intressant metod för omsilikoning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    intressant metod för omsilikoning

    Tjo!

    Pratade med en kompis idag som hjälp mig silikona om mitt 720, han hade pratat med sin svärfar som har akvarium sedan länge och hans metod för att silikona om dem är att lägga på silikonet och sedan lägga i en presenning och fylla med vatten för att trycka ut silikonet och göra det ordentligt tätt. Själv måste jag ju undra hur han gjorde för att få ur presenningen igen efteråt men jag har bett om en mer exakt beskrivning av hur han gjorde.

    Någon som har testat den här metoden?

    Cheers
    720L Malawi-biotop
  • Tri-X 400
    • April 2006
    • 259

    #2
    Nej, frågan är om det är ett skämt.

    Vad hade han för mothåll ?

    Kommentar

    • vinyl
      • February 2005
      • 65

      #3
      skulle absolute inte göra så. Det viktiga är ju inte trycket utåt då du gör det utan att rutorna ska mer tryckas innåt och vara så när varandra som möjligt när du läger silikonet.
      För att få en fin kant så kan man använda en silifix(vet inte om det stavas så) är som en liten plast sak som man drar med så kan man få kanten fin.

      Kommentar

      • [xstream]
        • March 2006
        • 520

        #4
        Nu är det ju frågan om att silikona om innerfogen, inte hela karet.
        720L Malawi-biotop

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Borde funka himla jobb förstås, borde bli jämt tryck överallt tycker man kan kanske spruta på diskmedel blandat med vatten på fogarna och sen lägga på plastet
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            För det första, tror jag inte att en presenning kommer att ta sig ända ut i hörnerna och dessutom kommer det att bli jobbigt med veck och liknande på den.
            För det andra, hur ska man göra detta utan att ha silicon överallt, innan man har fått presenningen på plats har man dragit runt silikon på alla glas.
            För det tredje, hur kommer fogen att se ut 5ch bred och troligen väldigt tunn om man nu får ut presenningen helt
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av NE
              För det första, tror jag inte att en presenning kommer att ta sig ända ut i hörnerna och dessutom kommer det att bli jobbigt med veck och liknande på den.
              För det andra, hur ska man göra detta utan att ha silicon överallt, innan man har fått presenningen på plats har man dragit runt silikon på alla glas.
              För det tredje, hur kommer fogen att se ut 5ch bred och troligen väldigt tunn om man nu får ut presenningen helt
              Det är väl som att fylla en gummi pool med vatten man får dra och slita för det ska rättas ut det går kanske göra det när det har härdat lite för att det inte ska rinna ut för mycket på sidorna
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • [xstream]
                • March 2006
                • 520

                #8
                Och det var just på grund av det här som jag undrade om någon testat. Gubben själv hade tydligen gjort det. Vad det gäller breda fogar får man ju sätta rakbladet i dem och skära bort överflödet.
                720L Malawi-biotop

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av [xstream]
                  Och det var just på grund av det här som jag undrade om någon testat. Gubben själv hade tydligen gjort det. Vad det gäller breda fogar får man ju sätta rakbladet i dem och skära bort överflödet.
                  Jag tror faktiskt att det inte blir så breda kanter trycket är inte så hårt i kanterna med preseningen i men hur ska du göra för att det inte ska fastna tror du att det funkar med diskmedel?
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • [xstream]
                    • March 2006
                    • 520

                    #10
                    Inte en jäkla aning. Jag har inte ens funderat på att testa den men kanske för vetenskapens skull och för att andra ska få reda på om det funkar eller inte. Har bett om en mer detaljerad beskrivning av förloppet så får vi se vad han säger.

                    Cheers
                    720L Malawi-biotop

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Det kanske är ett gammalt kittat ramakvarium - då går det ju jättebra.

                      Men då behövs ju inte pressenningen.

                      Tänkte jag inte på.

                      Kommentar

                      • [xstream]
                        • March 2006
                        • 520

                        #12
                        Har nu fått en mer detaljerad beskrivning av hur han tänkt att metoden skulle fungera. Man lägger silikonet som vanligt och kletar ut det med fingret, sedan låter man det yttorka (1/2-1 dygn kanske?) och sedan lägger man i presenningen och fyller vatten. Poängen skulle vara att vattnet trycker ut silkikonet på djupet och får bort luftbubblor.
                        vad jag ställer mig frågande till i sammananget är att om silikonet nu är yttorkat och definitivt är torkat utmed kanten, var ska då luftbubblorna ta vägen?

                        Tror nog vi kan avskriva det här som någon gammal idé gubben fått från tiden då man kittade akvarium eller nått, såtillvida ingen annan har använt metoden förr?

                        Cheers
                        720L Malawi-biotop

                        Kommentar

                        Arbetssätt...