Bänk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nizztos
    • March 2006
    • 86

    Bänk?

    Skaffade relativt nyligen ett akvarium mest tänkt att använda som möbel på en yta som var tom.

    Nu blev jag lite mer biten än jag räknade med, så jag har lust att utöka.

    Har plats i ett annat rum där jag skulle kunna ställa en bänk utmed väggen. Tänker mig 2-3 akvarium på ca 160 liter i en rad på denna bänk.

    Ser två alternativ:
    Snickra en stomme och lägga en bänkskiva på (typ laminerad skiva till köksbänk). Sedan hänger man någon form av tygskynke eller något för att dölja träkonstruktionen. Dock lite orolig för hur jag skall få allt i våg. Tror inte golvet är 100% plant.

    Samma bänkskiva fast på lecablock.
    Här tror jag inte att jag behöver tygskynken utan målade lecablock blir "tillräckligt" snygt. Samma oro här, hur får jag det plant.

    Vad har folk som använt lecablock använt för att:
    Måla. Vilken sorts färg?
    Fästa skivan i blocken?
    Underlag mellan block och golv?
    Rio 400l
    Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.
  • StefanA
    • March 2006
    • 124

    #2
    Köp begade akvarium nu på lågsäsong. De lessnar och det kommer nog du också att göra förr eller senare som de flesta andra.

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Ursprungligen postat av StefanA
      Köp begade akvarium nu på lågsäsong. De lessnar och det kommer nog du också att göra förr eller senare som de flesta andra.
      Va??? Vad är det du säger...???
      De flesta lessnar väl inte, även om några gör det!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Nizztos, ska snart själv snickra ihop en bänk som ska stå på golv som är allt annat än jämt och bänken kommer ha 6 ben.

        kommer börja med hörnbenen och få det i våg och sen dit med dom 2 sista benen och kommer använda glasspinnar ifall nåt ben skulle bli aningens förkort.

        kommer sne lägga ett vattenpass på båda kortsidorna i akvariet och kan då se om det blir en vridning på akvariet när jag fyller upp och isåfall var jag ska stoppa in fler glasspinnar.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Väljer du Lecablock kan du måla dem med sockelfärg.
          Själv har jag aldrig fäst skivan i blocken, utan låtit den ligga lös.
          Lägga något mellan block och golv är en bra idé. masonit eller plast/linoleummatta funkar bra.
          Lägg upp blocken, lägg på skivan och kolla att allt är plant och rakt.
          Är det inte det kan du shimsa den rak. Lägg skivor eller bitar av något, masonit, glasspinnar, plywood eller vad du har tillgång till så allt blir som du vill ha det.
          Är det av någon speciel anledning du tänkt ha tre akvarier bredvid varandra ?
          Ett stort akvarium ger annars mycket större utrymme för idéer vad gäller inredning, lättare att få stabila vattenvärden etc.
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • Tri-X 400
            • April 2006
            • 259

            #6
            Hej,

            inga problem att får det hela i våg bara du gör det på den plats de ska stå på.

            Det finns speciella "fötter" som justerbara i höjdled man ser de oftast på kontorsmöbler. Dessa finns även i "heavy duty" format för tyngre belastningar som sedan är lätt att justera


            lycka till !

            Kommentar

            • Nizztos
              • March 2006
              • 86

              #7
              Ursprungligen postat av Karon
              Är det av någon speciel anledning du tänkt ha tre akvarier bredvid varandra ?
              Ett stort akvarium ger annars mycket större utrymme för idéer vad gäller inredning, lättare att få stabila vattenvärden etc.
              Jupp, jag har ett 400 liters just nu.
              Tanken med flera lite mindre var att jag skall kunna få lite variationer med fiskar som kanske inte går ihop så bra av olika anledningar. Ger mig helt enkelt större flexibilitet i urval på fisk (bortsett från att jag inte kan ha för stora fiskar).

              Just nu fiskar jag mest efter ideer på hur jag skall bygga upp det och eventuellt vad för typ av invånare jag vill ha. Om jag tex upptäcker att jag kanske vill ha någon större typ som inte går ihop med de större fiskarna jag stoppar i mitt nuvarande 400 så kanske jag reviderar valen.

              Tanken är att jag skall ordna allt detta till vintern.
              Rio 400l
              Sällskapsakvarium: Neontetra, Sorgmanteltetra, Ancistrus, Körsbärsräkor, Dvärggurami samt Endlers.

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #8
                Ursprungligen postat av Nizztos
                Vad har folk som använt lecablock använt för att:
                Måla. Vilken sorts färg?
                Fästa skivan i blocken?
                Underlag mellan block och golv?
                Vi byggde precis upp en "akvariebänk" i två våningar med lecablock och bänkskivor.
                Under blocken, mot golvet, har vi lagt liggunderlag bara.
                Mellan block och bänkskivor har vi tunn gummiduk, tror inte det behövs, det vara bara en "extra, extra" säkerhetsåtgärd. Skivorna är alltså inte fastsatta i blocken.
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...