inte pumpkapaciteten lite overkill? Annars låter det ju inte omöjligt om den bara är tät, klarar pumpa vatten uppåt och man kan få i rätt filtermaterial på ett bra sätt.

    Cheers
    720L Malawi-biotop

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      #3
      vi har en sån till våran pool, men kan den bli "biologisk" elelr vad man ska säga ?? för filtret i den är ju typ som kaffefilter. men i vilket fall går det väl kanske att buta ut den som är till nån filtermatta eller nått ?? aja, ganska smart idé förästen om den funkar

      //kim
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av [xstream]
        Tja, är inte pumpkapaciteten lite overkill? Annars låter det ju inte omöjligt om den bara är tät, klarar pumpa vatten uppåt och man kan få i rätt filtermaterial på ett bra sätt.

        Cheers
        Den pumpen jag har är inte så överdrivet stark det hade nog gått att sätta i filter vadd den är mycket tät den läcker inte alls
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av neon_kimpan
          vi har en sån till våran pool, men kan den bli "biologisk" elelr vad man ska säga ?? för filtret i den är ju typ som kaffefilter. men i vilket fall går det väl kanske att buta ut den som är till nån filtermatta eller nått ?? aja, ganska smart idé förästen om den funkar

          //kim
          kanske lite stora slangar men det går att sätta nätet på slangen så inte fisken dras med sen att sätta filter vadd i och det kostar 250 kr sen finns det dyrare pooler förstås men det är samma pump som med följer där också filtret är som ett kaffe filter men det går ju att byta ut som du säger
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • [xstream]
            • March 2006
            • 520

            #6
            Låter klart intressant. Om man nu bara får tag på den till rätt pris.
            720L Malawi-biotop

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av [xstream]
              Låter klart intressant. Om man nu bara får tag på den till rätt pris.
              Jag köpte vår på ÖB eller Rusta den var ner sänkt för tillfälligt till 250 kr kostar annars 350 kr då får du en pool också till på 2061 L den kan du ha fisk i Eller svalka dig själv kanske Slangarna är två tum om jag inte minns fel över en meter långa
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • tetra 1
                • July 2005
                • 1225

                #8
                Men låter inte dom filtren ganska mycke? Och det är ju inte särkilt stor filter volym heller i dom...

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av tetra 1
                  Men låter inte dom filtren ganska mycke? Och det är ju inte särkilt stor filter volym heller i dom...
                  Låter inte ett skvatt.där är rätt så stor filter volym i dem tänk själv det ska rena en pool på kanske 6000 L den pumpen jag har är samma till den på 6000L nämligen det är samma pump tydligen som sälges till samtilga poolar.Sen är det en stor skruv kork på ovansidan som man skruvar lsär där befinner sig filtret som är rätt så stor så där är gått om plats att sätta annat material
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • tetra 1
                    • July 2005
                    • 1225

                    #10
                    Men den ska ju bara rena det synliga inte något biologiskt alls... klor

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Hur menar du?Ett vanligt ytter filter renar bara synliga också det är bara kol filter som gör så som du beskriver
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • [xstream]
                        • March 2006
                        • 520

                        #12
                        Stor är ju ett relativt begrepp också. FX5 är på 19L ex. Det enda jag reflekterar över är ifall plasten och allt inuti är lämplig för akvariebruk.
                        720L Malawi-biotop

                        Kommentar

                        • [xstream]
                          • March 2006
                          • 520

                          #13
                          Eh, ett akvariefilter renar biologiskt.
                          720L Malawi-biotop

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av [xstream]
                            Eh, ett akvariefilter renar biologiskt.
                            Det jag menar är det rena inte klor
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Ursprungligen postat av [xstream]
                              Stor är ju ett relativt begrepp också. FX5 är på 19L ex. Det enda jag reflekterar över är ifall plasten och allt inuti är lämplig för akvariebruk.
                              Hur mycket kostar den pumpen?
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...