200 liter och Fluval 3...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    200 liter och Fluval 3...

    frågan är ställd, är det en bra kombination?
    Tacksam för synpunkter.

    Mina bilder
    Min zoon
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Nja.... Jag tycker nog att modellen större är bättre, att 3:an är i underkant.... Jag har Fluval 4+ i mitt 200 liters. Den lilla har jag tillsammans med ett annat filter i mitt 170 liters. Jag tycker att den lilla "täpper till" fortare sen är det också mindre filteryta i om det nu egentligen har så stor betydelse...
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Jaså, jag misstänkte nästan det! Det är ett "paket", men kanske kan man diskutera med dem.
      Funderar på pansarmalar, fin sand, kanske bolivianer däri.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • S_sund
        • July 2004
        • 1904

        #4
        Beror ju till stor del på vad du skall ha i karet?

        Har en Fluval3+ i vårt 90 liters och två äldre Fluval4 i vårt 250-kar (kör dem på 3/4-fart för att ge bra syresättning till våra Malawi)
        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
        Min Blogg
        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

        Kommentar

        • S_sund
          • July 2004
          • 1904

          #5
          Diskutera kan man väl alltid göra?

          Skulle rekommendera en större pump, går alltid att minska flödet om man vill. Värre med en för liten!
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Ni som har två filter, hur placerar ni dem? Intill varandra eller en i varje hörna? Intressant att veta.
            Jag har ett Eheim som ligger o skräpar, kunde kanske använda det, oxå.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              jag har mina filter på motsatt sida och i diagonalen eller hur jag ska förklara. då blir flödet bra.
              vad är det för eheim?

              om du ska ha dina malar däri vill de nog ha strömt, dvs ett starkare filter.
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • S_sund
                • July 2004
                • 1904

                #8
                En pump i varje hörna, bägge pumparna i mot bakre väggen fast på var sin sida. Förstår man det?

                Flödet riktade mot mitten av främre glaset, blir lite spännande virvlar men fiskarna verkar gilla det. De gillar verkligen när det är lite mer strömt, då färgar de ut mer och tenderar att leka oftare.
                450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                Min Blogg
                För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                Kommentar

                • Sintei
                  • May 2006
                  • 501

                  #9
                  jag har mina i varsin ända i baksidan av akvariet. 1 som pumpar "bakom och till" växterna, samt 1 som skjutsar vattnet runt i akvariet. Men ett ytterfilter kommer nog snart.. så man kan ha 2 smala fina pinnar i varsin ände istället.
                  www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    OK, då förstår jag.
                    Det är ett filter från vår första omgång med akvarier, Eheim 201280.
                    Det är ungefär 4 år sen vi köpte det. Finns säkert inte på marknaden numera. Jag tror inte att man kunde ändra riktningen, endast farten.

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • amazonfarmen
                      • June 2006
                      • 508

                      #11
                      Ursprungligen postat av svea
                      frågan är ställd, är det en bra kombination?
                      Tacksam för synpunkter.
                      Jag tycker att båda modellerna är för små, med tanke på den lilla filtervolymen.
                      Kanske 2st 4+?
                      Jag skulle placera dem i olika höjd på samma gavel, för ska du ha malar måste du ha bottenrörelse för att förhindra dåligt vatten där och en i ytan som ger kraftig ytrörelse.

                      Min uppfattning är inte att cirkulationen är det viktigaste för malar, utan att allt vatten rör sin + syresättningen är hög.

                      //Calle
                      www.goc.se

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        amazonfarmen: hmm lånar tråden lite.. jag har ett dilemma, har guramisar (vill ha svag cirkulation) och ancistrus(flera kullar) i samma akvarie på 450l. jag har haft mitt powerhead 402 ganska nära botten nu ett tag, men häromdagen när jag vaknade visade malarna symptom på syrebrist. Måste jag ha pumpen vid ytan för att öka syresättningen?
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • amazonfarmen
                          • June 2006
                          • 508

                          #13
                          Ursprungligen postat av lenis3
                          amazonfarmen: hmm lånar tråden lite.. jag har ett dilemma, har guramisar (vill ha svag cirkulation) och ancistrus(flera kullar) i samma akvarie på 450l. jag har haft mitt powerhead 402 ganska nära botten nu ett tag, men häromdagen när jag vaknade visade malarna symptom på syrebrist. Måste jag ha pumpen vid ytan för att öka syresättningen?
                          Det viktiga är att man INTE får en skiktning av vattnet, för malar är känsliga för dåligt vatten/Nitrat.
                          Så när du har ett PH så kan du suga in vattnet så nära bottnen du kan och setill att få så mycket ytrörelse som möjligt, för det är bara ytrörelsen som gör att man får syre i vattnet.

                          Tror inte på allt som jag läser, tänker på t.ex att gurami vill ha svag cirkulation, testa hur det funkar hos dig

                          Enl uppgifter så ska man inte kunna ha Gurami, Scalare osv ihop med Discus, men här funkade det mycket bra!

                          //Calle
                          www.goc.se

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Pansarmalar och bolivianer... Ja, jag hade kört med bara en pump, en Fluval 4, det anser jag räcker. Det funkar hos oss!! Mig veterligen så är ingen av de fiskarna beroende av drag under galoscherna!?! Däremot så kan jag ärligt säga att jag inte gillar Fluvals innerfilter... Jag är döförtjust i Eheims aquaball som finns i olika storlekar. Dessa har vi i mängd och parti hemma. Anledningen att jag ens har Fluvalen är att jag vann det på Goc:s auktion i Jönköping 2005 . Så visst, gratis e gott...
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • amazonfarmen
                              • June 2006
                              • 508

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lenmar
                              Pansarmalar och bolivianer... Ja, jag hade kört med bara en pump, en Fluval 4, det anser jag räcker. Det funkar hos oss!! Mig veterligen så är ingen av de fiskarna beroende av drag under galoscherna!?! Däremot så kan jag ärligt säga att jag inte gillar Fluvals innerfilter... Jag är döförtjust i Eheims aquaball som finns i olika storlekar. Dessa har vi i mängd och parti hemma. Anledningen att jag ens har Fluvalen är att jag vann det på Goc:s auktion i Jönköping 2005 . Så visst, gratis e gott...
                              Eheim gör bra pumpar, MEN Auqaball har inte speciellt mycket flitermassa heller

                              //Calle
                              www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...