Vad skall man ha för filtermaterial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SixS
    • March 2006
    • 13

    Vad skall man ha för filtermaterial?

    Hej

    Har precis fått hem ett AM-Top ytterfilter och i korgarna så fanns det med ett svart lite grövre skummaterial samt en vit filtervadd.

    Vad skall jag kombinera med mer för att få en bra filtrering och samtidigt inte får för dåligt flöde genom filtret.

    Samt i vilken ordning dessa lager bör vara i dom 3 korgarna som sitter i filtret.

    Det är den näst minsta filtret med 3L's storlek.

    /J
    240L
    1 Marmorgurami
    1 Guldgurami
    3 Kampfiskar
    6 Zebror
    7 Neontetror
    4 Långsträckt fläckig pansarmal
    2 Otocinilus
    1 Fjärilsciklid

    1 bondkatt,1 norsk skogskatt & en sambo
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    #2
    Nu vet jag inte exakt hur stort filtret är och om du har några speciella krav som kol eller kalk men i min fx5 kör jag först fluvals egna filtermatta för den grövsta filtreringen (sitter runt korgarna) sedan kör jag en korg med biobollar och två med blå filtermatta klippt i 3x3cm stora kuber. Detta är en ganska vanlig modell som jag personligen har tagit från Kjell och sedan gjort några modifieringar.

    Sök på ytterfilter material här så borde du hitta mängder med trådar, någon av dem måste svara på hur det ska vara i dina förhållanden.

    Oavsett vilket tror jag du ska kasta filtervadden, för att citera Kjell, "rent värdelöst filtermaterial"
    720L Malawi-biotop

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Får väl ducka och gömma mig nu. Har enbart vadd i Eheim 2217 filter. Funkar bra faktiskt. Idiotförklarad nu eller.... Har haft "makaroner" förr men inte nu längre.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Sintei
        • May 2006
        • 501

        #4
        jag kör med makaroner, filter, biobollar, filter, filtervadd. Typ, om jag nu kommer ihåg rätt. Jag körde utan vadden i början, men då blev vattnet inte så klart. La i vadden och vips så blev allt kristall klart.
        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

        Kommentar

        Arbetssätt...