Fråga ang. Powerhead 402

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter78w
    • July 2006
    • 46

    Fråga ang. Powerhead 402

    Är relativ nöjbörjare på det här och vill ha lite info ang. pumpen man har i akvarium.
    Det är en powerhead 402. Den har 2st justeringar och den ena vet jag inte vad den är till för!
    Den ena är till för åt vilket håll vatten ska gå så den är på det gröna justeringen. Sen finns det en GUL justerings vred eller vad det nu heter.
    Uppåt eller neråt!?? Vad är den till för?
    Köpte begagnat akvarium och allt fyllde med med ingen instruktionbok till den pumpen!
    Har hittat några bilder på pumpen men ändå är den inte likadan. uppe på denna som jag hittade på bilden finns det en liten genomskinlig plaströr vilket inte finns på min! http://www.djurportalen.nu/produktgu...&id=125&site=1 här ser ni på bilden.
    Vad är den till för?
    är det meningen att pumpen ska ge syre i vattnet? eftersom det finns ju inget annat som ger syre.
  • ciklidis
    • July 2006
    • 85

    #2
    Luftintag om man vill ha "bubblor" i vattnet.

    Syre i vattnet får du ändå. När ytan cirkulerar så syresätts det så bubblor behövs inte.

    Tillägg: Jag svarade på vad slangen var tillför. (det var ju flerafrågor)
    Senast redigerad av ciklidis; 23 July 2006, 21:46.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Nix... det är för att reverse, så vattnet går åt andra hållet!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Nix... det är för att reverse, så vattnet går åt andra hållet!
        glöm vad jag skrev.. läste inte ordentligt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Den gula spaken reglerar cirkluationen. Plastslangen används om man - av någon outgrundlig anledning - vill att pumpen ska blåsa ut luft och bli bra mycket bullrigare.
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Ursprungligen postat av peter78w
            Är relativ nöjbörjare på det här och vill ha lite info ang. pumpen man har i akvarium.
            Det är en powerhead 402. Den har 2st justeringar och den ena vet jag inte vad den är till för!
            Den ena är till för åt vilket håll vatten ska gå så den är på det gröna justeringen. Sen finns det en GUL justerings vred eller vad det nu heter.
            Uppåt eller neråt!?? Vad är den till för?
            Köpte begagnat akvarium och allt fyllde med med ingen instruktionbok till den pumpen!
            Har hittat några bilder på pumpen men ändå är den inte likadan. uppe på denna som jag hittade på bilden finns det en liten genomskinlig plaströr vilket inte finns på min! http://www.djurportalen.nu/produktgu...&id=125&site=1 här ser ni på bilden.
            Vad är den till för?
            är det meningen att pumpen ska ge syre i vattnet? eftersom det finns ju inget annat som ger syre.
            Är det inte reglaget till pumpflödet?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Varför göra allt så omständigt.
              Ställ reglagen i ena ytterläget, stoppa ner pumpen i en balja med vatten, plugga in den, kolla hur den fungerar.
              Ändra¨ett reglage och se vad som händer, ändra det andra och se vad som händer då, klart !
              Det ena reglaget är för flödet och det andra för riktningen.
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • peter78w
                • July 2006
                • 46

                #8
                Nu köpte jag större powerhead ville ha bättre cirkulation i akvariumet bland annat.
                Det blev aquaclear powerhead 802 med 1500l/h!
                Men nu vill jag ha bubblor.
                Hur fungerar fanskapet??
                Satte i den genomskinliga plaströret men det kom vatten istället där!?? Den ska väl ta in luft där eller?
                Och den grön/röda reglaget är inställd på den gröna.
                Tips tar jag gärna emot!
                Vad gör jag för fel?

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Ursprungligen postat av peter78w
                  Nu köpte jag större powerhead ville ha bättre cirkulation i akvariumet bland annat.
                  Det blev aquaclear powerhead 802 med 1500l/h!
                  Men nu vill jag ha bubblor.
                  Hur fungerar fanskapet??
                  Satte i den genomskinliga plaströret men det kom vatten istället där!?? Den ska väl ta in luft där eller?
                  Och den grön/röda reglaget är inställd på den gröna.
                  Tips tar jag gärna emot!
                  Vad gör jag för fel?
                  Jag blir inte heller klok på det där... Det gula reglaget är ju reverse... alltså om man vill köra vattnet baklänges av någon anledning... Det gröna reglaget är hastigheten på pumpen.
                  Men det där lilla röret där man ska sätta slangen, ja, där spolar det vatten. Dessutom med sån fart att det finns risk att filtret skjuter strålen ur karet! Jag provade att sätta på slangen för att se om det skulle bli någon skillnad, men det blir sånt tryck i den att slangen åker av... Har haft filtret i drygt ett år utan att fatta hur det funkar
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • peter78w
                    • July 2006
                    • 46

                    #10
                    Den gula är till för hastigheten på flödet och den gröna är till för om man vill få pumpen blåda baklänges.

                    Det är så att jag har en slang monterad på utblåset och jag tror att det är den som förstör bubblorna.
                    Testade med att montera den direkt i akvariet utan slang på utblåset och satte på luftslangen och då kom det bubblor, Men slangen jag har kommer det inga bubblor alls´och då kommer det även vatten ur luftslangen.
                    Kan det vara så att man man måste ha en riktigt lång luftslang för att det inte ska komma vatten ur därifrån?

                    Kommentar

                    • Lacustris
                      • June 2005
                      • 62

                      #11
                      Ursprungligen postat av peter78w
                      Kan det vara så att man man måste ha en riktigt lång luftslang för att det inte ska komma vatten ur därifrån?
                      Det brukar räcka att slangen (med luftreglaget) sitter en bit ovan vattenytan.
                      Själv har jag sedan lång tid slutat med att pumpa in luft, märker ingen skillnad i karen. Med diffusor minskar vattenflödet från pumpen, dessutom för det en massa oljud.
                      Se bara till att få rörelse på vattenytan så blir det syre så det räcker.
                      Det är aldrig för sent att ge upp!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...