540 liters vs 720 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    Ursprungligen postat av Banderad
    Problemet är att jag inte vet hur mycket vikt golven klarar, och hur mycket punktbelastning det blir av ett stort kar (t.ex. 720 vs 540 vs 420 vs 375).
    räknade för ett tag sen ut att ett 375liters landar på under 90kg per fot och ett 540liters på under 120kg per fot.

    ett 720liters bör landa på under 120kg per fot det också, 1000kg delat på 8 fötter.

    och vi är nog överens om att golvet tål 120kg utan problem samt att det i ovanstäende exempel är minst 50cm mellan fötterna så lägger du en grov bräda mellan fötter och golv som sprider ut vikten tror jag inte det är några problem.

    du kan ju alltid springa ut på gatan och bära in lite folk som du ställer där du tänkt ha akvariet och får då en pejl på vad det klarar.

    om du bygger egen bänk kan du ju bygga med fler ben om du väljer trä till exempel än standard aluställning har.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #17
      Ursprungligen postat av Banderad
      Personligen ska jag strax flytta in i hus, det betyder en massa plats till akvarier. Naturligtvis vill jag ha så stora kar som möjligt. Problemet är att jag inte vet hur mycket vikt golven klarar, och hur mycket punktbelastning det blir av ett stort kar (t.ex. 720 vs 540 vs 420 vs 375). Jag antar att det enda sättet at få reda på hur mycket golven klarar är att testa.... Om någon har några tips eller egna erfarenheter får ni gärna höra av er.

      Ursäkta intrånget i tråden....

      /Jocke
      Jag skulle vilja påstå att det absolut bästa sättet är att ställa karen på absolut lägsta planet, dvs. källaren om du har någon. Då behöver du bara oroa dig för märken i själva golvet eller om de har byggt golvet med tomrum under. I vilket fall så lär akvariet aldrig rasa ner på våningen under.
      Nu vet jag ju inte hur entusiastisk du är och vad du har tänkt eller något men vad jag ser fram emot när jag skaffar hus är att inreda ett helt rum för akvarier och kanske läsning eller nått. Genom att renovera om hela rummet och bygga ett nytt golv med badrumsmatta (eller vad det nu heter) som lutar väldigt lätt åt ett hörn där man sätter en golvbrunn så slipper man oroa sig för vattenskador också.

      Cheers
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #18
        Jag är hyffsat fanatisk. Planen är att från början inreda ett rum med akvarier (på plan 1) och sedan bygga om källaren, alternativt uthuset som tidigare har använts som stall. Jag vill dock inte vänta att sätta igång en massa kar tills man har råd/tid att fixa källaren (alternativt uthuset). Därför har jag lyckats få flickvännen att inse att den enda lösningen är att använda sovrummet på undervåningen som akvarierum under en period..... Men den belastningen bör onekligen golvet fixa med andra ord.

        /Jocke

        Kommentar

        • [xstream]
          • March 2006
          • 520

          #19
          Ursprungligen postat av Banderad
          Jag är hyffsat fanatisk. Planen är att från början inreda ett rum med akvarier (på plan 1) och sedan bygga om källaren, alternativt uthuset som tidigare har använts som stall. Jag vill dock inte vänta att sätta igång en massa kar tills man har råd/tid att fixa källaren (alternativt uthuset). Därför har jag lyckats få flickvännen att inse att den enda lösningen är att använda sovrummet på undervåningen som akvarierum under en period..... Men den belastningen bör onekligen golvet fixa med andra ord.

          /Jocke
          Det vet jag inte, om du har en källare under så vet man ju aldrig, särksilt inte om vi pratar flera kar. Samtidigt får man ju komma ihåg att golv faktiskt är ganska hållbara, ta bara en vattensäng ex.

          Nu vet jag ju inte hur din situation ser ut men jag hade nog försökt att hålla akvarierna på så låg nivå som möjligt tills det där källarrummet är färdigt. Men har du redan ett par tre fyra kar med fullt med fiskar i så blir det ju svårt.

          Cheers
          720L Malawi-biotop

          Kommentar

          Arbetssätt...