Hjälp akvariet har spruckit!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    #76
    Ursprungligen postat av Axelsson
    Hur torkade du upp 700liter vatten?

    Du skulle haft frigolit under dina stenar, Jag har dock inte det men jag har finkornig sand och en back to nature modul som inte väger så mycket så jag borde väll inte oroa mig för mitt 160liters akvarium?
    Man kan nog inte torka upp 700 liter vatten Men för en gångs skull tänkte jag snabbt och slängde mig mot balkongdörren och kastade upp den så jag tror det mesta gick ut den vägen, fick visserligen tvätta grannens fönster som fick en del rinningar, hehe... Sen la jag ut alla handdukar och lakan jag ägde. Fick så klart riva upp hela golvet och lägga nytt men grannen under slapp vatten i taket iaf...
    Tänkte inte så långt på den tiden med frigolit å så... Är däremot mycket mer noggrann nu, man kan aldrig vara nog försiktig med akvarium...
    Tror inte du behöver oroa dig, moduler är så pass lätta.

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #77
      Köpte hus 2003. Renoverade i princip hela huset, allt golv bort, konverterade till vattenburet (från el) och till bergvärme. (Man vill ju vara klimatsmart - och spara lite pengar på uppvärmningen - men tji fick man för det när taxeringsvärdet sköt i höjden - fast det är en annan historia).
      Parkett i större delen av huset - mest Kährs 15 mm - men på de bägge kontoren la vi den billigaste parketten vi kunde hitta.

      Jag hade haft akvarium ett antal omgångar tidigare men slutat i samband med att jag flyttat. Men med hus skulle det bli annorlunda och jag tänkte mig först ett 540 - som jag inte fick lov att ställa i vardagsrummet för att "aluminiumramar är så fult"...

      Det minsta rummet i huset fick jag som kontor och där finns en liten nisch som är 160 cm lång och ca. 60 cm djup. Alltså perfekt för ett 540.

      Eftersom det fanns lite pengar kvar på lånet skulle det inte snålas - så ut och handla akvarium, BTN-bakgrund, två Eheim ytterfilter osv osv. Akvariet stod väl klart någon gång i februari - efter konstens alla regler. Akvariet var sprillans nytt från en stor affär i stan.

      Av en händelse kom jag hem på lunch en vårdag i april och när jag kom in i huset hörde jag ett underligt ljud. Det visade sig vara fiskar som sprattlade. Akvariet hade en stor diagonal spricka i framrutan och det var bara mindre pölar kvar i akvariet. De fiskar som fortfarande levde åkte ner i ett 40-liters så länge och lämnades sedan tillbaka till affären - tillsammans med det trasiga akvariet. Dom tog bara tillbaka akvariet. Ställningen fick jag behålla - tror jag slängde den senare. Ljusrampen gick på annons - och likaså BTN-bakgrunden.
      Försäkringsbolaget stod för skadorna och det var först i augusti i år jag vågade skaffa ett nytt akvarium. Nu blev det ett Juwel och det känns klart mycket stadigare än aluminiumkaret på sina rangliga ben.

      Men det vara några nervösa första dagar när vi hade fyllt akvariet - men vi hoppas och tror att inget skall bheöva hända denna gången. Det känns faktiskt stabilare med en hel möbel som akvariet vilar på.
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      Arbetssätt...