svamp som filtermaterial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pimo
    • May 2006
    • 182

    svamp som filtermaterial?

    Håller på att täta och fixa ett gammalt fluval 303, vill helst inte lägga ut några större pengar.
    Köpte idag 2 stycken "fogsvampar" för 20 kronor som jag vill ha i en av korgarna om det går.
    Funkar det tro eller avger det några giftiga ämnen eller liknande tro?
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Vad är "fogsvampar" ?
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Dom funkar men de innehåller väldigt få porer jämfört med akvariefiltersvamparna så den biologiska filtereffekten är en bråkdel av dessa
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • pimo
        • May 2006
        • 182

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Dom funkar men de innehåller väldigt få porer jämfört med akvariefiltersvamparna så den biologiska filtereffekten är en bråkdel av dessa
        Ok men då kör jag på det sålänge iallafall.
        Är en akvariesvamp i men 2 korgar är tomma så det borde funka iallafall.

        Tack så mycket för den snabba hjälpen!

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Kolla bygghandeln efter "leka kulor", de ska ha en variant som mer ser ut som kexchocklad än de kulor vi är vana vid att ha i krukorna. Genom att banka sönder det till "lagom" bitar, ska man tydligen kuna få ett hyfsat filtermedia, ruskigt billigt. Jag antar att det dammar osv så man ska nog banka sönder det ute, och skölja det innan man kopplar in pumpen till akvariet.

          Tipset fick jag höra idag av ett par "gubbar" jag mötte när vi tittade på dammråvaror, jag har aldrig provat men den ena av dem påstod sig köra det i sin damm, med gott resultat för fiskarna, som för övrigt vinterförvaras där. (ingen vidare bedrift här i skåne kanske...)

          Kanske kan vara värt det, även om jag antagligen hade offrat ett par tior på en bit blå filtermatta och stoppat i om inget annat alternativ lockade mer.
          B!

          Kommentar

          Arbetssätt...