en tv möbel till ett 160 l akvarium??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • konstigrej
    • July 2006
    • 89

    en tv möbel till ett 160 l akvarium??

    jag har ett 160 l akvarium men ingen möbel till, kan en tv möbel hålla till det? måtten stämmer o vi har provat att sitta på det o de knakar lite men är annars rätt stabilt. Någon som vet om det kommer att funka? o om inte var kan jag hitta en billig möbel eller ställning?
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Knakar lite!!!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Borde nog funka. Har själv haft ett 100L proppat med sten ståendes på en tv-möbel ifrån Ikea och det knakade en del där med. Sen så köpte en kompis för flera år sedan en tv-möbel från Ikea också som skulle klara 60kg och han hade ett 250L ståendes på den. Iofs så hade han förstärkt möbeln lite grann och det har fortfarande inte brakat ihop.
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av konstigrej
        jag har ett 160 l akvarium men ingen möbel till, kan en tv möbel hålla till det? måtten stämmer o vi har provat att sitta på det o de knakar lite men är annars rätt stabilt. Någon som vet om det kommer att funka? o om inte var kan jag hitta en billig möbel eller ställning?
        Jag tror det funkar har sett bänkar som ser värre ut en tv bänk 160 L väger inte så mycket ändå men det kan vara riskabelt bättre att kanske testa med leca block från början
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Är det hjul under TV-bänken så är det kanppast troligt att de är byggda för en så hög kontinuerlig belastning.
          Om bänken sedan håller beror på dess konstruktion - om det t.ex. finns stag i mitten så den inte sviktar, om tyngden ligger rätt (dvs akvariets yttersidor ligger nära de bärande delarna i bänken). Detta brukar kunna åtgärdas genom att man lägger en tjock plyfa/spånskiva på bänken som fördelar tyngden.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            #6
            En bild på möbeln skulle inte skada

            Kommentar

            • Tri-X 400
              • April 2006
              • 259

              #7
              Håller med, ned. Det beror på !

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Är det hjul under TV-bänken så är det kanppast troligt att de är byggda för en så hög kontinuerlig belastning.
                Om bänken sedan håller beror på dess konstruktion - om det t.ex. finns stag i mitten så den inte sviktar, om tyngden ligger rätt (dvs akvariets yttersidor ligger nära de bärande delarna i bänken). Detta brukar kunna åtgärdas genom att man lägger en tjock plyfa/spånskiva på bänken som fördelar tyngden.
                Det är knappt man vågar sätta en 32 tum på med hjul man vet inte om han har hjul på
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Tri-X 400
                  • April 2006
                  • 259

                  #9
                  Har oftast valt ett stabilt bord, förstärkt det och sedan bygg in de nödvändigheter som behövts såsom hyllor, skåp o.s.v.

                  Kommentar

                  • konstigrej
                    • July 2006
                    • 89

                    #10


                    den ser ut ungeför så här fast konstruktionn e tjockare och har ett hyllplan i mitten.

                    Kommentar

                    • Tenkare
                      • May 2005
                      • 2519

                      #11
                      om den ser ut som den på bilden hade jag nog inte litat på den.
                      Möjligtvis om man förstärker upp den och lägger en tjockare skiva ovanpå.
                      Nuförtiden finns det ju knappt något som är byggt i massivt trä om man inte bygger det själv.
                      Ikeas möbler har någon pressad spånskiva med laminat på som inte brukar hålla för mycket.
                      Men det borde finnas en specifikation på hur mycket bordet pallar för.
                      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                      Min zon Min Tenkare

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #12
                        Den här hade jag till mitt akvarium...

                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • JanneN
                          • February 2006
                          • 191

                          #13
                          TV-möbler brukar vara klassade upp till Ca 50 Kg, så jag skulle INTE försöka ens utan vissa ingrepp...
                          http://akvariefisk.ifokus.se/
                          www.bollmoraakvarieklubb.org
                          http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av konstigrej
                            http://www.ikea.com/PIAimages/45780_PE142127_S4.jpg

                            den ser ut ungeför så här fast konstruktionn e tjockare och har ett hyllplan i mitten.
                            1/ Den behöver ha stöd ända ner till golvet i mitten
                            2/ Förutsatt att toppskivan ligger på sidoskivorna (svårt att se på fotot) så kan det annars funka förutsatt att akvariet täcker hela toppskivan - dvs går ut till alla kanter och inte står en bit in någonstans
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • konstigrej
                              • July 2006
                              • 89

                              #15
                              den har ett stöd i mitten under bänken på ca 20 cm så går inte hela vägen ut som på sidorna.
                              jo toppskivan ligger på sidskivorna och den e samma mått som akvariet på längden o lite längre på bredden.

                              vad kan man annars använda att förstärka den med? o hur?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...