silicon som börjar släppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    silicon som börjar släppa

    Hej alla akvarievänner

    Jag har tömt mitt 222-liters kar på vatten och grus precis inför den stundande flytten. Vid en närmare inspektion av siliconet insåg jag att det börjar släppa mot glaset nere till vänster. Det är inte i själva fogen det släpper (tror jag inte i alla fall) utan den biten av strängen som vätter mot sidorutan. Siliconet känns annars mjukt och färskt (karet är typ 5 år). Min fråga är vad jag ska göra? Behöver jag siliconera om hela karet, inte alls eller bara där nere? Om jag behöver göra det, fixar jag ett 222 liters som första kar (har aldrig limmat, eller siliconerat om ett kar förut)? Vad bör jag tänka på?

    Tacksam för era svar och erfaranheter ni vill dela med er av.

    /Jocke
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    #2
    Jag har nu även upptäckt en bubbla i siliconet precis i fogen mellan sidrutan och underrutan (samma sida).

    /Jocke

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #3
      Det är alltså inte bubbla/släppande mellan själva glasen utan den tätande fogen på insidan?

      Att bara silikona om just där det ser dåligt ut kommer antagligen inte funka och även om det gör det så kommer det antagligen inte hålla länge. Silikon fäster ganska dåligt på annat silikon.

      Att silikona om ett kar är både tidsödande, lite knivigt. Jag tror inte du ska ge dig på det själv om du inte är mer än normalt händig. Jag är uppvuxen med en far som bygger allt själv och vet hur man använder vartenda verktyg som finns i manualen plus några till. Jag slog mig ihop en med god vän som är är jävlig på allt som kräver verktyg och som har jobbat i flera år som vaktmästare med allt vad silikon, fixa badrum, kakel, kök osv. Vi fick silikona om bryggorna på mitt 560L två gånger och andra gången höll det ändå bara några månader. Första gången vi silikonade om mitt 720 helt så läckte det på tre ställen och vattentest för andra silikoningen blir till helgen.

      Kan du inte låna verktyg får du nog räkna med att lägga ut 200 på det och sedan kanske 200 för silikon. Det kommer antagligen ta åtminstone två-tre timmar att rengöra det riktigt ordentligt och sedan uppåt någon timme för att applicera silikonet om det går någorlunda smidigt.

      vs.

      Ett nytt ocean 222l aluram-kar kostar 1300 spänn på pwss.

      Cheers
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #4
        Ja, det är siliconet på insidan som börjar släppa. Bubblan är precis i skarven mellan glasen (i siliconet på insidan av karet). Vad tar en glasmästare i regel när han/hon siliconerar om ett kar?

        /Jocke

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Är det silikonet som är "utsmetat" i hörnen som släpper? Jag hade tagit bort allt men inte mellan rutorna. Finns rakblad som är vassa på ena sidan bara till fönsterskrapor egentligen. Brukar finnas på tex färgaffärer. Går åt en del såna, måste få bort all gammal silikon. Sen avfettar man noga och trycker dit silikon, finns lite större tuber som man sätter i en slags pistol eller vad det heter. Finns oxå på färgaffärer. Säg noga att det är till akvarium silikonet så du inte får något med mögelmedel tex. Finns säkert andra som skulle göra på något annat sätt. Men jag tycker det känns tryggast så. Sen får det härda ca3 dagar innan vattenpåfyllning. Är du bara noga går det bra.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • [xstream]
            • March 2006
            • 520

            #6
            Gissningsvis betydligt mer än 1300. Hörde någon som pratat med en glasmästare och han ville ha 2000 om akvariet redan var rengjort från silikon.

            Jag vet givetvis inte vilken sorts ekonomisk situation du har men jag är helt övertygad om att det är en mycket bättre idé att sälja karet billigt och köpa ett nytt med samma mått. Då kan du ju behålla alla kringsaker men får ett proffsigt gjort akvarium med full garanti och utan att behöva lägga flera timmars tråkigt och pilligt jobb.

            Cheers
            720L Malawi-biotop

            Kommentar

            • [xstream]
              • March 2006
              • 520

              #7
              eriahl, du glömmer att jobbet måste vara hantverksmässigt utfört för att försäkringen ska gälla.

              Cheers
              720L Malawi-biotop

              Kommentar

              • Banderad
                • January 2006
                • 358

                #8
                Vad tar PWSS för att skicka ett kar då? Det är ju svårt att skicka det med vanlig post kanske....

                /Jocke

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Det glömmer jag inte. Men så himla svårt är det inte bara man tar tid på sig så det blir bra gjort. Och det läcker ju inte nu utan blir säkrare bara. Men man måste som sagt vara noga. Vem vill köpa ett akvarium som man måste limma om invändigt, får nog inte bra betalt skulle jag tippa. Inte tar det bortåt en timme att få dit silikonet när man fått bort det gamla.
                  Senast redigerad av eriahl; 25 July 2006, 18:44.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • [xstream]
                    • March 2006
                    • 520

                    #10
                    Bussgods, något jag tidigare motsatt mig som lämpligt alternativ men som många andra påstår fungerar bra.

                    Jag skulle skriva till dem och fråga.

                    Cheers
                    720L Malawi-biotop

                    Kommentar

                    • Banderad
                      • January 2006
                      • 358

                      #11
                      Jag tackar och bugar för alla snabba svar.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Jag tackar och bugar för alla snabba svar.

                        /Jocke
                        Kanske bättre att testa det först om det inte läcker om det läcker göra vid det , om det inte läcker spara pengarna till annat
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Banderad
                          • January 2006
                          • 358

                          #13
                          Det läcker inte alls som det är nu. Problemet är väl att det finns viss risk för att det börjar läcka i framtiden, och då med fisk i karet (inte jättesugen att förstöra golven i det nyköpta huset heller).

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Mitt ena var lika som ditt när jag fick det för ett par år sedan begangnat då jag tänkte silikona om det han jag fick det av sa att det var det tramsigaste han hade hört det håller.Och det håller än 5 år senare det håller mer än man tror faktiskt men vad du ska göra avgör du själv tänkte bara att du kanske vill spara pengar istället som du kan använda till akvariumet istället
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Banderad
                              • January 2006
                              • 358

                              #15
                              Jag är mest orolig för siliconbubblan i skarven mellan rutorna. Men den kanske inte är någon fara heller?

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...