Lite läckage från Eheim 2224

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    • July 2006
    • 85

    Lite läckage från Eheim 2224

    Fick med ett sådant ytterfilter till mitt beg. akvarium.
    Har köpt ny slangklämma/låsbygel och tänkte testa den innan jag ska sälja den.

    Såg då att det är en är en liten läcka mellan locken(motorn) och behållaren.
    hade inte ngt smörjmedel på packningen... Vad ska man smörja med?

    Packningen är nu rengjord och såg bra fräch ut.
    Undrar dessutom hur man får igång ett sådan filter?
    Ska man fylla det med vatten och även slangarna eller??
    Står väldigt dåligt i manualen
    Senast redigerad av ciklidis; 16 July 2006, 19:55.
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Om du alls behöver smörja nånting brukar vit vaselin fungera bra. Helnaturliga läderfetter osv borde fungera de med. (Typ valfet, ormfet, osv. Cocos fet fungerar det med.) Många lite äldre pumpar är inte helt täta när man precis varit i o rotat i dem, eller efter en tid isärtagna. Små sprickor i oringen gör att det kryper ut lite vatten. Slår man igång pumpen slutar den läcka ut vatten, men kan väsnas, för att den istället suger in luft. För det mesta upphör det av sig själv, men är man nervös, eler tycker att det låter för mycket, är nya oringar inte speciellt dyra.

    Vanligtvis för att "nystarta" ett ytterfilter utan primer-pump suger man helt enkelt lite på slangen till utblåset. Sen fyller den sig själv enligt hävertprincipen, och man kan koppla på utblåset där det hör hemma... Först därefter rekomenderar jag att man kopplar på strömmen ;- )

    Lycka till.B!

    Kommentar

    Arbetssätt...