Lyfta akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Lyfta akvarium

    Jag ska flytta mitt 110 liters till en annan bänk alldeles intill.Jag tänkte ta ur det mesta vattnet och fiskarna.

    Jag undrar om man då kan lyfta akvariet med sand till den något högre bänken? Någon sa att det är riskabelt, botten kan gå ur!
    Är det någon som har gjort detta och kan tipsa mej så inget obehagligt händer. Det är ett helglasakvarium.

    Vill ju helst inte rota runt och förstöra bakterierna i sanden, och kanske sabba för växterna.
    Tips tack, snälla.

    Mina bilder
    Min zoon
  • MrFisk
    • June 2004
    • 250

    #2
    När jag sålde ett 96l juwel akvarium så tömde vi det mesta av vattnet och lät faktiskt ca 5cm vatten kvar + sanden och höll karet underifrån och flyttade ner den för våningar och det gick bra
    Experience is the thing that you get just after you needed it.
    Zoonen

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Jaså, det låter ju lovande.
      Du menar att du hade nåt under botten alltså? Skulle man kunna ha en skiva eller något som stöd?
      Var det ett helglas?

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • MrFisk
        • June 2004
        • 250

        #4
        Nej jag hade inget under botten. Vi var två som flyttade på det och då höll vi det på varsin sida och lyfte det och då höll vi det i hörnen. Det var helglas. Visst man kanske skulle kunna ha nån skiva under men med tanke på att du ska flytta det till en bänk precis intill så ser jag ingen mening med det.

        Som sagt det funkade för mig men jag kan inte garantera att det funkar för dig.
        Experience is the thing that you get just after you needed it.
        Zoonen

        Kommentar

        • Isuxs
          • December 2005
          • 796

          #5
          Jag har också flyttat mitt (ca) 110L´s kar och jag och min bror lyfte bara det också från punkt A till B...
          Men det var ett ram kar..
          360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
          180L Ghost / Black skalar
          60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

          Kommentar

          • santa
            • December 2005
            • 504

            #6
            Jag flyttade mitt 220L med ca 5cm med vatten kvar ett par meter och det höll,men var tungt som f..a
            Min hemsida http://santanagti.mine.nu

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              Ursprungligen postat av svea
              Jag ska flytta mitt 110 liters till en annan bänk alldeles intill.Jag tänkte ta ur det mesta vattnet och fiskarna.

              Jag undrar om man då kan lyfta akvariet med sand till den något högre bänken? Någon sa att det är riskabelt, botten kan gå ur!
              Är det någon som har gjort detta och kan tipsa mej så inget obehagligt händer. Det är ett helglasakvarium.

              Vill ju helst inte rota runt och förstöra bakterierna i sanden, och kanske sabba för växterna.
              Tips tack, snälla.
              Men vad vore livet om man inte tog lite risker?

              Näe men seriöst nu. Jag har flyttat mitt 50L kar ett antal ggr och då har det var fullt med vatten plus inredning och allt. Det är iofs en tun plåt som botten och hade väl lite tankar på att den kanske kunde ge vika men det var inga som helst problem för mig. Har oxå flyttat mitt 135L med grus, lite vatten och växter i då jag var nybörjare och hade ställt upp det på bänken utan en frigolitskiva under. Det är ett hemmabyggt helglas och det funkade utmärkt



              Mvh /Glenn
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • Tri-X 400
                • April 2006
                • 259

                #8
                Jag har flyttat på mitt hörnakvarium ett antal ggr och det har gått bra varje gång.

                Största problemet har alltid varit att få tag alla fiskar som placeras i en särskild hink, mörk, för att minska stressen.

                Jag brukar alltid börja med att börja tappa ut vatten i en hink därefter fyller jag på badkaret som får agera reservoar. I takt med att vattennivån sjunker i akvariet och den ökar i badkaret börjar jag så sakta lyfta ur all inredning som sitter löst samt alla växter(stänger). Jag brukar lyfta ur allt som fått kontakt med luften så att man undviker att gräva för mycket i vatten med händerna.

                När det återstår ca 10 ca vattenpelare (allt vatten går till badkaret) ovanför gruset så börjar jag plocka ur fiskarna som nu saknar gömslen, vilket givetvis beror på hur stora fiskar man har.

                Nu när fiskarna är urtagna avlägsnar jag det sista av det synliga vattnet och kvar har man endast sanden/gruset som är vattenmättat.

                Nu är det bara att flytta akvariet dit det ska och börja om men denna gång med inredningen, lite vatten, växter, fisken och tillsist mera vatten

                lycka till.
                Senast redigerad av Tri-X 400; 07 July 2006, 21:20.

                Kommentar

                • Madguppy
                  • April 2006
                  • 177

                  #9
                  det brukar fungera bra, jag flyttade på min 150L med 20% vatten o sand o växter och fiskar. tungt men det gick bra, två som lyfte varsin sida. med inga häftiga rörelser och försiktighet går det nog bra.

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Vi har flyttat alla våra kar som nu är upp till 540 l med sand och vatten som i 540 var totalt ca 15 cm högt. Många händer som fördelar tyngden så går det säkert bra. Ha inga stora stenar bara som ev kan välta och göra sprickor i glaset.

                    Ps! Vi flytta 15 akvarium med innehåll igår och alla höll.
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...