intressant notering ang. fluval fx5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    #16
    Ursprungligen postat av Mr B
    Ska man vara gnällig, kan 2300L vara uppmätt med ett par cm slang, med dm diameter, och en kort (<1cm) förminskning för att få på det hela på pumpen, och massor med vatten ovanpå.Det gör inte någon större skillnad då motståndet från slangarna är marginellt, men istället för 2300 l/h tom, kanske vi får 2200 l/h.. gnäll gnäll ;- )

    B!
    Det står ju 2300 l/h, när det gäller akvariekapaciteten i en länk som Mr B hänvisar till.
    Akvarium capacity borde väl innebära åtminstone med medföljande filtermaterial ?

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #17
      Beror ju helt på vilken sorts akvarium vi talar om.
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #18
        men snälla nån. Jag har citerat texten rakt ut ur pdf'en, inkluderandes deras "*" markering och texten för vad den står för, där det i klartext står att det är med lika lång in och utloppsslang, och UTAN filtermaterial. Det nämns inget om längden på slangarna, eller avståndet i höjd till vattenytan, men det står klart och tydligt "UTAN FILTERMEDIA". Jag har även länkat till pdf'en för de som betvivlar mitt citats äkthet, eller för den som kanske helt enkelt är lite nyfiken.

        B!

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #19
          En notering man kan tänkas göra vad det gäller lika långa slangar. Paketet inkluderar en 3m-slang så för att pressa min naivitet en aning så tror jag nog att de skurit av den på mitten.

          Dessutom tycker man att de skulle testat den med sina egna rekommendationer för installation vilket innebär att slangarna måste ha varit minst 70cm eller så.

          I vilket fall känns ämnet ganska utagerat, tyckte bara det var en intressant notering att göra för personer som funderar på att köpa den i framtiden.

          Cheers
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          • HazelCR

            #20
            Ursprungligen postat av [xstream]
            Beror ju helt på vilken sorts akvarium vi talar om.
            I den löpande pdf- texten näms kapaciteten 2300 l/h i samband med kar upp till 1500 liter.

            Men längre ned finns det lite teknisk information och där står det 2300 l/h med lika långa slangar och utan filtermedia.

            Såååååååå det beror av var man vill läsa. Hursomhelst är det iaf vilseledande, anser jag.

            Men, vad tusan "blåset" räcker till mitt 660 iaf.

            Kommentar

            • [xstream]
              • March 2006
              • 520

              #21
              Tycker nog du ska gå tillbaka till ritbordet och kolla vad vi redan skrivit här. När du ändå skissar på nya smarta saker att skriva så kan du ju också notera hur jag skrev sorts akvarium, dvs. malawi kräver med rundgång än ett kar med räkor.
              720L Malawi-biotop

              Kommentar

              • HazelCR

                #22
                Du/vi får hoppas att tomten hör av sig.

                Kommentar

                Arbetssätt...