Behöver råd om filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Behöver råd om filter

    Hej... igen.
    Har tidigare skrivit om mina problem med alger å grumligt vatten. Fick rådet att skaffa Quickfilter för att filtrera bort diatomeer, men då måste jag skaffa ny cirkulator för att driva den. Har redan en som körs dagtid för co2mist plus ett innerfilter. Vill helst inte ha en till manick i burken.

    Så jag har börjat lura på om jag inte skulle byta innerfiltret jag har idag (en gammal Eheim 2010) mot ett ytterfilter typ Eheim 2213, bla för att få bättre rening/filtrering samt möjligheter till att kombinera olika filtermaterial efter behov.

    Problemet är att jag redan mixtrat för mycket med filtret och bottenmaterialet så jag har inte en bra biologisk balans i akvariet (otåligheten hos en nybörjare kan vara förödande!). Just nu sitter sen ca en vecka filtervadd i mitt innerfilter. Om det finns en liten begynnande bakteriekultur där så vill jag inte sabba den. Oxå.

    Så till frågorna:
    Vilket filtermaterial motsvarande Quickfilter skulle jag kunna använda till ytterfiltret? Alltså ett som tar bort diatomeer.

    Kan jag föra över filtervadden jag har i innerfiltret till ytterfiltret utan att skada bakteriekulturen?

    Generellt sett - vilket filtermaterial ska man använda? Det finns så många att välja på. Några rekommendationer?


    mvh Katarina
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur stort är ditt akvarium?
    Det var många frågor på en gång, men jag kan nog svara på en del av dessa .
    Jag anser att det inte finns mycket som slår ett ytterfilter. Skaffa hellre ett för stort ytterfilter än ett för litet.
    Har du inte någon balans i karet ännu, så ta och skaffa ytterfiltret så snart som möjligt.
    Vad du ska ha i den kan du söka i forumet, det finns många idéer på detta, så kolla igenom och se vad du själv kan ana är det bästa. Själv kör jag med makaroner, biobollar och blå filtermatta och på insuget till pumpen har jag en PET flaska fylld med ytterligare filtermatta.
    Då stannar allt grovt skit där och det är bara att ta ut den delen för rengöring. Detta funkar hos mig, men det är säkert andra som inte tycker det funkar hos dem.
    Angående filtervadd så har jag lite svårt för det, då det är som en engångsgrej. Jag har råkat ut för att filtervadd har trasslat in sig i pumphjulet på ytterfiltret och som följd att det stannade. Det är ett antal år sedan nu och det finns andra grejer att ha i filtrena nu för tiden.
    En variant är att köra med ett quickfilter ett par dagar i ditt kar, för att sedan ta ut den pumpen. Du ville inte köpa någon mer cirkulationspump, men pumpar kan man inte få för många .
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mapleleaf
      • June 2006
      • 28

      #3
      Gör så här: När du har inskaffat ditt ytterfilter så fyll det med filtermaterial (förslagsvis makaroner eller bio-balls el.dyl)+ ditt filtervadd med bakteriekultur
      filtermatta närmast pumphuvudet så inte vadden når insuget till impellern.Då slipper du nystartsproblemen.
      Har du problem med grumligt vatten kolla om det är rötterna först som färgar
      ,är det inte det kan du filtrera med aktivt kol någon vecka och då försvinner det med största sannolikhet( det har sin förklaring att vissa nybörjarpaket har kol med i "paketet") för att kunden ska slippa nystartsgrumlighet och komma klagande tillbaka till affären.Nu skriver du att du har 30 liters akvarium och då är nog Eheim 2213 i kraftigaste laget ,den passar bättre till kar på mellan 80-130 liters då den pumpar 400l/t om jag minns rätt. Lycka till nu.

      Kommentar

      Arbetssätt...